Senaste nytt


- Nyheter inom industrivärlden

Descartes kommenterar E-barometern Q2 2022

E-handelns nedgång kräver en behovsstyrd leveranskedja
Postnords E-barometer för andra kvartalet 2022, som släpptes i september, visar att den nedgång på 8 procent som E-barometern redovisade för första kvartalet nu följs upp av samma siffra. Samtidigt ställer konsumenterna högre krav på flexibilitet och hållbarhet. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar rapporten utifrån ett transport- och logistikperspektiv.

Postnord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. När Postnord presenterade siffrorna från rapporten kan en konstatera att det andra kvartalet fortsatte i spåren av det första med en tillväxtminskning om 8 procent.

– Som Postnord konstaterar i E-barometern för andra kvartalet 2022 har de tre senaste åren i e-handelsvärlden varit händelserika. Vi har fått uppleva en extrem uppgång under pandemin för att nu mötas av en nedgång till följd av utmaningar från omvärlden och en återgång till fysiska butiksbesök. E-handelns extrema nivåer kanske ligger bakom oss för den här gången men för att hänga med i både upp och nedgångar behöver leverantörerna se över sina logistiklösningar och stå redo för att kunna göra de anpassningar som krävs, säger Lars Persson.

Konsumenternas köpbeteende speglas i nya förväntningar på leveransen
Vi ser en omvärld som förändras i snabb takt och ibland på ett oförutsägbart sätt, vilket ökar vikten av att förstå konsumenternas krav och marknadens utveckling. Genom förståelse för konsumenternas krav på flexibilitet och hållbarhet kan leverantörerna vinna flera konkurrensfördelar. E-barometern visar nämligen att konsumenternas köpbeteenden även speglas i nya förväntningar på leveransen. Hur och när en vara kommer att levereras och möjlighet till smidiga leveranser påverkar konsumenternas vilja att klicka på köpknappen. Enligt en ny undersökning som har genomförts på uppdrag av Descartes framkommer det även att hållbara leveranser ger handeln möjlighet att ta viktiga marknadsandelar, minska leveranskostnader och miljöpåverkan.

– Misstaget många inom handeln gör är att se på konsumenternas krav som ännu en utmaning. Handeln borde istället se det som en möjlighet att vinna fler konkurrensfördelar. Nu krävs kreativitet för ökad lönsamhet och det är upp till leverantörerna att skapa en behovsstyrd och hållbar leveranskedja som uppfyller kraven från konsumenterna, säger Lars Persson.

Ta del av E-barometern för andra kvartalet 2022 här.

Descartes presskontakt
Camilla Frisk, Marknadsansvarig för Descartes Norden
Tel: +46(0)709 67 24 03
E-post: cfrisk@descartes.com

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-10-24
Kundunika manluckorMobil farozon hotar företagens säkerhetNy linoleumserie
2025-10-23
Mora Press & Form på Elmia Subcontractor 2025Gummimembranbrytare för säkra tågdörrarHitta rätt fläkt för ditt elskåpO’Reilly publicerar bok om logisk datahanteringFinlands högsta byggnad får zink på toppen
2025-10-22
Mirka® POLAROS RP 600Den mest ovanliga traktorn du Skodat?Kunskap i fokusFölj Maskin AB Erlands­son & Hjorth onlineEtt av Europas största lager av gaffeltruckar
2025-10-21
Stärker positionen inom slitagedelsteknikNordiska Villor - Hållbara hus för framtidenHSG R2 tar rörlaser­skärning till nästa nivåFull kontroll på hastighet & positionNär lunchrummet funkar, funkar arbetsdagen
2025-10-20
Legotillverkning av stålprodukterNu är vi halvvägs till mässan AMD och Ericsson bygger smartare 5G-nätverkDu klickade på fel länk Höghus visar vägen för hållbar stadsutveckling