Senaste nytt


- Nyheter inom industrivärlden

Castrol lanserar nya förpackningar i Europa

Med upp till 20 % mindre plast*
Castrol har presenterat en ny utformning av förpackningar för företagets sortiment av smörjmedel i Europa, som innehåller upp till 20 % mindre plast*. Den nya utformningen av förpackningarna kommer att finnas tillgängliga för bilverkstäder och återförsäljare i storlekarna 0,5 l, 1 l, 4 l och 5 l från och med september 2023 (beroende på lagerhållning). Ytterligare fördelar med förpackningarna är att de tar mindre plats på hyllorna och är effektivare att transportera jämfört med tidigare förpackningar.

Lanseringen av de nydesignade flaskorna är en del av Castrols hållbarhetsstrategi PATH360** som omfattar mål för att minska avfall, mindre koldioxidutsläpp och förbättra människors liv. Den nya femlitersflaskan i Europa använder 20 % mindre plast jämfört med den tidigare femlitersflaskan*, en av de bästsäljande produkterna i Castrols sortiment***.

De nya flaskorna har sedan 2019 introducerats på flera av Castrols marknader i världen, till exempel Kina och Indien, vilket har möjliggjort en minskning med 4 000 ton plast i småflaskor, jämfört med den tidigare utformningen av småflaskor****. I Europa förväntas de nya flaskorna ge en minskning med 1 000 ton plast per år jämfört med den tidigare utformningen av småflaskor och sammantaget för sortimentet av hela flasksortimentet****.

I femlitersflaskan har flaskans skarpa hörn ersatts av smarta kanter som ger extra styrka och motståndskraft. Flaskornas form har också optimerats för att fler flaskor ska rymmas på en lastpall och i hyllor. Genom optimering av packningsgraden, till exempel att handtaget har flyttats till hörnet, ryms nu 28 % fler kartonglådor med fyralitersflaskor på en enda lastpall. På liknande sätt ryms nu 36 kartonglådor med femlitersflaskor på varje lastpall jämfört med 28 lådor tidigare.

Produkterna har försetts med en rad funktioner, bland annat ett säkert lock med en präglad Castrol-logotyp och en värmeförsegling, för att skydda produkternas integritet och ge kunderna ytterligare trygghet om att flaskorna innehåller äkta smörjmedel och vätskor från Castrol.

Tom Isaksen, Nordic sales manager, på Castrol, säger: ”I takt med att mobilitetssektorn och branschen i stort strävar efter en mer hållbar framtid vill kunder ha större valmöjligheter och allt mer hållbara lösningar. De nya förpackningarna går hand i hand med det och vår nya varumärkesprofil. Sammantaget signalerar de Castrols åtagande att investera i framtiden och skapa nya möjligheter för tillväxt och framsteg samtidigt som de uppfyller våra kunders föränderliga behov.”
För ytterligare information om Castrols uppdaterade varumärke, besök: www.castrol.com/forward

* Ny förpackningsdesign lanseras i Europa under 2023 och innehåller mindre plast – minst 5 % lägre vikt för enlitersflaskor och upp till 20 % för femlitersflaskor. Utesluter 0,5-litersflaskor.
** www.castrol.com/path360
*** Under 2022 producerade Castrol 11 miljoner femlitersflaskor, 8,5 miljoner fyralitersflaskor, 38,5 miljoner enlitersflaskor och 270 000 halvlitersflaskor i Europa
**** Beräknat baserat på en motsvarande volym och mix av tidigare småflaskor som sålts under 2022

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-09-26
NIS2 och DORAFästelementDell lanserar nyheter för privata molnXiaomi lanserar ny gen­eration AIoT-produkterSå pratade branschen golv
2025-09-25
WEG lanserar lösning för batterilagringNu är det näraISCAR Sverige utser två nya regioncheferFörsta Makor Next XL installerad i TibroXiaomi Introducerar Xiaomi 15T-serien
2025-09-24
Realtidsdata gör HVAC-system mer intelligentaLoxeal – Ett smartare val!OEM Automatic effektiv­iserar solvärmesystemLär känna gänget på Computer Vision Elpolering
2025-09-23
Teknikprodukter fortsät­ter sitt hållbarhetsarbeteTeleskopskenor i rostfritt stål från KIPPCFM-PC Gångjärn med integrerad elkabelDematek satsar på tjänster för traverskranarSvetsfog
2025-09-22
Allt för konferenserGaardbye Supply släpper ny Filterfleece-broschyrDendro Lift prisas för trucklyften DSS2EMC-provningBelano lanserar Matilda