SÖNDAG 15 DECEMBER 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

​Pressade verkstads­marginaler tidigarelägger nya digitala tjänster

Verkstadens bokningssida föreslår rätt servicedatum. Boka service sker med en knapptryckning.
Verkstädernas servicekallelser digitaliseras för verkstadskunder med mobilnummer den 1 december. Flödet mäts och de utan mobilnummer får istället postala kallelser. SMS-påminnelser för de som missat service rullar på såsom tidigare. Likaså uppföljningstjänsten med telelista till servicerådgivare för de som helt missat serva trots pro-aktiva kallelser och SMS-påminnelse för de som inte servat i tid.

- Digitaliseringen av serviceflödet sker mot bakgrund av att alltfler verkstäder rapporterar kortare servicetider och minskande marginaler, säger Jonas Udd på Midland AB. – Därför behöver Midman stötta verkstäderna med ännu vassare aktiviteter, säger han.

- Midmans digitala serviceflöde ökar inte bara verkstadens servicegrad. Trafiken och genomförsäljningen ökar när kunderna kan boka servicen digitalt med en enkel knapptryckning utan att behöva ange registreringsnummer, personuppgifter och en mängd annan information som saktar ner processen. – Tvärtom känner vi att kunderna kommer uppskatta en snabb och enkel bokning där vi föreslår rätt dag.

Vi har stämt av detta i fokusgrupper och fått bra respons, säger Jonas. Det kommer tidigarelägga många servicetillfällen och öka antalet sålda servicar genom att de repeteras tätare utan slir mot serviceintervallet, säger han.

- Kunder med akuta problem eller som önskar diskutera priser känner vi bättre platsar i en direkt telefonkontakt med verkstaden som har en personlig relation med sin stamkund. –

Det är också det som våra verkstadskunder lyft fram när vi frågat dem hur digital servicebokning fungerar som bäst.

- De vill inte tappa kundkontakt eller kontroll över försäljningsprocessen så att kunden väljer annan verkstad, säger han.

Midman mäter och ser vilka som öppnar bokningslänken till verkstadens landningssida. Detsamma gäller SMS-kallelser utan servicebokning - även dessa kallelser får en landningssida för verkstaden.

De kunder som inte lämnar samtycke till användning av mobilnummer eller som hellre önskar verkstadsutskick i tryckt form får istället en postal servicekallelse. Verkstaden kan med Midmans kunskap och val av kommunikationstyp, öka styrkan i budskapen genom att kombinera digitala och postala kallelser.

- Vi inser att den bästa lösningen administrativt för servicerådgivare är när den digitala servicebokningen har integration och stöd i DMS. Det sparar ju tid, säger Jonas. – Samtidigt har flera verkstäder berättat att de trots fina hemsidebyggen och e-postformulär får in en mycket liten andel av bokningarna digitalt. I Sverige uppskattas genomsnittet till 5% av de största aktörerna på området.

Digital servicebokning i Midman är en förmodul till den administrativa bokningen i DMS. Fördelen med förmodulen är att det är den som effektivt driver bokningstrafiken till verkstaden genom SMS-kallelserna. Verkstadens DMS, å andra sidan, är det bästa systemet för att sedan administrera bokningarna i bokningskalendern.

- Verkstadens styrka med Midman är kommunikationsövertaget eftersom bokningen kommuniceras i samma SMS som servicekallelsen. Kunden behöver inte leta upp en särskild bokningssida, e-postformulär, separat mobilapp eller krångla sig igenom en mängd följdfrågor. Vi har medvetet utelämnat prisangivelse efter det att många verkstäder vi talat med upplever detta som en felkälla som dessutom kan skapa hinder för bokningen. Särskilt när konsumenten inte bara ska ange mätarställning utan även uttala sig om vilken årsservice som avses eller annan information. Det hindrar dock inte en verkstad som tagit emot en digital bokning via Midman att i lugn och ro sälja in tilläggsarbeten och skicka prisbekräftelse per telefon eller digitalt i efterhand, säger han. Midman tillåter verkstaden att bifoga PDF-fil i det bekräftelse-SMS verkstaden kan trigga till sin kund. Verkstaden kan även trigga olika val och erbjudanden i landningssidan, exempelvis lånebil eller olika valfria tilläggsarbeten.

- Mängden bokningar, ökad genomförsäljning och fler sålda servicar tror vi uppväger den administrativa sidan. Ett extra plus blir kortare väntetid i telefon till verkstaden och en tillgänglighet 24/7 måndag till söndag, året runt. En högre servicegrad helt enkelt, avrundar han.

Midman ökar precisionen ytterligare genom att sprida ut SMS-kallelserna så att timingen blir ännu bättre. En Kia som riskerar tappa sin nybilsgaranti behöver sin kallelse tidigare i förhållande till verkstadens bokningsläge jämfört en Subaru som servade senare samma månad förra året, för att ta två exempel. SMS-kallelserna kan fördelas ut mot bakgrund av den typen av kunskap. Det kallas servicemognad och detta verktyg används även aktivt i Midmans tjänst servicekundrekrytering på Autopilot.

Ring Johan på 031-725 34 09 eller Jesper på 031-725 34 10 om du vill få en demo med delad skärm så visar de hur enkelt du sätter upp digital servicebokning i Midman med slot-tider och önskat antal servicar du maximalt vill erbjuda per dag för servicekunder som bokar digitalt. Du får också en demo kring hur din vy ser ut för att hålla koll på bokningarna.

God servicebokning och försäljning önskar vännerna på Midman!

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-12-09
​Högsta säkerhetsbetyg till Nya Renault CapturSkolan som tränar framtida ledare i InstalcoMagdalena Forsberg ny ambassadör för Mitsubishi MotorsBilhandlarnas vardag kommer att hetta till!Trästommar håller ställningarna inom nyproduktion av flerbostadshus3D-modellering med hög byggbarhetÅrets Byggchef 2019 är Jeanette Rhodin KörössyDriftsäkerhet
2019-12-06
Pro 2 - Klassledande strömförsörjningABB och Stena Recycling i nytt miljösmart samarbeteGerdau och SKF i avtal för att förbättra produktiviteten vid brasilianska stålverkNu är det nya majestätiska vattenkraftaggregatet Sofia igång i Åsens kraftverkNy dragtruck för trånga utrymmen: Jungheinrich EZS 130Elvaco breddar utbudet inom LoRaWAN – lanserar fyra nya mätarmoduler till värmemätareAldrig ett tomt batteri!TEKONF – ett kompetent företag inom teknisk konfektionVolvo Group Venture Capital investerar i programvara för autonom mobilitetWingårdhs Arkitekter flyttar till Varvsstaden
2019-12-05
Exacta har förvärvat samtliga aktier i 3P Logistic ABNy version av IRONCAD nu här!SSAB inleder studie i Finland för fossilfri ståltillverkningDe brinner för plåt och senaste teknikenInterroll trummotorer får EHEDG-certifiering för högsta hygienkrav AWS och Verizon levererar 5G Edge Cloud Computing tillsammansDan Nilsson ny standardiseringschef på SISFyra av tio småföretagare har ingen hemsidaSiemens bygger vätgas­anläggning för utsläppsfritt energisystemKraftig 18V kolborstfri gäng­stångskap med extra kraftAllt viktigare med miljö­certifierat byggmaterialSomfy lanserar radiatortermostat för det smarta hemmetStora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer hos drygt 150 butikerProduktnyhet December 2019 - IndustrifördelareDynamics by Sigma öppnar i Storbritannien
2019-12-04
Iscar Chatterfree och Solidmill Damaskus Maskinskydd förvärvar leverantör – stärker sin ledande position i Sverige Troax skapar nya möjligheter – på längden och på höjdenBranäsgruppen startar ett vasst samarbete – tar bort plastsugrören4,5 miljoner till AI-forskning i NorrbottenNu blir det lättare att resa fossilfritt i JämtlandErik ska bidra till att utveckla svensk industriUppsala kommun vinner årets Biogasutmärkelse 2019Visma förvärvar fintech­bolaget InyettEasyfairs renodlar varu­märket Empack och lanserar nya mässan Logistics & AutomationDB Schenker startar nytt i åtta länderCaterpillar lanserar nya bandschaktaren Cat D5 och förenklad namnstruktur
2019-12-03
PR-Plast Investerar för en ljusare framtidMetal Work Sverige AB söker en driven säljareSvenska bilförare väljer helst Volvo V60Peab bygger ut SCAs sågverk i BollstabrukStröman Maskin AB är ny generalagent för Johnston och Beam i SverigePanasonic förvärvar finsk värmepump­verksamhet7 av 10 svenska hantverkare genomgår sällan eller aldrig säkerhetsutbildningar på arbetsplatsen Veeam förutspår teknologi­trenderna för 2020 De är nominerade till Träpriset 2020Rejlers förvärvar Elproj teknik ABVerkstäder uppmanas hjälpa bilägare som är oroliga för brandrisk!Årets XL-BYGG leverantör 2019Så skapar ni en hållbar affärsmodell i 5 stegKylkedjan TESAB växer!En ny generation av axialfläktarVi välkomnar Peter Benjaminsson som ny försäljningschef Bygg
2019-12-02
Ny hemsida räcker inte för att nå ut på nya marknader
Annonser