SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Zinc Booster - finlir för hållbara kamaxlar och ventiler

Midland Zinc Booster är ett behandling med hög koncentration av ZDDP (Zinc-Dialkyl-Dithiophosphate) på 12 500 ppm. Det betyder att zink- och fosforhalten i motoroljan väsentligt kan höjas med produkten.
Applikationsområdet handlar i korthet om racing och veteranbilar som inte har modern avgasreningsteknik samt där man eftersträvar ökat skydd mot slitage av motordelar.

Fram till sent 80-tal, var zink och fosfor viktiga komponenter i motoroljan. Å ena sidan reducerade de slitage på exempelvis ventillyftare eftersom oljan blev mer stabil under tryck. Å andra sidan skyddades oljan bättre mot nedbrytning, så kallad oxidation.

Från 90-talet och framåt kom ökade krav och lagstiftning för utsläppsnivåer (emissioner) för förbränningsmotorer i nya bilar. Det resulterade i ny avgasreningsteknologi, bland andra katalysatorer, NOx-fällor och partikelfilter för både bensin- och dieselmotorer.

Eftersom zink och fosfor påverkar dessa efterbehandlings- och avgasreningssystem negativt både vad gäller funktion och livslängd, utvecklade oljeindustrin nya motoroljor med lägre ZDDP-halt. Äldre bilar som använde dessa oljor uppvisade ibland ett ökad slitage på platta ventillyftare. Zink Booster kan användas i en modern olja för denna typ av bilar/ applikation genom att rätt nivå av ZDDP uppnås.

Zinkinnehållet i dagens full-SAPS-oljor med en ACEA Ax/ Bx-normering är vanligtvis mellan 1 000 and 1 100 ppm och för low-SAPS-oljor samt med en ACEA Cx-normering mellan 800 and 900 ppm. Adderas 10% av Zink Booster så ökar nivån av zink och fosfor med ungefär 1 000 ppm. For en motor med 5 liters oljevolym av full-SAPS-olja höjer 250 ml av additivet Zink Booster ppm-nivån med 1 000 till 1 575 ppm.

Rätt dosering är viktig för optimal reduktion av slitaget. En nivå över 1 600 ppm rekommenderas inte eftersom en alltför hög nivå istället ökar slitaget då stålet attackeras.
I Midlands sortiment finns produkter som är färdigformulerade med en högre ZDDP-halt, exempelvis Performance 20W-50 Racing Mineral Oil och Veteran Car and Motorcycle Non Detergent SAE 40 & 50.

Produkten ska inte användas i fordon med moderna avgasreningssystem.

För frågor och order, ring Midland på 031-725 34 00

Jonas Udd
vd
jonas.udd@midland.se
+46-31-725 34 01

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-19
Ramirent levererar till Vindpark HorshagaSvevia utför underhåll runt Jönköping & KalmarUnik adapter producerad med hjälp av CNC-svarvQNAP lanserar AI-baserad bildsökningVeeam underlättar datafrihet
2024-04-18
Revolutionerande kabelmärkningKorrekt test och mätning av kraftelektronikLär dig mer om magnetventilerFarlig växthusgas förbjuds i ställverk NYAB utför omfattande muddringsarbeten
2024-04-17
Skapa kompletta robotceller med 3D-CADWTS Machinery ingår partnerskapKomfort och ergonomi med Lännens grävlastare EdmoLift belönas med silver i EcovadisrankningElpriser i realtid när
2024-04-16
Så här kan även du exportera till USATillverkning med hjälp av horisontal-svarvar Skydda fötterna på arbetsplatsen Exakt positionsbestämning Ett nytt användarvänligt fallskydd
2024-04-15
BE Group lanserar Salcos gröna konstruktionsstålUtökad satsning på batteriutvecklingInget mer kvicksilver i offentlig belysningCERTEX hissar världens högsta trävindkraftverkNy era av skärmaskiner