SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Lättare att lyckas med SEO-projekt

Tre insikter för ledningsgruppen
Att många inte riktigt lyckas med SEO, beror på att SEO är väldigt komplext – det handlar både om content, teknik, länkar och användarupplevelse. Det är på grund av denna komplexiteten som beslutet om SEO, hör hemma i ledningsgruppen. Här ger TopDog dig som sitter i ledningsgruppen tre goda råd om hur du lyckas med SEO.

Ledningsgruppen behövs för att överkomma komplexiteten
Det finns många sätt att arbeta med SEO på. Självklart spelar kvalitativa länkar en fortsatt viktig roll, och dessa är lätta att leverera, men de utgör bara en del av den totala SEO-strategin. Det går inte att bortse från content, teknik och användarupplevelse, vilket skapar en komplexitet.

Och det är där ledningsgruppen kommer in.

För att lyckas med SEO, måste ni täcka in alla olika aspekter, från content till teknik: Ni måste hitta en helhetslösning inom sökmotoroptimering, dvs både ni som företag och byrå.. Ett företag består av flertalet avdelningar – avdelningar som sällan kommunicerar med varandra. I en SEO-process skapar detta problem, då det arbetas med teknik på en avdelning och content på en annan. Utan beslut från ledningen är det svårt att få dessa olika avdelningar att arbeta tillsammans och i samma takt. Detta innebär att ledningsgruppen måste engagera sig redan från början, både för att organisera arbetet samt för att ta beslut om ekonomi. Det krävs en en beslutsfattare för att täcka alla de delar som krävs.

SEO kräver engagemang från flera olika parter
För att nå den heltäckande lösningen måste flera delar av organisationen engagera sig, och för att detta ska ske smidigt, krävs planering.

För att planeringen ska fungera, måste ni i ledningsgruppen organisera. Marknadsavdelningen, teknikavdelningen, en extern byrå – oavsett vilka olika parter som ska delta i SEO-projektet, är det viktigt att ledningsgruppen tar de beslut som får detta samarbete att fungera. SEO fungerar lite som ett pussel – det blir lättare om ni följer en strukturerad plan.

Planeringen är ytterst viktig för att du ska få en överblick över var processen befinner sig. När ska arbetet vara klart, vem ska göra vad, vilka milstolpar ska nås när? En tydlig projektplan är A och O.

Kontroll och mätning av SEO
En stor del av SEO-strategin är kontroll och mätning. För att säkerställa att allting fortskrider som planerat måste man kontrollera, ge feedback, övervaka och mäta. Gör ni inte detta, kan det få ganska dramatiska konsekvenser.

Ledningsgruppen måste kontrollera varje del av processen. När Google detaljgranskar innehåll är det ca. 500 olika faktorer de utvärderar.. Är det då några av dessa faktorer som fallerar kommer ni inte få det resultat ni eftersträvar och således inte rankas så högt ni vill i Google – och då är SEO inte längre en förbättringsprocess. Så, gör det till en vana att kontrollera och säkerställa att projektet alltid utvecklas enligt plan.

Mäta framgångar
Slutligen gäller det att mäta framgångar. Genom att mäta era resultat kan ni tydligt se vad som blivit bra och vad som blivit mindre bra och som således behöver förbättras. Ni kan använda kvalitativ mätning när ni vill mäta framgångar kopplade till sajten och dess användare – då mäter ni hur pass läsbart och värdefullt innehållet på sajten är för användaren. Ni kan använda kvantitativ mätning när ni mäter framgångar kopplade till helheten – då kikar ni både på sajten i sin helhet och specifika nyckelord/grupper av nyckelord.

Så här lyckas ni med SEO
Tre viktiga råd för att lyckas med SEO är alltså att:
1. Involvera ledningsgruppen: På grund av komplexiteten som SEO medför, behöver ledningsgruppen vara med redan från början.
2. Planera: Då både olika parter av företaget och externa företag är involverade i SEO-projektet, är planering ytterst viktigt.
3. Kontrollera och mäta: Se alltid till att kontrollera SEO-processen och mäta framgångarna.

Dessutom bör se SEO som en investering och inte en kostnad. En lyckad SEO kommer nämligen att generera i avkastning under flera år framöver. Och glöm inte bort – man måste vilja bli världsbäst på SEO för att faktiskt lyckas ranka allra högst.



SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN