Senaste nytt


- Nyheter inom industrivärlden

Effektiv conveyorlösning för returhantering

Internetstores, en av världens ledande återförsäljare av cyklar
Internetstores använder automatiserat conveyorteknik från OCS Overhead Conveyor system för sin returhantering.

Eftersom Internetstores levererar direkt till slutkund måste tekniskt komplexa produkter som cyklar förberedas och för-monteras innan frakt. Kunden kan sedan montera den nya cykeln med bara några enkla steg. Redan 2016 var efterfrågan på cyklar stor och OCS installerade den första monteringslinjen hos Internetstores i Gehrde, Tyskland. Systemet har en specialdesignad produktbärare för hantering av samtliga montage steg – från barncyklar till avancerade el-cyklar.

Tack vare det flexibla transportsystemet har lösningen i Gehrde utökats flera gånger under de senaste åren för att möta den ständigt ökande efterfrågan.

En central del inom e-handel är hantering av returer på ett smidigt och kostnadseffektivt sätt. Fram till 2019 hanterades returerna på Internetstores i Esslingen, men baserat på tidigare erfarenheter med OCS Overhead Conveyor System beslutade Internetstores att installera ytterligare ett OCS system för att hantera returer.

Conveyorlösning för returhantering
Lösningen utformades specifikt för att passa i befintlig anläggning i Stuttgart-Untertürkheim. På grund av det stora antalet enheter som skulle hanteras blev lösningen ett tvåvåningssystem. Rutinerna för returhanteringen liknar hanteringen av nya varor. Utöver produkthanteringsprocessen integrerades även en fotostudio i systemet. Returlådorna öppnas på två uppackningsstationer och cyklarna hakas fast i OCS-systemet. Transport sker automatiskt från uppackningsstationerna till monteringsstationerna och vidare till nästa våning med OCS vertikala transportörer. Efter montering/besiktning transporteras cyklarna till fotostudion och därifrån till packstationerna. Hela OCS systemet är helautomatiskt och kopplat till kundens eget affärssystem, så att exakt spårning av produkterna är möjligt genom hela processen.

Resultat
Från och med 2020 var det inte längre ekonomiskt försvarbart att hantera antalet returer för hand. Returhanteringen behövdes därför automatiseras. Förutom mycket bättre ekonomi är processen nu helt spårbar. Snabbare hantering gör att varorna återintegreras i värdekedjan mycket tidigare.

Foto: © Internetstores GmbH, Fotograf Andreas Lukoschek

För mer information vänligen kontakta:
OCS Sales Director Christer Lundgren
christer.lundgren@ocs.se
033 – 23 33 83

OCS VD Kenth Almqvist
kenth.almqvist@ocs.se
033-23 34 48

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-10-09
Andningsskydd för svetsningVar tionde marknads­förare använder AI i smygÅtervunna PP-rör en nyhet på Vatten 2025Sveriges industriella digitalisering 2025Framtidens industri
2025-10-08
Mindre än en månad kvarInspodagen 2025 samlar teknik och inspirationBiobränsle minskar sjöfartens klimatavtryckMandatum investerar i datakonsulten Epical
2025-10-07
Rekordmånga nyheter från TYRI LightsFlussintegrerat lodJustersåg med stort justerbord, inkl. ritssågMaskiner sålda för en halv miljardVälj rätt temperatur­givare för din applikation
2025-10-06
Plastbearbetning med precisionExperterna listar åt­gärder mot ransomwareAI tar större roll i mötesrummet
2025-10-03
Växjöföretag lyfter fram hållbara studentinsatserSmarta företag satsar på luftkvalitetSmart Signaling 50Lemo lanserar ruggade Optima D-kontakterOmsorg om personalen driver Motonets tillväxt