SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

BLS Industries blir Vitas Group

Med liv i namnet och vatten i fokus
BLS-koncernen byter namn till Vitas Group – ett namn som speglar koncernens historia, framtidsambitioner och innersta kärna: liv. Under det nya namnet samlas starka varumärken som Purus, Unidrain, Jafo, Trio Perfekta och Joti i en gemensam identitet som signalerar en beredskap för ytterligare tillväxt, både organiskt och genom förvärv.

I 80 år har den svenska koncernen BLS Industries levererat funktionella och högkvalitativa lösningar för byggbranschen. Med det nya namnet Vitas Group tar koncernen ett stort, men naturligt, steg in i framtiden. Namnbytet är inte bara kosmetiskt, utan markerar även en ny fas i koncernens utveckling. Under Vitas Group skapas en tydlig och övergripande plattform där varje varumärke får fortsätta glänsa, samtidigt som de står starkare tillsammans – fast förankrat i det arv som koncernen bär med sig.

- Vitas kommer från latin och betyder liv, något vi ser som en självklar symbol för vår verksamhet. Vi leder vatten, vi skapar hållbara lösningar för framtidens badrum och kök, och vi bär med oss en historia som genomsyras av både innovation och mänsklighet, säger Rebecka Spånberg, koncernchef och VD på Vitas Group – samt den tolfte generationen företagare i familjen.

Nästa generation formar framtiden – redan idag
Namnbytet är en viktig del av en långsiktig strategi där målet är att skapa en tydlig, gemensam plattform för nuvarande och framtida varumärken. Det ska vara lätt att förstå att man är en del av något större – både som kund, partner och medarbetare.

- Vi lever tack vare våra varumärken och vår historia, men vi blickar framåt. Vitas Group blir moderskeppet som bär allt detta vidare, säger Rebecka Spånberg.

Hela processen har drivits internt – från varumärkesanalys till namnframtagning – och har involverat medarbetare från alla delar av koncernen. Det understryker en av de viktigaste värderingarna inom Vitas

Group: tillit till människorna i organisationen.
En särskild del i processen blev också symboliskt viktig. Rebecka Spånberg och hennes man Markus Spånberg, Vice VD på Vitas Group, lät sina två söner bygga Lego-modeller av de olika namnförslagen.

- När de byggde Vitas blev det en fabrik med en lastbil – men också en dinosaurie, som vi såg som en symbol av vår långa historia. Att låta dem bygga visionen av Vitas Group var ett sätt att bokstavligen låta nästa generation vara med och forma framtiden, berättar Markus Spånberg.

Uppbyggt på värderingar – och människor
Under Rebecka Spånbergs ledning har värderingar som mod, engagemang och ansvar fått en ännu tydligare plats i koncernens strategi – och hennes syn på ledarskap genomsyrar hela organisationen.

- Jag står inte själv, utan vi gör det här tillsammans. Vi är en koncern fylld av människor med otrolig kompetens och hjärta. Det är det som gör att vi står starka även i svåra stunder, säger hon.

Hon syftar bland annat på branden i fabriken hos Trio Perfekta, ett varumärke inom koncernen, som inträffade i våras. Ingen skadades, men sorgen är påtaglig.

- Vi sörjer förlusten av fabriken tillsammans. Och vi reser oss tillsammans. Det är så vi fungerar – vi har en stark samhörighet och omtanke om varandra, säger Rebecka Spånberg.

Styrkan i en gemenskap – med varumärkena i fokus
Trots namnbytet förblir varumärkena i centrum. Vitas Group är det sammanhållande paraplyet som ger struktur, trygghet och kraft. Samtidigt får varje varumärke behålla sin egen identitet.
- Vi tror på decentralisering, på starka varumärken och självständiga bolag. Samtidigt samlar Vitas Group allt i en gemenskap som ger våra kunder trygghet och våra medarbetare nya möjligheter, säger Rebecka Spånberg.

Koncernstrukturen gör det även lättare att växa internationellt, utan att förlora det som gör verksamheten unik: familjekänslan, hantverkstraditionen och den jordnära affärsfilosofin. Markus Spånberg förklarar:

- När vi söker potentiella förvärv letar vi efter bolag med gemensamma värderingar – det ser vi som en viktig grund för ett framgångsrikt samarbete. Vi är intresserade av starka varumärken som kan komplettera vår portfölj eller stärka vår närvaro på marknaden. Det är inte svårt att köpa ett bolag, men det är svårt att hitta rätt. Därför köper vi gärna andra familjeföretag, som vi gjort tidigare. Det är viktigt att deras namn, historia och varumärke får leva vidare – själen i det de har byggt upp – men med Vitas Group och våra kompetenser i ryggen.

Med namnbytet riktar Vitas Group blicken mot framtiden.
- Som Vitas Group går vi in i en ny era med förnyad energi. Vi gör oss redo för morgondagen, där vi vill stå starkare i Europa. Jag är tacksam över att få stå i spetsen för denna organisation och ser fram emot att se våra varumärken vinna ny mark – tillsammans, avslutar Rebecka Spånberg.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-04-23
Inspektera med en Ferret!Maskinmässan i ArlandastadVerizon cybersäker­hetsrapport 2025Håll valmöjligheterna öppnaFamiljeföretag vill ta täten
2025-04-22
Investera smart: Olsons + LVD i samarbeteUpptäck våra mest prisvärda skrivbordShimada-CNC svarvar Laddlösningar för en ren framtidBredel Heavy Duty-pump
2025-04-21
Säkerhet & kvalitet i en internationell marknad
2025-04-18
Återvinningsbolaget firar
2025-04-17
Nya HiScroll 46 lanseras av Pfeiffer Vacuum