SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Essitys hållbarhetsarbete

Branschbäst i Sverige enligt konsumenterna
Klimatkrisen är den mest avgörande frågan i vår tid. Essity är ett av världens ledande hygien- och hälsobolag och har den storskalighet och räckvidd som krävs för att bidra till den kollektiva omställningen. Nu prisas företaget för sitt hållbarhetsarbete och utses till Sveriges bästa företag inom kategorin konsumentvaruföretag 2023 enligt Sustainable Brand Index - Europas största varumärkesstudie där svenska konsumenter rankar vilka varumärken de uppfattar som mest hållbara.

– Vi är oerhört stolta över utnämningen som Sveriges mest hållbara varumärke inom vår bransch. Essity har höga hållbarhetsambitioner och det här är ett kvitto på att vårt hållbarhetsengagemang uppmärksammas av konsumenter - men vi är inte nöjda. Vi kommer fortsätta gå till jobbet varje dag för att förbättra människors välbefinnande och skydda vår planets hälsa genom att minska vår miljöpåverkan och skydda den biologiska mångfalden, säger Linda Edlund, Commercial Director på Essity.

Under de senaste åren har Essity implementerat flera nya hållbarhetsinitiativ. Några exempel är:

• Essitys pappersbruk i Lilla Edet var ifjol först i världen med att producera mjukpapper i stor skala utan fossila koldioxidutsläpp. I Lilla Edet produceras hushålls – och toalettpapper under varumärkena Tork och Lotus.

• Libresse har nyligen lanserat absorberande menstrosor som kan tvättas och återanvändas för att bemöta efterfrågan på mer hållbara och återanvändningsbara mensskydd.

• Libero blöjor och babyvård har under 2022 lanserat en klimatsmart blöja – Libero Touch Hybrid – en blöja som består av en tvättbar textilbyxa och ett absorberande engångsinlägg. Blöjan som reducerar klimatpåverkan med 35% jämfört med vanliga engångsblöjor utvecklades tillsammans med 400 familjer i Norden. Under två veckor testade familjerna produkten och gav feedback till Liberos utvecklingsarbete.

– Trots att man som företag arbetar i bakgrunden av sina kända varumärken upplever konsumenterna att Essity gör ett bra jobb inom hållbarhet, inte minst genom att minska sin materialåtgång och testa nya sätt att återanvända materialet i produkterna, säger Erik Elvingsson Hedén,  Founder & CEO at SB Insight & Sustainable Brad Index. 

Hållbarhet är helt integrerat i Essitys strategi och en tydlig prioritering för långsiktig tillväxt. Målet är att nå nettonollutsläpp senast 2050 och noll produktionsavfall till 2030, med tydligt fokus på att minska klimatpåverkan, skydd av den biologiska mångfalden och bidra till ett cirkulärt samhälle.

– Det är mycket inspirerande att rankas högst inom sin bransch i årets Sustainable Brand Index. Det ger oss ännu mer energi och inspiration att fortsätta vårt arbete med att varje dag förbättra människors välbefinnande och skapa ett hållbart samhälle, säger Linda Edlund, Commercial Director på Essity.

För ytterligare information, kontakta: 

Sofia Hallberg, Communication Director Norden, Mobile +46 721 414 299, sofia.hallberg@essity.com

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN