Senaste nytt


- Nyheter inom industrivärlden

Var tredje chef i ledningsgruppen

Digitaliseringsstrategin är otydlig
Idag släpper konsultföretaget Columbus rapporten ”Den digitala självbilden – vad står i vägen för digital transformation?”. Rapporten avslöjar att det finns en otydlighet kring företagens digitaliseringsstrategi och kring vem som ansvarar för att driva digitaliseringen. Många digitaliseringsprojekt misslyckas dessutom på grund av att man inte får med sig medarbetarna på tåget.

Sifo och Mantap har på uppdrag av Columbus undersökt medarbetares och chefers i ledningsgruppers syn på digitalisering hos svenska företag inom tillverkningsindustrin, detaljhandeln och livsmedelsbranschen. Undersökningen visar att endast var tredje ledningsgruppschef och var femte medarbetare anser att deras digitaliseringsprojekt har varit framgångsrika.

Skilda åsikter bland chefer och medarbetare
Rapporten ”Den digitala självbilden – vad står i vägen för digital transformation?” avslöjar att det finns tydliga skillnader i uppfattningarna mellan chefer och medarbetare. Det råder bland annat olika uppfattningar kring företagets digitaliseringsstrategi, 49 procent av medarbetarna och 35 procent av cheferna anser att den är otydlig. När det gäller vem som ansvarar för att driva digitaliseringen på företaget uppger 32 procent av cheferna att vd leder digitaliseringen medan endast 16 procent av medarbetarna delar denna uppfattning. 21 procent av medarbetarna anser istället att IT- eller teknikchefen driver digitaliseringen, jämfört med 16 procent av cheferna.

Dessutom är chefer betydligt mer optimistiska till AI än medarbetare. Över hälften av cheferna (56 procent) tror att deras tjänst någon gång, till största del, kommer att ersättas av AI. Bland medarbetare tror istället 61 procent att deras tjänst aldrig kommer att ersättas av AI.

– De stora skillnaderna mellan chefer och medarbetare tyder på att cheferna inte lyckas kommunicera strategin vidare i organisationen. Många företag ser digitalisering som ett IT-projekt istället för ett förändringsprojekt, vilket leder till att transformationen blir svår att genomföra. En avgörande framgångsfaktor för att lyckas med digitaliseringen är att man tillsätter rätt resurser och kompetenser för förändringsledningen. Då kan man på bästa sätt kan leda och stödja medarbetarna genom förändringsprocessen, säger Tobias Andersson, VP of Customer Development and Senior Advisor Strategy & Change.

Framgångsfaktorer för en lyckad digital transformation enligt Tobias Andersson:
• Definiera strategin och prioriteringarna
• Utse en förändringsledare i verksamheten
• Tillsätt ett projektteam med rätt personer och kompetenser
• Sätt tydliga mål och gör regelbundna uppföljningar
• Kommunicera för att skapa engagemang och förändringsvilja

Nyckelstatistik från undersökningen:
• Var fjärde medarbetare (24 procent) och var femte chef (19 procent) anser att företagsledningen inte har en god uppfattning om medarbetarnas förändringsbenägenhet
• 56 procent av cheferna tror att deras tjänst kommer att ersättas av AI inom fem år, medan 61 procent av medarbetarna tror att deras tjänst aldrig kommer att ersättas av AI
• En tredjedel av alla medarbetare (35 procent) saknar klarhet i vem som ansvarar för att driva digitaliseringen på företaget, medan endast 3 procent av ledningsgruppens chefer delar denna osäkerhet

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tobias Andersson
VP of Customer Development and Senior Advisor Strategy & Change
Columbus Sverige
+46 733 587 777
tobias.andersson@columbusglobal.com

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-11-14
ADR 1.3 – Farligt godsFPT driver New Hollands lanseringarSå optimerar svensk industri sin elförbrukning
2025-11-13
En investering som lönar sigDiac Metall AB förädlar mässingRostfria buntband för extrema miljöerSoft Touch AB utvecklar svart reflexteknologiKrävande silikondelar i långa serier
2025-11-12
Företagare väger mellan fast & säsongsstyrt elpris Elmia Subcontractor 2025 invigdHelhetslösningar skapar hemkänsla i vårdenRed Hat lanserar OpenShift 4.20DMG MORI och HAIMER fördjupar samarbetet
2025-11-11
Hydro visar hållbara resultat på ElmiaOilQuick stödjer Rosa Bandet med 80 000 krBanbrytande axial­flödesmotor från WEGGaardbye Supply blir Neuron-återförsäljareHydro tar steg mot grönare aluminium
2025-11-10
Så jämför du elavtal för företag Varsågod och sitt – köp en skidliftSå eliminerar du återkommande problem Vad innebär elsäkerhet och varför är det viktigt?FPT visar nyheter på Agritechnica 2025