Senaste nytt


- Nyheter inom industrivärlden

mySwecon: Ny design med personlig profil

Ny användarvänlig design och nya smarta tjänster
Den digitala kundportalen mySwecon fortsätter att utvecklas, men en sak är oförändrad sedan lanseringen för drygt tre år sedan. Det är Swecons kunder och deras behov som styr utvecklingen – och i höst får de en ny startsida med aktuell information och uppdateringar om just sina maskiner.

– Naturligtvis har vi egna idéer, men viktigast är vad användarna tycker. Ju mer feedback vi får, desto mer kan mySwecon underlätta livet med maskiner för våra kunder, säger Pontus Jacobson, projektledare för mySwecon.

Den kostnadsfria kundportalen mySwecon, där en rad digitala tjänster samlas, lanserades av Swecon våren 2019. I dag är det ett naturligt och effektivt verktyg för drygt 2 900 kunder som anslutit sina cirka 19 000 maskiner till tjänsten.

I början fanns funktioner kopplade till maskinerna som bland annat positionering, drifttimmar, bränsleförbrukning samt servicebokning online. Med tiden har det skett en rad uppdateringar och nyligen släpptes en ny uppdaterad version av mySwecon.

Tydliga grafer

En av de stora förändringarna är den nya designen som med färg och form ger ökad tydlighet och går i linje med Swecons övriga webbtjänster som exempelvis webbplatsen. Innehållsmässigt finns också en rad nyheter som bland annat en helt ny analyssida för maskindata. På analyssidan får användaren detaljerad information och analyser kring hur maskinen används i form av drifttimmar, tomgångskörning och bränsleförbrukning, som visas i tydliga grafer.

Användaren kan dessutom själv välja vilken tidsperiod eller vilka maskiner som denne vill analysera data ifrån beroende på om maskinerna är uppkopplade med telematiksystemet CareTrack. Det går också att ange vilken typ av bränsle som maskinen har tankats med, diesel eller HVO, och vad bränslet kostar. Med denna data kan då användaren få fram bränslekostnaden för en enskild maskin eller för ett helt projekt.

Klimatavtryck och ny startsida

Utvecklingen fortsätter i oförminskad takt. I september kompletterades analyssidan med grafer för klimatavtryck i form av koldioxidutsläpp som kan visas antingen för varje enskild maskin eller för alla anslutna maskiner i flottan.

Dessutom kommer en ny startsida att utvecklas där varje användare får en ögonblicksbild av vad som är aktuellt för den egna maskinparken.

– Kunden ska snabbt kunna överblicka vad som är på gång, om någon maskin börjar närma sig service eller om något avtal ligger färdigt för signering. Det kan också vara bränsleförbrukningen eller tomgångskörningen jämfört med föregående dag samt tips om relevanta utbildningar, säger Pontus Jacobson.

Vad blir då nästa steg för mySwecon? Pontus Jacobson vet inte helt säkert.

– Vi har några långsiktiga planer för vad vi vill utveckla men som alltid är det feedbacken från våra kunder som styr vilka funktioner som vi kommer att utveckla.

Fredrik Rigö
Chef Marknadskommunikation
Swecon Anläggningsmaskiner AB
fredrik.rigo@swecon.com
+46105563462

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-11-14
ADR 1.3 – Farligt godsFPT driver New Hollands lanseringarSå optimerar svensk industri sin elförbrukning
2025-11-13
En investering som lönar sigDiac Metall AB förädlar mässingRostfria buntband för extrema miljöerSoft Touch AB utvecklar svart reflexteknologiKrävande silikondelar i långa serier
2025-11-12
Företagare väger mellan fast & säsongsstyrt elpris Elmia Subcontractor 2025 invigdHelhetslösningar skapar hemkänsla i vårdenRed Hat lanserar OpenShift 4.20DMG MORI och HAIMER fördjupar samarbetet
2025-11-11
Hydro visar hållbara resultat på ElmiaOilQuick stödjer Rosa Bandet med 80 000 krBanbrytande axial­flödesmotor från WEGGaardbye Supply blir Neuron-återförsäljareHydro tar steg mot grönare aluminium
2025-11-10
Så jämför du elavtal för företag Varsågod och sitt – köp en skidliftSå eliminerar du återkommande problem Vad innebär elsäkerhet och varför är det viktigt?FPT visar nyheter på Agritechnica 2025