SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Även tillverkningsindustrin tjänar på digital marknadsföring

Digital marknadsföring i form av till exempel e-postmarknadsföring har blivit allt viktigare. Trenden hittar nu till industribranschen.
Tillverkningsindustrin är en av de branscher som tidigare halkat efter när det gäller digital marknadsföring. Trots ett stort tekniskt kunnande så är det många industriella företag som saknat en effektiv strategi för att nå ut till kunder via nätet. Internet är nämligen idag en ovärderlig källa till nya kunder och för att bygga upp sitt varumärke. Även inom industrin inser nu allt fler företag att smart kommunikation på nätet är en investering som kan ge mycket tillbaka.

Fördelar med e-postmarknadsföring


Det gäller inte bara att skaffa nya kunder för att hålla sig på topp i konkurrensen. Det är nämligen minst lika viktigt att behålla befintliga kunder, och att stärka kundrelationerna. Ett av de bästa sätten för att nå ut till sina kunder är att ha en strategi för e-postmarknadsföring, med till exempel nyhetsbrev, tips och kampanjer.

Det är viktigt att som industriföretag följa de regler som finns gällande e-postmarknadsföring GDPR, bland annat måste personerna på mejllistan ha gett sitt godkännande till att ta emot e-post från företaget. Fördelarna man då får med e-postmarknadsföring är flera. Man kan anpassa innehållet direkt till kunden, med riktade kampanjer och erbjudanden, eller nyheter i företaget och till exempel presentationer av personalen och produkter.

E-post är också en kostnadseffektiv form av digital marknadsföring, som hamnar direkt i kundens inkorg och med rätt innehåll kan generera både ökat intresse och fler affärer. Men precis som med all marknadsföring behöver man en genomtänkt plan för att attrahera och behålla kunder. Annars riskerar man att mottagarna tröttnar och väljer att sluta prenumerera på e-post.

Industriföretag på sociala medier


Utöver marknadsföring via e-post så är sociala medier en populär kanal för att nå ut till kunder. Det kan dock vara knepigare att bli sedd i bruset på de populära plattformarna, som Facebook, Instagram och LinkedIn. Här gäller det att bygga upp en skara följare som ser ett värde i att följa företaget på sociala medier. Innehållet som industriföretaget delar kan hjälpa till att väcka intresse och engagemang hos kunderna, liksom att stärka varumärket.

På LinkedIn är det vanligt att rikta sig till företag och till exempel dela branschnyheter, nyheter i företaget om produkter och anställda, framgångar och branschtips. Det är innehåll som även används på Instagram, men med mer fokus på bilder och personliga inlägg från företagets vardag eller bakom kulisserna. Vill man satsa på att få fler följare kan det vara en idé att marknadsföra inlägg på Facebook eller LinkedIn.

Fler sätt att synas på nätet


Eftersom allt fler företag, också inom tillverkningsindustrin, inser vikten av digital marknadsföring så ökar konkurrensen. För att kunderna ska hitta till ett företags hemsida krävs sökmotoroptimering, i syfte att hamna högt i resultaten på Google. Det krävs dessutom innehåll som håller hög kvalitet, vilket förbättrar både SEO och kundupplevelsen, i form av intressanta texter, fångande rubriker, bra bilder och videoklipp.

Digital marknadsföring består av många olika delar, som tillsammans bidrar till framgång för industriella företag. Genom att känna till sin målgrupp och producera högkvalitativt innehåll som möter dess kriterier, kan e-postmarknadsföring, sociala medier och on-page optimering alla bidra till ökad tillväxt.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2022-07-26
ChromeLoader kapar webbläsaren Renta öppnar depå i ÖrnsköldsvikBortom det traditionella plåtslageriet
2022-07-25
3D mätning: En historiaMät tjockleken med ultraljudSamarbetsavtal: Nordiska Textilakademin & IdésömnadSmådalarö Gård satsar på eldrivna servicefordonFrån lokal start-up till global spelare på 10 år Emersons mobila Roadshow gör stoppDeleo AB förvärvar Kivik Musteri AB produktionenhetHallandsHamnar elektrifierar och digitaliserar5G-nät i industriell nätverksanvändning
2022-07-22
Stora Enso & Northvolt i samarbeteTipsen som räddar elbilssemesternMelloartist avbryter handbollsfesten i Åhus
2022-07-21
Vi satsar på nätbalkplan för ökad säkerhetABB lämnar den ryska marknadenMRM Mining AB är certifieradeFortsatt stabilt orderläge för Combitech
2022-07-20
Svenska TIMBERSPORTS® atleterna blev bäst i HamarFortinet delger sin första hållbarhetsrapportFlytthjälp och transporter för företag i Uppsala och StockholmUltimo och Additude tecknar partnerskap
2022-07-19
May the Force be with you!MOVS tar in nytt kapital för expansionCoca-Cola väljer Malmö LBC för fossilfria transporterGöteborgs Hamn satsar på hållbarhetSäkra företagets ekonomi när inflationen stiger
2022-07-18
Peab halvårsrapport: Stabilt första halvårTräindustri och forskare utvecklar framtidens husfabrikerWELL – för hälsans skullSvenska e-handlare försiktiga med sommarens förväntningarDelårsrapport januari – juni 2022 Sweco AB
2022-07-15
ABBS: regenerativa drivenheter och motorer Kungsleden/IN3PRENÖR anlitar KungsmontageNanoleaf firar sitt 10-årsjubileumCyberhot inom digitala ekosystemZoom lanserar Workspace Reservation
2022-07-14
Organisera trafiken på din arbetsplatsAlicanto Minerals presenterar unik zinkfyndighetCirkulärt byggandeVimek Fire BoxHandbok för cybersäker IoT
2022-07-13
Edströms nyaste medarbetare Johan Magnusson Rejlers vinner nytt avtal med TelenorGordon Delivery utvecklar elbil för kylda leveranserABB och Red Hat i samarbeteOwl Labs lanserar Meeting Owl 3
2022-07-12
Ny VD och koncernchef för LerniaSpontning inför ombyggnad av Södertälje sluss och kanalComfort förvärvar starkt installationsbolag inom VS i Örebro!7 av 10 tycker att byggföretag ska dela arbetsmaskinerSvensk stålproduktion minskade första halvåret 2022
2022-07-11
Med blick mot framtidenPeab bygger skola i ÅstorpGreen Cargo återfår förtroendet för LKABs insatstågtrafikSinfra tecknar ramavtal med LambertssonNy värmekamera för MRO-proffs
2022-07-08
Industritorget.se önskar en TREVLIG SOMMAR!Ersätt ditt ethernetkablage med en trådlös länk Glasövergångstemperatur för polymererMobilvägning VS Golvvågsvägning