Senaste nytt


- Nyheter inom industrivärlden

Webex Assistant blir smartare och hjälpsammare

Med nya AI-förmågor
Ciscos samarbetsplattform Webex inbyggda assistent kommer inom kort att få nya skärpta förmågor – för att hjälpa användare att fånga upp och förstå information, och även uttrycka sig bättre.

I samband med det årliga eventet Webex One i slutet av oktober presenterade Cisco företagets övergripade AI-strategi för samarbetsplattformen Webex och visade upp en mängd nya AI-förstärkta funktioner. Det befintliga verktyget Webex Assistant som tidigare bland annat kunnat göra transkriberingar och direktöversättningar vid möten i plattformen, får nya förmågor att hjälpa till – även när man själv inte är närvarande hela tiden.

”Vi har designat AI i Webex på ett sätt som inte kräver så mycket handpåläggning – i många fall ingen alls - och AI är sömlöst integrerat i de befintliga verktygen”, skriver Javed Khan, SVP och General Manager, Collaboration på Cisco, i ett blogginlägg.

Ett exempel på användningsområden är att be assistenten summera inledningen av ett möte man kommit försent till, eller möten som ägt rum när man själv varit ledig. Informationen levereras i realtid, indelad i kapitel och med highlights.

Det går inte bara snabbt att få fram information - Webex AI Assistant kan också förmedla nya dimensioner av mötesupplevelsen.

Cisco kallar de inlärningsmodeller för AI som ligger till grund för assistenten Real-time Media Models (RMM). De arbetar synkroniserat med språkmodeller för textanalys (large language models, LLM) för att fånga upp nyanser – inte bara vad som ordagrant sägs, utan också hur det sägs, vilket också ger en ny dimension i hur möten summeras och sammanfattas.

”Den rikaste informationskällan är den som kommer från det man ser och hör – som röstens tonläge, ansiktsuttryck och gester. Den informationen ger ovärderlig kontext till en interaktion mellan människor”, skriver Javed Khan.

Andra nya funktioner är att be assistenten se över och ge förslag på formuleringar i ett meddelande för att ge rätt tonläge och hjälpa kontaktcenterpersonal med förslag på svar på serviceärenden.

Tillsammans med Webex AI Assistant presenterade Cisco även en ny AI-förstärkt ljud-codec som ökar kvaliteten på samtal även vid bristfällig uppkoppling, och kräver mindre bandbredd.

Den snabba takten i utvecklingen av generativa AI-tjänster innebär också höga krav på noggrannhet och eftertänksamhet. I samband med Webex One presenterade Cisco också ramverket Responsible AI Framework, som har till syfte att styra utveckling och tillämpning av tjänster på ett ansvarsfullt sätt, med säkerhet, integritet och mänskliga rättigheter i centrum.

”Att skapa smarta upplevelser kräver enorma mängder data, och med det kommer också en enorm mängd ansvar”, skriver Javed Khan.

De nya tjänsterna förväntas lanseras i Webex löpande, med start innan årsskiftet.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-10-30
ISCAR QUICKTURN med sex skäreggarCNC-slipningTvå nya Biesse-maskiner till SandströmsKantvikning inom plåtindustrinHögpresterande precisionssvets
2025-10-29
OEM Automatic till Elmia Subcontractor 2025Borra bättre, snabbare och smartareFärg, form och gemenskapMirakelbilen säljs i originalskickMinimässa i Kalmar
2025-10-28
Ny leverans till Merx Svenska ABMaximera livslängden på dina kabelinstallationerVad är en rotationslaser?Fortinet lanserar första EPD för brandväggarFamiljeföretag firar resa genom generationer
2025-10-27
Bitcoin i näringslivetSå förbättrar du inomhusluftenEn effektiv dag på lagretHMS Networks lanserar Anybus Atlas2 PlusAI-hoten ökar – kunskapsbristen består
2025-10-26
5 bästa tipsen vid bygge av ny tälthall