SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Ökad transparens i svenska infrastrukturprojekt kan spara miljarder

Infrastrukturprojekt kännetecknas av att de är komplexa och omsätter mångmiljardbelopp. Ofta blir de också dyrare än planerat. Med digital dokumentation och kommunikation som alla i projektet har tillgång till kan detta motverkas, skriver Ibrahim Imam, co-ceo och medgrundare Planradar.
Under Corona-krisen har det blivit tydligt att staten fortsätter satsa på de stora infrastrukturprojekten. Eftersom Sverige behöver både modernisera och bygga ut på områden som hållbara transporter och energiförsörjning framstår det som en god strategi. Samtidigt uppstår utmaningar i projekten när olika företag som kanske inte arbetat tillsammans tidigare ska göra det. Likaså om leverantörerna drabbas av sjukdomsfall och behöver ta in ersättningspersonal som inte tidigare arbetat i projektet. Covid-19 innebär även att infrastrukturprojekten bedrivs med social distansering, det vill säga att mer av kommunikationen sker digitalt.

Därför blir det ännu viktigare än tidigare att alla som deltar i ett infrastrukturprojekt delar information och kan kommunicera effektivt med varandra, oavsett vilken arbetsgivare de har eller var de befinner sig. Denna transparens ökar projektets kvalitet och säkerhet, samtidigt som det är avgörande för att hålla tidplanerna. Det bör också vara en självklarhet att beställaren har full tillgång till denna information under hela projektet.

I Wien genomfördes nyligen en modernisering av tunnelbanans linje U4, vilken stod klar 2016. Projektet omfattade totalt 3,8 kilometer tunnelbyggnad och omsatte 29 miljarder euro, vilket innebar att informationshanteringen var en nyckelfråga i projektet. En framgångsfaktor i projektet var att alla medarbetare hos konsortiet och dess underleverantörer utnyttjade samma transparenta system för byggdokumentation och kommunikation. Förutom tidsbesparingar och kvalitetsvinster underlättade det samtidigt onboardingen av alla nya medarbetare under projektets gång. I just detta projekt (exempel på vinsterna, budget etc) Slutsatsen är att stora infrastrukturprojekt tjänar på att ha informationstjänster som är tillgängliga för alla medverkande oavsett nivå, och att priset på tjänsten inte ska riskera att underleverantörer ”snålar” med tillgängligheten.

När Sverige nu investerar tungt i landets framtida infrastruktur är det mycket viktigt att det sker med bibehållen kostnadskontroll. Sveriges finanser kommer att ansträngas och även om investeringarna är viktiga så krävs det att vi använder alla medel som finns för att hushålla med resurserna i de stora infrastrukturprojekten, utan att tumma på kvalitet och säkerhet.

Jag uppmanar därför alla som deltar i beslutsfattande om svenska infrastrukturprojekt att planera för att dokumentation och kommunikation får som uttalat syfte att:
• Bidra till lägre totalkostnader
• Möjliggöra effektivare genomförande
• Åstadkomma transparens för alla projektmedarbetare
Då kommer fler svenska infrastrukturprojekt löna sig både på kort och längre sikt.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2022-01-13
Nya papperspåsar för avfall testas i VärmlandJungheinrich bygger hel­automatiskt logistikcenter Nextbase presenterar världens första smarta bilkamera Xellas isoleringsvarumärke Multipor tar ansvar för CO2-utsläpp
2022-01-12
MGPK – Förstklassig cylinder blir ännu bättreHögpresterande fläktar med låg ljudnivå254 Volvo BM-traktorer bytte ägare på Klaravik under 2021Busch Vacuum Solutions expanderarEn säkrare, jämnare och snabbare materialhanteringNanoleaf öppnar upp stöd för Thread med HomeKitLoxam förnyar sitt Managed SD-WAN-nätverk med GTTStort intresse att etablera i KungsbackaMarknadens första helt delbara nyckel Uniwater förvärvar ABAT ABtado° förvärvar aWATTarManitou presenterar fem nya tunglyftande teleskoplastareVerktygsfritt kablage med M12 Push-Lock-kontakterHögteknologiska II-VI skalar upp sin produktion i SverigeProcurator säger nej till evighetskemikalierFranska startupen Ankorstore får enhörningsstatus Christos Selman tillträder som VD för Heco Nordiska AB
2022-01-11
Vi firar 50 år tillsammans 2022Franska startupen Ankorstore får enhörningsstatus efter ny investeringsrunda på 2,5 miljarder kronorACD 220 Ex – ett kompakt processutsug för explosiva gaserTrafikverket planerar för Sveriges första permanenta elvägHett med solceller efter höstens höga elpriserNetatmo offentliggör sin första Matter-produkt
2022-01-10
Upplev Volvos maskiner i ditt vardagsrum!Atlas Copco introducerar GA VSD[S]Ultrafilter har uppdaterat sitt sortiment av tankar Pålitligt gränssnitt för blindpluggning av modulära anslutningarAcronis utser Michael Callahan till Chief Marketing OfficerThomas Concrete Group expanderarHSB Göteborg köper andelar i en av Sveriges största solcellsparkerMöt Anders Ingemarsson – månadens innovatörSödertälje Science Park uppmärksammas inom EU
2022-01-07
OilQuick Americas kickade igång 1 januari 2022!Renault visar upp mer av Nya AustralFöreningen Industrilandskap samlar berättelser digitaltTrioworld höjer hållbarhetsmåletBeijer öppnar nytt topp­modernt byggvaruhus i Haninge
2022-01-05
Mobil syrgasgeneratorSKF licensierar teknologi för återvinning av avfallsoljaKjell på Swecon siktar mot 50 år på samma arbetsplatsBrett sortiment av termo­stater och överhettnings­skydd2021 bra år för Mercedes-Benz lastbilar i SverigeZeppelin-Cat startar samarbete med Utbildning NordKapsling – nu med displayer och knappsatserEfterlängtad CT-scanner på plats på Produktionstekniskt CentrumNy VD för Swerock från årsskiftet
2022-01-04
Ni skottar väl säkert i vinter?Swecons HR-chef Paula Hernandez: "Tillsammans är vi safe@swecon"Conrad erbjuder nu kontakter från MolexVolvos tunga elektriska lastbil satt på prov2021 nytt rekordår för nystartade företagSolör Bioenergi etablerar sig i SträngnäsNytt rekord för Kia 2021Areco Direct fortsätter växa
2022-01-03
Nu finns däcktrycks­övervakning för både Volvo hjullastare och dumprarMontico startar svets­utbildning för Fredriksons VerkstadSammanslagningen klar: ”Fantastiska möjligheter”Även tillverkningsindustrin tjänar på digital marknadsföring