SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Svenska företag behöver optimera sin webb

För att locka kunder
Konkurrensen hårdnar på den svenska e-handelsmarknaden och för nystartade e-företag innebär det att hela köpprocessen behöver ses över och optimeras. Det gäller att respektera kundernas integritetsval när det gäller insamling av data samtidigt som e-handeln behöver vara datadriven för att kunna skapa en positiv köpupplevelse för besökarna. Piwik PRO:s vd Piotr Korzeniowski ger nyblivna företagare viktiga medskick och handfasta tips.

– Det ska vara lätt för kunder att överblicka vilken data som samlas in vid ett besök på en webbplats eller e-handel. Den transparensen bygger förtroende och kan ytterst bidra till mer affärer. Det ska vara lika lätt för besökaren att kunna skräddarsy och välja vilken data som kommer lagras och där kan exempelvis en väl designad, pedagogisk och tydlig cookie-banner vara ett viktigt verktyg i starten av kundresan, säger Piotr Korzeniowski, vd på analytics-leverantören Piwik PRO.

Färska siffror från Creditsafe visar att konkurserna inom e-handeln i Sverige nära nog har fördubblat i januari 2024 jämfört med samma period förra året. Från 14 till 27 konkurser. Ett av flera tecken på hur tuff konkurrensen är inom svensk e-handel och ytterligare ett bevis på att företagen behöver satsa på både innehåll, data och marknadsföring för att nå ut med sina produkter.

– Analysen av den data som kommer in från besökarna är helt centralt i arbetet med att optimera webben för att kunna generera en kundresa som skapar förutsättningar för sälj. Det gör också att webbredaktören eller marknadsföraren kan anpassa sin marknadsföring och kommunikation för att nå nya kunder och vårda kontakten med kunderna som finns redan idag, berättar Piotr Korzeniowski, och fortsätter:

– Här gäller det att välja en smidig kunddataplattform som kan samlas data från olika kanaler och ge användaren av plattformen bästa möjliga förutsättningar att dra lärdomar och justera insatserna på webbplatsen eller e-handeln. Genom den data som har samlats in går det sedan att personifiera kundresan utifrån besökarens preferenser och behov, säger Piotr Korzeniowski, vd på Piwik PRO.

Handelns tuffa tider ser ut att fortsätta om man frågar e-handlarna själva. Organisationen Svensk Handels mätning Handelsbarometern januari 2024 visar att varannan svensk e-handlare tror på en försämring kommande tre månader.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-04-23
Möt experterna på platsInspektera med en Ferret!Maskinmässan i ArlandastadVerizon cybersäker­hetsrapport 2025Håll valmöjligheterna öppna
2025-04-22
Investera smart: Olsons + LVD i samarbeteUpptäck våra mest prisvärda skrivbordShimada-CNC svarvar Laddlösningar för en ren framtidBredel Heavy Duty-pump
2025-04-21
Säkerhet & kvalitet i en internationell marknad
2025-04-18
Återvinningsbolaget firar
2025-04-17
Nya HiScroll 46 lanseras av Pfeiffer Vacuum