SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Svenska företag satsar på generativ AI

Få har ännu en tydlig AI-strategi
Knappt hälften av svenska företag (48%) har investerat i generativ AI, trots att bara drygt en tredjedel (36%) har en AI-strategi. Det visar en undersökning med 300 chefer av undersökningsföretaget Inqvita, på uppdrag av dataanalysföretaget Qlik.

Resultatet av undersökningen, som gjordes i månadsskiftet maj/juni, innebär att andelen företag som investerat i generativ AI är ungefär lika stor som i en motsvarande undersökning för ett år sedan, medan andelen med en AI-strategi ökat från 22 procent till 36 procent.

-Det är positivt att andelen företag med AI-strategi har ökat eftersom det är nyckeln till att skapa verkligt affärsvärde med lägre risk. Jag rekommenderar företag att börja med en stabil datagrund, överväga mindre AI-modeller och ha en ansvarsfull AI-strategi, säger Dan Sommer, ansvarig för omvärldsbevakning på Qlik.

De vanligaste användningsområdena för dem som investerat i generativ AI är analys och innehållsskapande, som båda får runt 40 procent av svaren, medan chatbotar och AI-agenter kommer därefter, med cirka 30 respektive 20 procent av svaren.

Målen med investeringarna är en kombination av att minska kostnaderna, förbättra kundupplevelsen, stärka konkurrenskraften och öka innovationstakten. Samtliga av dessa mål har mellan 40 till 50 procent uppgivit.
Majoriteten av dem som investerat i generativ AI har hittills satsat upp till 20 miljoner kronor, ett av fem företag har investerat mellan 21 till 100 miljoner kronor och en liten andel (3%) har investerat över 100 miljoner kronor.

I år planerar fyra av tio (41%) företag inga investeringar, tre av tio (29%) att investera upp till 5 miljoner kronor, ett av fyra företag (24%) planerar att investera mellan 5 och 20 miljoner kronor, medan en liten andel (5%) siktar på investeringar i spannet 21 till 100 miljoner kronor. En marginell andel (0,3%) planerar att investera över 100 miljoner kronor.

Trots ökad användning saknar samtliga (100%) organisationer i undersökningen tydliga regler eller riktlinjer för generativ AI. Drygt hälften (57%) uppger att de inte hunnit men planerar att införa det, medan fyra av tio företag (41%) svarar att de inte ser något behov.

-Utan tydliga riktlinjer för generativ AI riskerar organisationer att hamna i juridiska och affärsmässiga problem samt även ett minskat förtroende hos kunder, anställda och investerare. Strategisk styrning är avgörande för att tekniken ska skapa värde och inte problem, säger Dan Sommer.

Om undersökningen
Undersökningsföretaget Inqvita har fått 301 svar från personer som har en ledande befattning på svenska företag. Svaren samlades in under perioden 28 maj till 3 juni 2025, på uppdrag av Qlik. 17 procent av företagen har fler än 250 anställda, 38 procent upp till 10 anställda, medan antalet anställda hos övriga företag ligger däremellan.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-07-03
Smart materialval förbättrar klimatFramgång med 6G kräver AI och ekosystemHållbar tillverkning genom dataintelligens
2025-07-02
Hinnagårds Mekaniska – kvalitet i varje detaljMotionCam-3D Color (Blue)AI-agenter nästa raket inom offentlig sektor
2025-07-01
Rostborttagning och skydd för växellådorNy servoexcenterpress till installerad av OlsonsMCS Hyrsystem lanserar innovativa AI-verktygINDUCORE förvärvar Presona ABKantpressar i fokus:
2025-06-30
Ytmätning för kvalitets- och processtyrning Hestra Truck + Håkanssons TruckDamaskus Maskinskydd levererar till ModigRekordpris för veteran­lastbil från 70-taletSilikonprodukter
2025-06-27
Lösningar för vatten och avlopp Rekordår för återbruk hos KlaravikKlimatkrav styr om livsmedelsproduktionenKlassiska röda fasader i ny tappningHur Sverige blev en industriell ryggrad