Senaste nytt


- Nyheter inom industrivärlden

Wibax tar täten med tuffa miljömål

Vi ska visa vägen hur man kan ta ansvar
Under ett seminarium på helgens Race of Champions avslöjade Wibax sina nya, offensiva miljömål. 100 procent fossilfri eldriven fordonsflotta som drivs av 100 procent egenproducerad el.

- Vi ska visa vägen hur man kan ta ansvar för sin del av miljöpåverkan, säger Jonas Wiklund, vd Wibax.

I helgen gick den prestigefulla motortävlingen Race of Champions av stapeln på Pite Havsbad. Här samlades några av världens bästa förare inom motorsport för att avgöra vem som är den bästa.

På lördagen hölls även seminariet Green champions där världsföraren Sebastian Vettel och företrädare från bland annat Northvolt, H2 Green Steel, SSAB och Wibax samtalade om hur man tillsammans bygger ett mer hållbart och smartare samhälle.

På plats från Wibax fanns Jonas Wiklund, koncernchef, som avslöjade kemileverantörens nya, tuffa miljömål. Från och med 2030 ska 100 procent av bolagets fordonsflotta vara eldriven – och dessutom till 100 procent drivas av egenproducerad el.

- I och med att vår eldrivna lastbil fungerat så pass bra och genom framtagandet av vår mobila elbilsladdare WiCharge har vi lagt viktiga pusselbitar i vår fortsatta resa mot att bli fossilfria, säger Jonas Wiklund och fortsätter:

- Vi känner att det är hög tid att vi som företag spänner bågen och tar ansvar för vår miljö.

De nya målen är ordentligt tuffa för ett logistikbolag med så tung lastbilstrafik som Wibax. Tanken om ett helt cirkulärt upplägg på riktigt tung trafik tror vi oss vara bland de första med i branschen.

- Vi tror att den här satsningen är nödvändig, både som konkurrenskraft och i och med den samhällsomvandling vi står inför. Vi känner dessutom att vi inte ville vara med och bidra till att dra upp de höga elpriserna ytterligare utan vi ska själva tillföra minst den effekt som våra bilar kräver, säger Jonas Wiklund.

Wibax tidigare miljömål omfattade bland annat en 80 procent fossilfri fordonsflotta. Förutom att höja den siffran ytterligare har man alltså nu även lagt till kravet om att bli självförsörjande på el.

- Det briljanta med elbilar är att vi faktiskt kan driva dem själva. Sedan om det blir laddbilar eller bilar drivna på vätgas återstår att se. Detsamma gäller produktionen av el. Som det ser ut idag lutar det åt en kombination av både sol- och vindkraftsel.

Vill du veta mer?
Kontakta
Jonas Wiklund
Jonas.wiklund@wibax.com
070-645 14 80

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-10-23
Gummimembranbrytare för säkra tågdörrarHitta rätt fläkt för ditt elskåpO’Reilly publicerar bok om logisk datahanteringFinlands högsta byggnad får zink på toppenNär passar en motviktstruck bäst?
2025-10-22
Mirka® POLAROS RP 600Den mest ovanliga traktorn du Skodat?Kunskap i fokusFölj Maskin AB Erlands­son & Hjorth onlineEtt av Europas största lager av gaffeltruckar
2025-10-21
Stärker positionen inom slitagedelsteknikNordiska Villor - Hållbara hus för framtidenHSG R2 tar rörlaser­skärning till nästa nivåFull kontroll på hastighet & positionNär lunchrummet funkar, funkar arbetsdagen
2025-10-20
Legotillverkning av stålprodukterNu är vi halvvägs till mässan AMD och Ericsson bygger smartare 5G-nätverkDu klickade på fel länk Höghus visar vägen för hållbar stadsutveckling
2025-10-17
Cisterner och tankarUtbildning med Zebra TechnologiesSvenska företag redo för AI – men tidigt i fasen