SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Vad krävs av en truck för att lyfta 48 ton?

Att konstruera en motviktstruck som klarar 48 000 kg ställer höga krav på alla komponenter
I industriella miljöer som hamnterminaler och stålverk måste trucken ha robust konstruktion och pålitliga system för säker hantering. Nedan beskrivs huvudkomponenterna och hur de samverkar för att hantera tunga laster.

Ramverket för en 48 tons truck utgör ryggraden och byggs av höglegerat stål med svetsade profilbalkar för att tåla extrema laster utan deformation. Datorbaserade hållfasthetsanalyser används för att optimera konstruktionen. Den långa hjulbasen, breda spårvidden och en massiv motvikt baktill säkerställer stabilitet och jämn viktfördelning.

De hydrauliksystem som trucken har måste generera höga tryck för att driva lyftcylindrar och extrafunktioner. Lastkännande hydraulik med variabel pump används ofta för att bara leverera det oljeflöde som behövs, vilket sparar energi och minskar värmeutveckling. En separat servopump styr detta hydraulsystem, medan proportionella ventiler möjliggör precisa lyftrörelser. Komponenterna dimensioneras för att klara både statiska och dynamiska påfrestningar.

Det krävs en stark 6-cylindrig turbodieselmotor på 10–15 liter med flera hundra kilowatt effekt driver trucken. En sådan motor uppfyller emissionskrav och används i kombination med en kraftig transmission, ofta en powershift-växellåda. Den kopplade drivlina är dimensionerad för höga vridmoment och består ofta av komponenter från välkända leverantörer.

Truckens lyftaggregat består av mast, gaffelbord och gafflar. Masten är byggd i kraftiga stålprofiler och lyftcylindrarna är överdimensionerade. Gaffelbordet har ofta hydraulisk gaffelspridning och sidoförskjutning. Gafflarna är specialsmidda för att klara 48 tons laster. Lyftaggregatet är en integrerad del av chassit och utformat för att hantera lastens krafter stabilt och säkert.

Däcken på dessa tunga truckar måste vara stora och breda för att klara vikten och ge viss fjädring. Högkvalitativa däck med flera ply-lager används ofta, och massiva däck kan förekomma i riskmiljöer. Tillsammans med däcken skall bromssystemet bestå av hydrauliska lamellbromsar i oljebad som ger effektiv bromsning med låg slitage. Bromskretsarna är ofta oberoende av lyfthydrauliken och parkeringsbromsen är fjäderapplicerad. Vissa truckar har motorbroms för att avlasta huvudbromsarna.

Alla truckar behöver en hög stabilitet som säkerställs genom en låg tyngdpunkt, bred spårvidd och lång hjulbas. Tyngdpunkten ligger lågt tack vare placeringen av tunga komponenter. Mast och tilt-cylindrar bidrar till att hålla lasten nära trucken. Pendlande bakaxel säkerställer markkontakt, men begränsas för att inte kompromettera sidostabiliteten.

Sist men inte minst ska alla truckar vara utrustade med lastindikatorer, OPS-system för förarövervakning och nödstopp. Kameror och radarsensorer används för att förbättra sikten och minska risken för olyckor. Ljussignaler och varningssystem kompletterar säkerhetsutrustningen. Brandskydd kan integreras i motorutrymmet vid behov.

Exempel



Hangchas X-serie är ett exempel på hur dessa krav uppfylls. Ramen är förstärkt och testad med CAE-analys. Drivlinan består av Cummins-dieselmotor, Dana-växellåda och Kessler-axel. Lastkännande hydraulik med variabel pump förbättrar energieffektiviteten och minskar utsläppen. Elektronisk transmission med automatisk växling ger både kraft och transporthastighet.

Truckarna har ett CAN-bus-baserat styrsystem med en LCD-display för övervakning av driftdata. Joysticken är kompakt och proportionell, vilket ger exakt kontroll över alla funktioner. Ergonomiska reglage och en fullt fjädrad hytt minskar förarens belastning.

Förarhytten är utformad med stora glasytor för bästa sikt. OPS-systemet förhindrar oavsiktlig manövrering och säkerhetsfunktioner som nödstopp och backkamera finns som standard. Kunden kan även välja till kameraövervakning, varningsljus och radar för att ytterligare förbättra säkerheten.

Hangcha X-serien visar tydligt hur en tung truck uppfyller de tekniska krav som ställs för att hantera 48 tons laster. Genom robust konstruktion, kraftfull hydraulik, moderna styrsystem och fokus på förarens säkerhet och komfort blir dessa truckar en pålitlig lösning för industrins tyngsta lyftbehov.

Är du intresserad av en robust, stabil och säker truck från hangcha? Kontakta oss på WTS MACHINERY Sveriges huvudimportör av Hangcha truckar!
Kontaktinformation
Postadress
Långängskrogen 7
72132 Västerås
Besöksadress
Långängskrogen 7
72132 Västerås
Region
Västerås
Västmanlands län
Sverige
Organisationsnummer:
556308-4960
Grundat: 1988
Anställda: 22
Välkommen till Västerås Truckservice.

Historik:
Västerås Truckservice startades 1988 av Leif Johansson och Anders Stenvi.
Den första Januari 2010 så förvärvades företaget av Linus Waara och Anders Westlund
via Waara & Westlund Holding AB.
I samband med ägarbytet så byttes det juridiska namnet ut till WTS Västerås Truckservice AB.
Det väl inarbetade namnet Västerås Truckservice kvarstår dock som arbetsnamn.

Nutid:
Vi jobbar idag mot små och stora företag med helhetslösningar såsom
fullserviceavtal, reparationer, försäljning samt uthyrning av truckar.
Vi kommer under våren att utöka med följande: försäljning, uthyrning reparationer av skylift.

Vi säljer även truckdelar som t.ex. batterier, truckdäck/drivhjulsbanor och reservdelar.
Vi har genom åren arbetat upp en bra relation och förhandlat fram mycket bra rabattsatser hos våra reservdelsgrossister och kan således hålla mycket bra priser på reservdelar.

Vårt huvudkontor ligger centralt i västerås där vi även har showroom, verkstad och utbildningshall. Vi har även verkstad i uppsala & örnsköldsvik. Vi kan serva, sälja, hyra ut maskiner över hela Sverige.

Hos oss får du hjälp med bl.a:
- Löpande reparationer av truckar, pallvagnar och sax-/skyliftar
- Service och säkerhetskontroller
- Försäljning och uthyrning av såväl nya som beg. truckar
- Försäljning av trucktillbehör och pallvagnar

Agenturer

Hangcha, Sverige
Svensk huvudimportör av truckar från Hangcha
Zoomlion, Sverige
Vi är leverantör av högkvalitativa liftar från Zoomlion

Kontakter

Anders Westlund
VD/Ägare
0107882241
0107882241
Per Pettersson
SÄLJARE SYD
0107882241
0107882241
Jesper Sjöberg
Ägare/Säljare Norrland
0107882241
David Westlund
Annonsansvarig
+46 70 674 75 34
Per-johan norberg
SÄLJARE Norrland
0107882241
0107882241
Tom Sörensen
SÄLJARE stockholm/uppland
0107882241
0107882241

Filmer

XC Series Electric Forklift with New Energy

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-05-19
Skärpta klimatkrav i sikteFyra unga ledare hyllas av kungenModerna maskiner för automatiserat jordbrukFrån snickare till visionär
2025-05-16
Dålig kontorsluft kan bli dyr affärOnlineauktioner av maskiner ökar kraftigtDC-Energimätare för laddstationerSamarbete nyckeln till Zinkens Färöarna-resaNya styrsystem från Epec
2025-05-15
ASSA ABLOY lanserar smart porttelefonserieNy Innolift-modell för ID Buzz och CaddyFPT Industrial får 2025 Fuso Supplier AwardAnsvarsfullt inköp av metaller och mineralerInnovation innebär även risktagande
2025-05-14
Framtidens robotar kräver smartare säkerhetAMD satsar stort med EPYC 4005-serienHyundai och Staffare i perfekt samarbeteHållbarhet inom fasaddesign
2025-05-13
RobotCenter Laxå går till Karlebo/BeijerNya CNC-laserskärare i två storlekarKingston FURY lanserar PCIe 5.0 SSDSmarta nyheter för en bättre arbetsdagSå skyddar du dig under hockey-VM