SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Konsumenter trotsar tuff ekonomi

Fortsatt positiva till att betala mer för hållbara produkter
Ekonomiska realiteter påverkar svenska konsumenter. Var tredje har exempelvis köpt färre återvinningsbara produkter på grund av årets prisökningar. Samtidigt är var femte beredd att betala mer för en återvunnen eller återvinningsbar produkt. Detta framgår i Stena Recyclings undersökning Circular Voice, en del av samarbetsarenan Circular Initiative som i år livestreamas från det stora eventet på Münchenbryggeriet i Stockholm den 14 november.

För andra året i rad har Stena Recycling frågat 5 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Polen om hur de ser på hållbarhet och återvinningsbara produkter. Syftet är att få insikter som är relevanta för tillverkande företag och andra aktörer som strävar efter ökad cirkularitet.

Inflation och kostnadsökningar under året har tydligt påverkat konsumenternas möjligheter även om man fortfarande lägger stor vikt vid hållbara produkter.

• I Sverige har nästan var tredje konsument (29 procent) köpt färre återvinningsbara produkter jämfört med förra året.
• Färre än i fjol – 21 procent jämfört med 25 procent – är villiga att betala mer för en återvunnen eller återvinningsbar produkt.
• 65 procent anser att det är viktigt att det finns ett stort urval av produkter för en hållbar och klimatsmart livsstil.

– Svenska konsumenter är tydliga med att de vill kunna handla varor som bidrar till ökad cirkularitet. Men hindren är fortfarande för många. Inte minst bristen på tydlig märkning och annan information. Den egna ekonomin sätter också hinder i vägen för ambitionerna, det kan vi tydligt se i årets undersökning. Detta pekar även på en vedertagen missuppfattning om att hållbara produkter alltid är dyrare. För en del produkter är det i själva verket tvärt om. Däremot kan ett sämre utbud bidra till att upprätthålla den bilden, säger Anna Sundell, Head of Sustainability & Communications på Head of Sustainability & Communications på Stena Metallkoncernen.

Ekonomins inverkan har påverkat befolkningen olika mycket. Bland konsumenter med en lägre inkomst – 14 900 kronor i månaden eller under – har 27 procent köpt färre återvinningsbara produkter under året. Hos personer med en inkomst över 45 000 kronor i månaden är samma siffra endast 17 procent.

Presskontakt:
Åsa Ahlgren Berndtson, Kommunikationschef, Stena Recycling Sverige. Tel: +46 723 70 10 47, asa.ahlgren.berndtson@stenarecycling.se

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-04-25
Fuktmätning VCI-plast skyddar mer än vanlig plastpåseSfäriska rullager – Nitrilhandskar – vid hantering av kemikalier Handverktyg
2025-04-24
Elektrisk kantpress Luftkvalitet nyckel till bättre hotellmiljö Riksintag kvar för rörmontörsutbildningEnpelarlyftar från Nimo-KG Lyftmagneter
2025-04-23
Förbättra greppet och säkerheten Möt experterna på platsInspektera med en Ferret!Maskinmässan i ArlandastadVerizon cybersäker­hetsrapport 2025
2025-04-22
Investera smart: Olsons + LVD i samarbeteUpptäck våra mest prisvärda skrivbordShimada-CNC svarvar Laddlösningar för en ren framtidBredel Heavy Duty-pump
2025-04-21
Säkerhet & kvalitet i en internationell marknad