Annons
Detaljerad sökning
Logga in
Annons
Toggle navigation
notes
Logga in
search
account_balance
Företag
concierge
Förfrågan
storefront
Köp & Sälj
approval_delegation
Erbjudanden
group_add
Jobb
newspaper
Nyheter
edit_square
Bli medlem
Mitt konto
diamond_shine
Besök vår webbyrå
Svenska
Engelska
newspaper
Se senaste nyheter
convert_to_text
Skicka in pressmeddelande
mark_email_read
Prenumerera på nyhetsbrev
campaign
Annonsering i nyhetsbrev
newsmode
Nyhetsbrev
account_balance
Företag
account_balance
Företag
assignment
Register A-Ö
handshake
Agenturer
contract_edit
Registrera grunduppgifter gratis
concierge
Förfrågan
storefront
Köp & Sälj
deployed_code
Produkter
precision_manufacturing
Industrimaskiner
forklift
Truckar
front_loader
Entreprenadmaskiner
agriculture
Lantbruksmaskiner
forest
Skogsmaskiner
local_shipping
Transportfordon
gavel
Auktionsobjekt
assignment
Register A-Ö
approval_delegation
Erbjudanden
approval_delegation
Se aktuella erbjudanden
add_box
Skapa erbjudande
mark_email_read
Prenumerera på erbjudanden
group_add
Jobb
group_add
Sök jobb
assignment
Register A-Ö
newspaper
Nyheter
newspaper
Se senaste nyheter
convert_to_text
Skicka in pressmeddelande
mark_email_read
Prenumerera på nyhetsbrev
campaign
Annonsering i nyhetsbrev
newsmode
Nyhetsbrev
edit_square
Bli medlem
edit_square
Bli medlem
playlist_add_check
Funktioner när man är inloggad
auto_read_play
Referenser
Mitt konto
diamond_shine
Besök vår webbyrå
Svenska
Engelska
account_balance
Företag
concierge
Förfrågan
storefront
Köp & Sälj
approval_delegation
Erbjudanden
group_add
Jobb
newspaper
Nyheter
edit_square
Bli medlem
Mitt konto
diamond_shine
Besök vår webbyrå
Svenska
Engelska
newspaper
Se senaste nyheter
convert_to_text
Skicka in pressmeddelande
mark_email_read
Prenumerera på nyhetsbrev
campaign
Annonsering i nyhetsbrev
newsmode
Nyhetsbrev
Senaste nytt
- Nyheter inom industrivärlden
Tipsa
Det finns mycket att ta hänsyn till innan man
investerar i en elbil.
I en marknad där den ena tillverkaren efter den andra dumpar priser på löpande band, samtidigt som nästkommande modell ”alltid är lite bättre”, är det inte lätt att vara konsument. De betydligt högre anskaffningskostnaderna i förhållande till en bil med förbränningsmotor hindrar många konsumenter från att byta till eldrift. De som ändå gjort det riskerar i många fall att bli rejält missnöjda den dag de vill byta sin elbil. Många handlare drar sig också för att byta in elbilar, eller offererar ett skambud på grund av osäkra andrahandsvärden. Att som tillverkare prisdumpa sina bilar, som förmodligen var för högt prissatta när elbilstrenden hade sin största hajp, kommer endast leda till att synen på varumärket påverkas negativt bland de konsumenter som valt att skaffa en elbil av det märket, säger Ulf Stefansson som är jurist med stort bilintresse hos Fordonsjuristen.
Förutom inköpspriser och andrahandsvärden gäller det att ha koll på tillverkarnas specifikationer kring räckvidd och ladd-kapacitet, både hemma och på vägarna men framför allt under olika årstider. Vad som upplevs fungera bra sommartid kan bli en plåga på vintern.
Elbilar fungerar mycket bra i stadsmiljöer där räckvidden är tillräcklig för daglig pendling och där det finns möjlighet att ladda hemma. Under resor på motorvägar med högre hastighet tenderar dock räckvidden att avta. Att snabbladda batteriet efter vägarna tar också mycket längre tid jämfört med att tanka en bil med förbränningsmotor.
Men tekniken och räckvidden för elbilar blir bättre och bättre, säger Bo Ericsson hos Fordonsjuristen. Trots alla framsteg är många potentiella köpare fortfarande osäkra. Och detta har att göra med den information som tillverkarna tillhandahåller om räckvidd och förbrukning hos elbilar samt den så kallade ladd-ångesten.
Informationen om den maximala laddningseffekten, som är tänkt att göra laddningsprocessen transparent, inger inte heller mycket förtroende. Laddningseffekten är inte konstant, den fluktuerar avsevärt. Kunden får inte information om detta i tillverkarens broschyr.
I vilken utsträckning laddningskapaciteten för elbilar fluktuerar eller avviker från maxvärdet under en laddningsprocess, beror på battericellernas aktuella tillstånd. För att inte tala om den uppenbara påverkan från vinterns utomhustemperaturer. Att ange en räckvidd som kan uppnås under ideala förhållanden eller en förbrukning som kan uppnås med en mycket måttlig hastighet och försiktig körstil är lika onödigt som att ange en maximal möjlig laddningseffekt. Allt detta riskerar att få missnöjda konsumenter som inte blir medvetna om detta förhållande förrän man upplever det i praktiken.
När köparna väljer sin eldrivna modell bör de bli informerande om hur lång räckvidd och hur långa laddningstider de faktiskt kan förvänta sig under olika årstider, säger Bo Ericsson. Vi har för många exempel där det avviker väldigt mycket mot vad tillverkaren utlovar. Det är svårt att bemöta en kund som köpt en elbil för 1,4 miljoner där tillverkaren har utlovat att man kan köra 73 mil på en laddning, när kunden endast kom 27 mil vid minus 12 grader.
Räckviddsberäkningen baseras på blandad körning, på stadsväg, landsbygdsväg och motorväg enligt en speciell cykel. Om motorvägen huvudsakligen körs i högre hastigheter minskas räckvidden i motsvarande grad. Laddeffekten för snabbladdning av elbilar är inte konstant, utan beskriver den så kallade laddkurvan. Vanligtvis nås maximum vid lägre laddningsnivåer och sjunker sedan när batterinivån ökar. Det finns tekniska skäl till denna process: ju mer laddat batteriet är, desto mindre ström kan det hantera utan att skadas. Den laddningskurvan publiceras dock sällan av tillverkarna. I de flesta fall anges endast den maximala laddningseffekten och den förväntade laddningstiden för att fylla på ett i stort sett tomt batteri till 80 procent. I praktiken uppnås båda värdena endast under ideala förhållanden, om alls. Ett batteri uppnår sin bästa prestanda vid sommartemperaturer. Om cellerna hotar att bli varma eller fortfarande är för kalla, reduceras laddningseffekten av batterihanteringen. Om detta inte sker kan cellerna skadas och batteriet skulle då förlora sin fulla energikapacitet eller sin garanterade livslängd.
I minusgrader på vintern ser laddningskurvorna för elbilar mycket sämre ut än på sommaren, då laddningstiderna i en del fall kan bli dubbelt så långa, oavsett laddningsprocedur. Det visar mätningar som ADAC har utfört på Renault Zoe, Tesla Model Y, VW e-Up och VW ID.3. Laddningseffekten för alla fyra testfordonen reduceras i vissa fall avsevärt. Fler och fler elbilar får en automatisk uppvärmningsfunktion för att förvärma batteriet innan de stannar vid laddstationen. Batterivärmaren är dock ofta kopplad till bilens eget navigationssystem. Detta innebär att förvärmning endast är möjlig om en lämplig laddstation anges som navigationsmål. Om önskad station inte ingår i navigationssystemet, om du navigerar via smartphone eller helt enkelt inte anger en destination, förblir batterivärmaren kall och laddningsstoppet är märkbart längre.
Vad är då tipsen till elbilsköpare?
Ju bättre snabbladdningsfunktion, desto mer flexibelt kan en elbil användas i vardagen och för längre sträckor. Innan du köper en elbil bör du överväga hur ofta ett fordon ska användas för sträckor utanför fordonets räckvidd. Ju oftare, desto viktigare är kvaliteten på snabbladdningsfunktionen. Snabbladdningsfunktionen bör alltid beställas om den inte ingår i standardutrustningen. För att vara tidseffektiv på vägen bör laddningsprocessen starta när batteriets laddningsnivå är låg och endast laddas till 80 procent.
Om du ofta kör längre sträckor bör du välja en elbil med en total räckvidd inklusive ett 20-minuters laddningsstopp på 600 kilometer eller mer. För att skydda fordonsbatteriet bör snabbladdning endast användas när det verkligen är nödvändigt.
I kalla temperaturer är det vettigt att förvärma batteriet (om möjligt) eller tillåta längre laddningstider. Enbart den maximala laddningseffekten är inte särskilt meningsfull. Den genomsnittliga laddningseffekten på 10 till 80 procent bör alltid anges – en gång för sommaren, en gång för vintern. Vid lägre temperaturer än -30 grader bör batteriet ha konstant laddning när elbilen är parkerad för att undvika att batteriet fryser sönder. Samtidigt bör inte ett batteri lämnas med 100 procents laddning under en längre period. En batterivärmare bör installeras som standard i alla elbilar. Batterivärmaren ska kunna aktiveras manuellt om möjligt. En tidsprognos upp till den idealiska temperaturen för snabbladdning är önskvärd. En automatisk, ruttbaserad batteriuppvärmningsfunktion är som tillval till hjälp. Batteritemperaturen bör kunna ses av bilföraren, avslutar Bo Ericsson.
Läs hela artikeln
här
.
2024-07-22
-
Industritorget
SENASTE NYTT
- Nyheter inom industrivärlden
Tipsa
Vinterredskap för maskiner
20
25
1
0
3
1
Effektiva lösningar för hjullastare och kompaktlastare
Kalibrera skärlasern på 90 sekunder
20
25
1
0
3
1
Snabbt, enkelt och med hög precision
Epec 6510 – kraftfull och robust display
20
25
1
0
3
1
Utvecklad för krävande maskinapplikationer
Massflödesmätare för gasmätning
20
25
1
0
3
1
Noggrann mätning för tillförlitlig drift
Dammhantering vid blästring
20
25
1
0
3
1
Skapa en säker arbetsmiljö med rätt system
Betning
20
25
1
0
3
1
Säkerställ precision och kvalitet i metallkomponenter
Lampor
20
25
1
0
3
1
Klart och säkert ljus på vägen
Motorer för tuffa miljöer
20
25
1
0
3
1
Motorer som klarar mer när omgivningen ställer extrema krav
Multiprocess-svets
20
25
1
0
3
1
En svetsmaskin för varierande arbetsuppgifter
Bensindrivna elverk
20
25
1
0
3
1
Flexibel strömförsörjning för olika behov
Slipning på alla metaller
20
25
1
0
3
1
Så väljer du rätt material och metod
Dakarvinnande team väljer Castrol VECTON
20
25
1
0
3
1
Satsar på topprestanda inför World Rally-Raid 2026
Cognizant och Rubrik i nytt partnerskap
20
25
1
0
3
1
Lanserar tjänst för stärkt motståndskraft
Vässad AI-plattform eliminerar flaskhalsar
20
25
1
0
3
1
Optimerar dataflöden och accelererar beslut
ISCAR QUICKTURN med sex skäreggar
20
25
1
0
3
0
Ger högproduktiv och flexibel svarvning i flera riktningar
CNC-slipning
20
25
1
0
3
0
Precision och effektivitet i metallbearbetning
Två nya Biesse-maskiner till Sandströms
20
25
1
0
3
0
Storsatsning markerar nästa steg för fabriken i Umeå
Kantvikning inom plåtindustrin
20
25
1
0
3
0
Effektiva lösningar med Savika
Högpresterande precisionssvets
20
25
1
0
3
0
Vattenkyld lasersvets från Denali Weld
Gummimaterial för industrin
20
25
1
0
3
0
Naturgummi, EPDM, Nitril, Fluorgummi och Silikongummi
Zoom och NVIDIA i nytt AI-samarbete
20
25
1
0
3
0
Utvecklar nästa generations lösningar för företag
Plats för både tillväxt och gemenskap
20
25
1
0
3
0
Dana Lim utökar sitt nordiska huvudkontor
OEM Automatic till Elmia Subcontractor 2025
20
25
1
0
2
9
Visar smarta lösningar för maskin, industri och utemiljö
Borra bättre, snabbare och smartare
20
25
1
0
2
9
Seco® X-Tip-borren höjer precision och prestanda
Färg, form och gemenskap
20
25
1
0
2
9
Hur konst gör staden mer mänsklig
Mirakelbilen säljs i originalskick
20
25
1
0
2
9
94-årig klenod bevarad som ny
Minimässa i Kalmar
20
25
1
0
2
9
En dag fylld av inspiration och fart
Ny leverans till Merx Svenska AB
20
25
1
0
2
8
HEDELIUS ACURA 85 MARATHON stärker maskinparken
Maximera livslängden på dina kabelinstallationer
20
25
1
0
2
8
Innovativa kantskyddsmuttrar för ökad kabelsäkerhet
Vad är en rotationslaser?
20
25
1
0
2
8
Tillämpning och användning inom bygg, anläggning och installation
Fortinet lanserar första EPD för brandväggar
20
25
1
0
2
8
Sätter ny standard för hållbar IT-säkerhet
Familjeföretag firar resa genom generationer
20
25
1
0
2
8
Från lokala smeder till global industrikoncern
Så förbättrar du inomhusluften
20
25
1
0
2
7
Praktiska steg för ett friskare hem och kontor
En effektiv dag på lagret
20
25
1
0
2
7
Bättre flöde och arbetsmiljö
HMS Networks lanserar Anybus Atlas2 Plus
20
25
1
0
2
7
Nästa generationens lösning för OT-nätverksövervakning
AI-hoten ökar – kunskapsbristen består
20
25
1
0
2
7
Företag saknar beredskap mot nya risker
Slutväxel och svängmotor
20
25
1
0
2
7
Så väljer du rätt slutväxel och svängmotor för entreprenadmaskiner
Skicka in pressmeddelande
Populära artiklar
Senaste veckan
Senaste månaden
Maximera livslängden på dina kabelinstallationer
Ny leverans till Merx Svenska AB
En effektiv dag på lagret
Så förbättrar du inomhusluften
Slutväxel och svängmotor
Vad är en rotationslaser?
Fortinet lanserar första EPD för brandväggar
OEM Automatic till Elmia Subcontractor 2025
Cognizant och Rubrik i nytt partnerskap
Massflödesmätare för gasmätning
Korrosion hotar datacentrets driftsäkerhet
Mora Press & Form på Elmia Subcontractor 2025
Ett av Europas största lager av gaffeltruckar
HSG R2 tar rörlaserskärning till nästa nivå
Växjöföretag lyfter fram hållbara studentinsatser
Regler och riktlinjer för arbete över 2 meter
MP Creative Metal firar 100 cooling units
Cisterner och tankar
En jätte på rull
Svenska företag redo för AI – men tidigt i fasen
Effektivisering av industriella processer
20
25
1
0
2
7
5 bästa tipsen vid bygge av ny tälthall
20
25
1
0
2
6
Arbetsmiljö och säkerhet
20
25
1
0
2
4
Korrosion hotar datacentrets driftsäkerhet
20
25
1
0
2
4
En vacker gummilösning för medicinindustrin
20
25
1
0
2
4
Push-In-kontaktdon
20
25
1
0
2
4
Falska jobbanonser ökar kraftigt online
20
25
1
0
2
4
Maximal prestanda för påsfyllningsmaskiner
20
25
1
0
2
4
Sungrow lanserar ny megawattladdare
20
25
1
0
2
4
Kundunika manluckor
20
25
1
0
2
4
Mobil farozon hotar företagens säkerhet
20
25
1
0
2
4
Ny linoleumserie
20
25
1
0
2
4
Mora Press & Form på Elmia Subcontractor 2025
20
25
1
0
2
3
Gummimembranbrytare för säkra tågdörrar
20
25
1
0
2
3
Hitta rätt fläkt för ditt elskåp
20
25
1
0
2
3
O’Reilly publicerar bok om logisk datahantering
20
25
1
0
2
3
Finlands högsta byggnad får zink på toppen
20
25
1
0
2
3
När passar en motviktstruck bäst?
20
25
1
0
2
3
Mirka® POLAROS RP 600
20
25
1
0
2
2
Den mest ovanliga traktorn du Skodat?
20
25
1
0
2
2
Kunskap i fokus
20
25
1
0
2
2
Följ Maskin AB Erlandsson & Hjorth online
20
25
1
0
2
2
Ett av Europas största lager av gaffeltruckar
20
25
1
0
2
2
Datakontakter för panel eller DIN-skena
20
25
1
0
2
2
Cisco bygger ramverk för säkrare AI-kodning
20
25
1
0
2
2
Kuggstänger
20
25
1
0
2
2
Service och kalibrering av svetsutrustning
20
25
1
0
2
2
Stärker positionen inom slitagedelsteknik
20
25
1
0
2
1
Nordiska Villor - Hållbara hus för framtiden
20
25
1
0
2
1
HSG R2 tar rörlaserskärning till nästa nivå
20
25
1
0
2
1
Full kontroll på hastighet & position
20
25
1
0
2
1
När lunchrummet funkar, funkar arbetsdagen
20
25
1
0
2
1
Cognizant lanserar Vibe Coding för AI
20
25
1
0
2
1
AI driver snabb tillväxt inom IoT
20
25
1
0
2
1
Datacenterkraft nu till skrivbordet
20
25
1
0
2
1
2025-10-21
Nätverkskraven bromsar AI-utvecklingen
FPT Industrial i nytt partnerskap med Lindner
2025-10-20
Legotillverkning av stålprodukter
Nu är vi halvvägs till mässan
AMD och Ericsson bygger smartare 5G-nätverk
Du klickade på fel länk
Höghus visar vägen för hållbar stadsutveckling
2025-10-17
Cisterner och tankar
Utbildning med Zebra Technologies
Svenska företag redo för AI – men tidigt i fasen
2025-10-16
Laserskrivare eller bläckstråleskrivare
Ny lösning sätter global standard för hållbarhet
Kvar som världsledande DRAM-leverantör
Håll din datasjö ren och värdefull
FPT Industrial i nytt partnerskap med JCB
2025-10-15
Vinterväghållning
Mirka® DEXOS 1230 M AFC
Brightlaser lanserar Top-Hat VCSEL-laserdioder
Utökar molnlösning med videoporttelefoni
Lanserar digital modul för hållbarhet
I en komplett företagsprofil ingår
Logotyp
Kontaktuppgifter
Kontaktpersoner
Verksamhetsbeskrivning
Tjänster & Produkter
Nyheter
Filmer
Länkar: Hemsida, Facebook, Instagram, LinkedIn m.fl.
Filer (t.ex. pdf)
Agenturer
Certifieringar
Karta
Se exempel på ett tjänsteföretags profil:
Gnosjö Automatsvarvning AB
Se exempel på ett företag som säljer produkter:
AJ Produkter AB
Lagerfilsöverföring för Köp & Sälj
Gör som ex.
Gnosjö Maskin & Verktyg AB
, publicera alla
era produkter på en gång genom lagerfilsöverföring.
Ladda ner information/kravspecifikation för lagerfilsöverföring här »
Accesspaket för Köp & Sälj
Vi kan erbjuda er en färdigbyggd lösning som automatiskt skickar över produkterna till er egna hemsida, så att ni slipper lägga in dessa manuellt. Produkten som vi kallar för Accesspaket är dessutom responsiv, d.v.s. mobilanpassad, för att kunderna alltid ska kunna se era objekt på ett bra sätt.
För mer information, vänligen kontakta vår support så kan de berätta mer kring våra funktioner och vad dessa innebär.
Se ex. på
DeWi ABs hemsida
.