SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Är Data Mesh nyckeln som saknats?

För att skapa en 360-gradersvy?
Det råder inga tvivel om att de enorma mängder data som genereras från våra digitala liv är en av vår tids största tillgångar. Ett av många sätt att dra nytta av de datamängder som samlas in är genom en så kallad 360-kundvy. Kortfattat betyder det att företag får möjlighet att skapa en helhetsbild av sina kunder genom att samla data från olika typer av kontaktpunkter.

Detta tillvägagångssätt kräver dock en strategi som kan kombinera strukturerade data, eller data som finns i en databas, med ostrukturerade data från exempelvis sociala medieplattformar. Det finns gott om organisationer som försökt utveckla analysstrategier som kombinerar dessa datakällor – tyvärr är listan över de organisationer som lyckats inte lika lång.

Så varför då lägga resurser när projektet är dömt att misslyckas? Svaret handlar troligen om de många konkurrensfördelar som uppstår vid en framgångsrikt implementerad 360-vy.

Bland annat visar studier att 80 procent av konsumenterna är mer benägna att köpa från ett företag som ger en mer personlig upplevelse, medan 71 procent av konsumenterna upplever en frustration över opersonliga shoppingupplevelser och erbjudanden. Dessutom uppger 70 procent att deras lojalitet påverkas av hur väl ett företag förstår individuella behov.

Det är alltså svårt att förneka att vinsterna av en 360-vy både är många och betydande. Den verkliga frågan är att ha äganderätt till en monolitisk materialiserad 360-vy inom ett unikt system, eftersom korrelerade data har heterogena beroenden, livscykler och betydelser, vilket gör det svårt för ett centralt team att utveckla och underhålla en sådan gigantisk struktur. På senare tid har dock en lovande aktör äntrat spelplanen som kan komma att vara svaret på utmaningarna: Data Mesh.

Data Mesh är ett nytt tillvägagångssätt för hantering av data. Det möjliggör för användare att komma åt och söka efter data på ett enklare sätt, utan att först flytta den till en datasjö eller ett datalager. Den decentraliserade strategin sprider ägandet till domänspecifika team som hanterar, äger och servar data.

Detta tillvägagångssätt lyfter även fram vikten av att bryta datasilos och sammanföra teknik med affärskunskap för att förbättra autonomin och hastigheten. Detta åstadkommer man enligt principen genom decentraliserade domäner.

För att uppnå detta bör decentraliserade domäner vara en naturlig del av 360-vyn och kopplas samman för att skapa insikter, tack vare globala referenser som möjliggör global korrelation av kundcentrerad data över flera domäner.

I Data Mesh-världen är domändrivet decentraliserat ägande över data ett måste. Det centraliserade tillvägagångssättet passar inte in i bilden, därför krävs en förändring för att behålla det som är viktigast: affärsprincipen om kundcentrerade insikter, baserade på data hämtade från olika domäner.

Data Mesh är fortfarande ett relativt nytt tillvägagångssätt som ännu inte utforskats fullt ut. Förhoppningsvis kommer uppmärksamheten kring Data Mesh resultera i en vidareutveckling som ger fler lösningsalternativ under de närmaste åren.

Av: Roberto Coluccio, Agile Lab Data Architect

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-06-30
SilikonprodukterXiaomi släpper nya Smart Band 10
2025-06-27
Lösningar för vatten och avlopp Rekordår för återbruk hos KlaravikKlimatkrav styr om livsmedelsproduktionenKlassiska röda fasader i ny tappningLyftbordet
2025-06-26
Tara Pacs plastflaskor med pipLite lugnare tempoBuntband i Nylon 612Att välja rätt gräsklippare för din gräsmattaCognizant expanderar Agentforce-samarbete
2025-06-25
Hållbara förpackningslösningar i industrinEnergioptimering i industrinKvalitet och miljö avgjorde valetVerizon får 5G-uppdrag vid ThamesPOCO Introducerar POCO F7
2025-06-24
Busch lanserar COBRA DH‑vakuumserieMoussi Montage lanserar stilrena gallerdörrarHar du en favorit bland våra bästsäljare?HMS lanserar Red Lion® och N‑Tron®Så förbättrar RAG dina AI-resultat