SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Effektiv conveyorlösning för returhantering

Internetstores, en av världens ledande återförsäljare av cyklar
Internetstores använder automatiserat conveyorteknik från OCS Overhead Conveyor system för sin returhantering.

Eftersom Internetstores levererar direkt till slutkund måste tekniskt komplexa produkter som cyklar förberedas och för-monteras innan frakt. Kunden kan sedan montera den nya cykeln med bara några enkla steg. Redan 2016 var efterfrågan på cyklar stor och OCS installerade den första monteringslinjen hos Internetstores i Gehrde, Tyskland. Systemet har en specialdesignad produktbärare för hantering av samtliga montage steg – från barncyklar till avancerade el-cyklar.

Tack vare det flexibla transportsystemet har lösningen i Gehrde utökats flera gånger under de senaste åren för att möta den ständigt ökande efterfrågan.

En central del inom e-handel är hantering av returer på ett smidigt och kostnadseffektivt sätt. Fram till 2019 hanterades returerna på Internetstores i Esslingen, men baserat på tidigare erfarenheter med OCS Overhead Conveyor System beslutade Internetstores att installera ytterligare ett OCS system för att hantera returer.

Conveyorlösning för returhantering
Lösningen utformades specifikt för att passa i befintlig anläggning i Stuttgart-Untertürkheim. På grund av det stora antalet enheter som skulle hanteras blev lösningen ett tvåvåningssystem. Rutinerna för returhanteringen liknar hanteringen av nya varor. Utöver produkthanteringsprocessen integrerades även en fotostudio i systemet. Returlådorna öppnas på två uppackningsstationer och cyklarna hakas fast i OCS-systemet. Transport sker automatiskt från uppackningsstationerna till monteringsstationerna och vidare till nästa våning med OCS vertikala transportörer. Efter montering/besiktning transporteras cyklarna till fotostudion och därifrån till packstationerna. Hela OCS systemet är helautomatiskt och kopplat till kundens eget affärssystem, så att exakt spårning av produkterna är möjligt genom hela processen.

Resultat
Från och med 2020 var det inte längre ekonomiskt försvarbart att hantera antalet returer för hand. Returhanteringen behövdes därför automatiseras. Förutom mycket bättre ekonomi är processen nu helt spårbar. Snabbare hantering gör att varorna återintegreras i värdekedjan mycket tidigare.

Foto: © Internetstores GmbH, Fotograf Andreas Lukoschek

För mer information vänligen kontakta:
OCS Sales Director Christer Lundgren
christer.lundgren@ocs.se
033 – 23 33 83

OCS VD Kenth Almqvist
kenth.almqvist@ocs.se
033-23 34 48

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-08-29
SvetsbordHögkvalitativa tillbehör för maskinerBättre arbetsmiljö ger tillväxt och produktivitetHållbara och effektiva produkter för industrin Kingston lanserar ny NV3 SSD-formfaktor
2025-08-28
Säkerhetsklassad USB-enhet i toppnivåSkyddsutrustning för blästringSkärande verktyg för precision och hållbarhetSnäckväxlarHälsosam färgsättning för framtidens tandvård
2025-08-27
Besök Iscar på EMO i HannoverFå ut mer av din robotPionjärer inom materialNytt namn, samma pålitliga lösningar! Färgade undertak lyfter både design och akustik
2025-08-26
Scantruck visar nyhet på Entreprenad LiveBärbara mätareVägen till en välmående arbetsplats
2025-08-25
Kantvikmaskiner från Savika Trygga byggnader krävs i förändrat klimatCognizant slår rekord med globalt AI-hackathonBygga förtroende digitalt: