Senaste nytt


- Nyheter inom industrivärlden

Ny studie från Descartes

57% är intresserade av hållbara hemleveranser
Descartes Systems Group, global leverantör av logistiklösningar med kontor runt om i Norden, har publicerat resultaten från sin studie 2024 Home Delivery Sustainability Report: The Environmentally Conscious Consumer Under Pressure som undersökte onlinekonsumenternas uppfattning om återförsäljarnas hållbarhetsarbete i samband med deras leveranser. Den tredje årliga studien visar att 57 % av de tillfrågade var ganska/mycket intresserade av hållbara hemleveranstjänster, men 89 % kände att deras vilja att betala mer för hållbara leveranser påverkades av det rådande ekonomiska läget. Dessutom uppgav 34 % att de ekonomiska påfrestningarna hade påverkat denna motivation avsevärt/drastiskt.

De lovande nyheterna för miljön och återförsäljarna är dock att 99 % av de tillfrågade konsumenterna redan gör/är öppna för att göra mer för att minska sitt miljöavtryck, och ett betydande antal (38 %) anger att de regelbundet/alltid fattar köpbeslut baserat på produktens eller företagets miljöpåverkan. Genom att erbjuda och utbilda marknaden om hållbara lösningar för den sista milen som sparar pengar för konsumenterna kan återförsäljarna utmärka sig och bygga lojalitet som miljövänliga företag, samtidigt som de driver sin verksamhet mer effektivt. I studien var de främsta leveransalternativen som angavs av dem som var intresserade av att använda mer hållbara metoder att kombinera beställningar till en enda leverans och koldioxidneutrala leveranser.

– Trots de ekonomiska påfrestningar som många konsumenter står inför idag, är intresset för att köpa varor från företag med hållbara affärsmetoder, inklusive miljövänliga alternativ för hemleverans, fortsatt stort”, säger Ken Wood, EVP Product Management på Descartes, och fortsätter:

– Genom att ta vara på denna möjlighet att utbilda konsumenter i alla åldersgrupper om kostnadseffektiviteten i många miljövänliga leveransalternativ kan återförsäljarna bättre differentiera sina tjänster och bygga upp varumärkeslojalitet. Eftersom majoriteten av de miljövänliga alternativen också ökar leveranstätheten och leveranseffektiviteten bidrar de också till att minska transportkostnaderna för återförsäljare.

Descartes och SAPIO Research har intervjuat 8 000 konsumenter i nio europeiska länder, Kanada och USA för att ge återförsäljare och logistikorganisationer viktiga insikter om miljöns betydelse för konsumenternas köp- och leveransbeslut och hur perspektiven varierar beroende på ålder och geografi. Målet var att få en omfattande förståelse för sambandet mellan hållbarhet, sista milen-leveranser och konsumenternas köpbeteende i olika demografiska grupper, inklusive att bedöma konsumenternas motivation att minska sitt koldioxidavtryck genom miljövänliga hemleveransalternativ samt hur inflation och andra ekonomiska faktorer påverkar konsumenternas leveranspreferenser och beteenden. Läs mer om detta i hållbarhetsrapporten för hemleveranser 2024: Rapporten om den miljömedvetna konsumenten i utmanande tider.

Läs mer om Descartes miljöåtgärder på Miljöpåverkan | Descartes.



SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-10-31
Slipning på alla metallerDakarvinnande team väljer Castrol VECTONCognizant och Rubrik i nytt partnerskapVässad AI-plattform eliminerar flaskhalsar
2025-10-30
ISCAR QUICKTURN med sex skäreggarCNC-slipningTvå nya Biesse-maskiner till SandströmsKantvikning inom plåtindustrinHögpresterande precisionssvets
2025-10-29
OEM Automatic till Elmia Subcontractor 2025Borra bättre, snabbare och smartareFärg, form och gemenskapMirakelbilen säljs i originalskickMinimässa i Kalmar
2025-10-28
Ny leverans till Merx Svenska ABMaximera livslängden på dina kabelinstallationerVad är en rotationslaser?Fortinet lanserar första EPD för brandväggarFamiljeföretag firar resa genom generationer
2025-10-27
Bitcoin i näringslivetSå förbättrar du inomhusluftenEn effektiv dag på lagretHMS Networks lanserar Anybus Atlas2 PlusAI-hoten ökar – kunskapsbristen består