SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Oddlygood förvärvar Planti

Tar ledningen inom växtbaserade kategorisegment
Oddlygood, producent av växtbaserade produkter, förvärvar det nordiska varumärket Planti. Genom förvärvet blir Oddlygood marknadsledare i kategorierna växtbaserad gurt i Sverige och matlagningsprodukter i Finland.

Oddlygood har haft en stark tillväxt på en för närvarande stagnerande marknad. Uppköpet stärker Oddlygoods erbjudande i linje med strategin för tillväxt genom sortimentet med fler välsmakande produkter.

Oddlygood® som grundades utifrån drivkraften att förse världen med hälsosamma och välsmakande växtbaserade alternativ som havredrycker och gurtar, har nu genomfört sitt första förvärv. Ett naturligt steg på den tillväxtresa som inleddes 2018 och senast landade i en rekordomsättning på 23,5 miljoner euro 2022.

– Planti är vårt första förvärv och nästa steg på vår tillväxtresa. Under första halvåret i år skapade vi ett starkt momentum med +40% organisk tillväxt jämfört med 2022, och växte betydligt snabbare än marknaden. Plantis portfölj kompletterar vårt befintliga erbjudande vilket stärker vår marknadsposition framför allt i kategorierna växtbaserade gurtar och matlagningsprodukter. Affären passar vår tillväxtstrategi där vi med stöd av våra ägare Valio och Mandatum Asset Management, aktivt söker möjligheter att växa genom förvärv som detta, säger Niko Vuorenmaa, CEO Oddlygood.

Valio förvärvar Plantis produktion
Affären som stängdes 30 september, är tvådelad. Genom förvärvet blir Oddlygood ny ägare av Plantis varumärke och produkter samt relaterade immateriella rättigheter. Det gör Oddlygood till marknadsledare i Sverige (växtbaserad gurt) 1 och i Finland (växtbaserade alternativ för matlagningsprodukter)*2
.
Totalt sett är Oddlygood efter förvärvet näst störst på den växtbaserade marknaden i Sverige*3 och på plats nummer tre på den finska marknaden*4.

Oddlygoods majoritetsägare Valio förvärvar samtidigt Plantis produktion i Åbo, inklusive samtliga medarbetare.

Oddlygood har visat stark tillväxt samtidigt som marknaden tillfälligt bromsar in och flertalet andra aktörer kämpar. Långsiktigt förväntas marknaden växa med tvåsiffriga tal till 69 miljarder USD åren 2021–2030, med en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på 12,0% *5
.
Marknaden drivs av konsumenternas intresse för hållbarhet ur flera aspekter, tillsammans med efterfrågan på god och hälsosam mat, varierat utbud och att mat ännu mer blir en livsstilsmarkör.

- Vi ser en stor långsiktig tillväxtpotential i marknaden för växtbaserade produkter och de har en nyckelroll i Valios tillväxtstrategi. Med det här förvärvet fortsätter vi att stärka vår position som en ledande utvecklare och tillverkare av växtbaserade produkter som uppfyller förväntningarna på smak, näringsinnehåll och textur hos befintliga och kommande produktgenerationer, säger Kimmo Luoma, Senior Vice President, Valio Food.

Varumärket Planti var fram till idag en del av norska Kavli Group. Plantis omsättning 2022 uppgick till 10,9M Euro.

- Att sälja Planti var ett strategiskt och noggrant övervägt beslut, med målet att fokusera på andra kategorier i vår verksamhet. Vi har väntat på rätt matchning och profil hos en köpare som har kapacitet och ambition att fortsätta att utveckla Planti. Vi är glada att Oddlygood och Valio har kommit överens och önskar de nya ägarna lycka till, säger Kenneth Hamnes, Group CEO på KavliHoldings AS.

Bolagen offentliggör inte affärens ekonomiska omfattning. Överlåtelsen leder inte till några omedelbara förändringar i Oddlygoods eller Plantis produktsortiment eller produktion.

*1 Nielsen Sweden. Plant-based gurt. Share value per supplier. MAT end w 32 / 202. (Gurt = växtbaserat alternativ till yoghurt).
*2 Nielsen Homescan Finland. Non-dairy cooking brands. Top performers value share. MAT end 13 Aug 2023
*3 Nielsen Sweden. Total plant based dairy. Value share per supplier. MAT end w 32 / 2023
*4 NielsenIQ Homescan Finland. Non-dairy drinks, cooking, snacks. Value purchases MAT end 13 Aug 2023
*5 Precedence Research. Dairy Alternatives Market (By Source; By Product; By Formulation; By Distribution Channel) - Global Industry Analysis, Size, Share, Growth, Trends, Regional Outlook, and Forecast 2022-2030.

Kontaktuppgifter:
Nina Gillsvik, Chief Marketing and Communications Officer, Oddlygood, +46 70 558 72 93, nina@oddlygood.com Valio Mediadesk, +358 10 381 2118, mediadesk@valio.fi Jessica Sehlin, HR and Communications Director, Kavli, Jessica.sehlin@kavli.se

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-04-25
Fuktmätning VCI-plast skyddar mer än vanlig plastpåseSfäriska rullager – Nitrilhandskar – vid hantering av kemikalier Handverktyg
2025-04-24
Elektrisk kantpress Luftkvalitet nyckel till bättre hotellmiljö Riksintag kvar för rörmontörsutbildningEnpelarlyftar från Nimo-KG Lyftmagneter
2025-04-23
Förbättra greppet och säkerheten Möt experterna på platsInspektera med en Ferret!Maskinmässan i ArlandastadVerizon cybersäker­hetsrapport 2025
2025-04-22
Investera smart: Olsons + LVD i samarbeteUpptäck våra mest prisvärda skrivbordShimada-CNC svarvar Laddlösningar för en ren framtidBredel Heavy Duty-pump
2025-04-21
Säkerhet & kvalitet i en internationell marknad