SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Rutlimning: ett alternativ för alla fordonsverkstäder

Snabb tätning av vindrutor och fönster
Byte av en trasig eller skadad vindruta är ett arbete som kräver yrkeskompetens och när det gäller bussar krävs särskild uppmärksamhet vid ytterligare faktorer. Vindrutans storlek, vikt och orientering medför olika utmaningar och om rutan går sönder under installationen kan det leda till avsevärda kostnader.

Dessa faktorer har gjort att många verkstäder väljer att lägga ut allt rutlimningsrelaterat arbete till specialiserade glasmonteringsföretag. Utvecklingen inom glaslimningssystem har emellertid gjort att det nu är möjligt att utföra detta arbete på verkstaden.

Tack vare de nya blandningarna är rutlimning nu en stabil, tillförlitlig och verkstadsvänlig process som erbjuder många kommersiella fördelar. För oberoende verkstäder för nyttofordon tillför detta alternativ värde till den övergripande servicen och utgör en värdefull inkomstkälla. Detta säkerställer även att verkstadens egna kvalitetsstandarder tillämpas och gör det mycket enklare att fastställa tiden som krävs för reparation.

För Stagecoach – Storbritanniens största buss- och spårvagnsoperatör – har byte av vindrutor internt lett till större kostnadskontroll, både vad gäller själva processen och vad gäller att få ut fordonen på vägarna snabbare så att driftsavbrott kan minimeras.

Stagecoach Group bedriver persontransporttjänster i Storbritannien via ett nätverk av regionala knutpunkter. Huruvida direktlimning kan ske internt avgörs till stor del av bussanläggningens och underhållsteamets storlek. För närvarande utförs direktlimning i 18 regioner i Storbritannien.

Rutlimningssystemet som har gjort detta möjligt kommer från Henkel, valet grundades på Stagecoachs positiva erfarenhet av en annan Henkel TEROSON®-produkt som har hjälpt företaget att spara både tid och pengar.

Snabb tätning av vindrutor och fönster

Förut var Stagecoach tvungna att ta fordon med vindruteläckage tillfälligt ur drift eftersom tätningsmedlet de använde krävde att substratet var helt torrt före applicering. TEROSON RB 4100 kan appliceras även när det finns fukt på vindrutan, reparationen utförs snabbt vid valfri tidpunkt så att bussen kan köra säkert ute på vägarna igen så snabbt som möjligt.

Tätningsmedlet består av en svart, lufttorkande tätningspasta tillverkad av konstgjorda hartser och syntetiskt gummi med låg halt av lösningsmedel. Tätningsmedlet appliceras med hjälp av en manuell Staku pistol, förblir plastiskt permanent och är mycket beständigt mot åldring och väderpåverkan.

Stagecoach insåg att man där resurserna så tillät kunde uppnå ytterligare kostnads och tidsbesparingar genom att utföra vindrutebyte internt. I samarbetade med Henkel fastställde företaget den bästa produkten för arbetet i fråga, nämligen TEROSON BOND 60 ”True Primerless” vindrutelim.

Kostnads- och tidseffektivt byte av vindruta

TEROSON BOND 60 ”True Primerless” är en av produkterna i TEROSON-serien som för ett tag sedan bytt namn, detta för att produkternas säkerhetsegenskaper ska framhävas. Som namnet antyder används detta lim i allmänhet utan primer, men för Stagecoach Group var applicering i ett enda steg inte den främsta fördelen med denna produkt.

Som för alla fordon bidrar vindrutan på en buss till en högre strukturell styrka hos karossen. Vindrutan på en buss är mycket tung och sitter vanligtvis vertikalt i öppningen, vilket gör hantering och placering till en utmaning.

För Stagecoach Group är det viktigaste attributet hos TEROSON BOND 60 ”True Primerless” dess initiala grönhållfasthet jämfört med andra produkter i vårt sortiment", förklarar Henkelanställda Barry Lewis. – Vid montering av en tung vindruta är god positionell vidhäftning och initial styvhet en stor fördel.

Vindrutan på en buss är inte bara tyngre utan utsätts även för mycket högre vibrationer än vindrutan på en bil, vilket kräver ett superstarkt lim för att säker vidhäftning ska bibehållas. Stagecoach förstärker därför prestandan hos TEROSON BOND 60 ”True Primerless” genom förberedande behandling med TEROSON All-in-One Primer.

En viktig fördel vid användning av primer är att man kan upptäcka eventuella föroreningar som kan finnas på fordonsramen eftersom det bildas bubblor där förorening förekommer. Detta gör att man kan säkerställa optimala förhållandena för bästa möjliga vidhäftning.

Den här metoden har varit så pass framgångsrik att användning av Henkel TEROSON BOND 60 ”True Primerless” nu är standardpraxis över hela Stagecoach-koncernens nätverk, vilket har lett till minskade stilleståndstider och relaterade kostnader.

Mer information finns på: www.henkel-adhesives.com/se/

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-23
Smarta produkter och tipsMercedes-Benz Lastbilar laddar med 1 000 kilowattPlan för hamnens systemvisningsprojekt!Speedheater lanserar FlexiarmenSolör Bioenergi deltar i EU-projekt
2024-04-22
Ny joystick gör jobbet enklareMekanisk delrenoveringLegendarisk maskin som går på vattenHLR-utbildning för före­tag inom industrivärlden NYHET! - Apparatskåp
2024-04-19
Swecon stödjer en hållbar racerbanaIndustrivågar är viktiga för modern produktionAI-förstärkt säkerhets­plattform visas av Cisco6 handfasta tips inför sjösättningenRamirent levererar till Vindpark Horshaga
2024-04-18
Revolutionerande kabelmärkningKorrekt test och mätning av kraftelektronikLär dig mer om magnetventilerFarlig växthusgas förbjuds i ställverk NYAB utför omfattande muddringsarbeten
2024-04-17
Skapa kompletta robotceller med 3D-CADWTS Machinery ingår partnerskapKomfort och ergonomi med Lännens grävlastare EdmoLift belönas med silver i EcovadisrankningElpriser i realtid när