SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Få marknadsförare vid viktiga beslut

Tre av fyra saknas i rummet
Brittisk Optimizely-undersökning visar att klyftan mellan marknadschefer och övriga marknadsförare växer.

Tre fjärdedelar (75%) av de brittiska marknadsförarna säger att den högre ledningen fattar viktiga marknadsföringsbeslut utan att konsultera företagets övriga marknadsförare. Denna top-down-strategi skapar en klyfta mellan beslutsfattare och de medarbetare som sedan förväntas leverera på allt tuffare krav.

Det visar en brittisk studie från martech-företaget Optimizely, där 100 marknadsförare tillfrågades. Resultaten visar hur beslut som fattas top-down och överdrivna rapporteringskrav hämmar marknadsföringsresultaten.

Fyra av fem marknadsförare (81%) uppger att ledningen förväntar sig att de ska leverera mer, trots minskade resurser. Samtidigt uppger många att de saknar de befogenheter som krävs för att lyckas få ihop ekvationen. En femtedel (19 %) lägger mer tid på rapportering än att genomföra aktiviteter, och 21 % fastnar i att rättfärdiga sitt arbete istället för att faktiskt utföra det.

Det stora ansvaret, i kombination med bristen på inflytande i besluten, skapar en ond cirkel. Nästan en av fem (17%) marknadsförare uppger att övriga verksamheten inte förstår hur komplex modern marknadsföring har blivit, och 16% känner sig ständigt pressade att bevisa värdet av sitt arbete. Samtidigt anser 15% att så stor del av marknadsföringen har blivit omöjlig att mäta att det nu är svårt att överhuvudtaget påvisa effekten.

Klyftan är tydlig även när det gäller IT-system. Över hälften (53%) av marknadsförarna efterfrågar ett mer enhetligt system som förenklar arbetsflöden och förbättrar resultatet av marknadsföringsinsatserna.

- Marknadsförare är som mest effektiva när de får förtroende att fatta beslut, snarare än att enbart rapportera om dem, säger Tara Corey, marknadschef på Optimizely. När marknadsförare har mandat att agera utifrån sina egna insikter i realtid och stöds av rätt teknik, kan de agera snabbare, tänka större och leverera upplevelser som gör verklig skillnad. En mer sammanlänkad teknikstack är inte bara bra att ha, den är avgörande för att modern marknadsföring ska fungera.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-07-08
Elma Laser 7 Zoom Reservdelar till entreprenadmaskiner
2025-07-07
SkyddshjälmarBrandsäkerhet
2025-07-04
Trevlig sommar Stororder till Detab Ecomat lyfter PV SystemsEffektiv produktutveckling Redskap till gaffeltruckar Knappar och lastfrånskiljare
2025-07-03
Att tänka på när du väljer kedjaMoussi Montage lanserar nya gallergrindar Industriella routrar från AdvantechVälj rätt hydraulham­mare eller stubbfräs Maskinbyggare
2025-07-02
Hinnagårds Mekaniska – kvalitet i varje detaljMotionCam-3D Color (Blue)AI-agenter nästa raket inom offentlig sektor