Färsk data från HubSpot visar positiva tecken på återhämtning i Sverige - industritorget.se
TORSDAG 16 JULI 2020
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Färsk data från HubSpot visar positiva tecken på återhämtning i Sverige

Hemsidetrafiken i Sverige rusar till rekordnivåer sen i januari - det öppnas också fler och fler reklammail. Även den globala företagsförsäljningen pekar uppåt - ser vi positiva tecken på återhämtning?
Den ekonomiska påverkan COVID-19 har haft på företag runt om i världen gör att de måste anpassa sig till rådande omständigheter. Inte minst med den digitala marknadsföringen. För att hjälpa till med viktiga insikter kring detta arbete släpper HubSpot varje vecka trenddata för viktiga affärsmått som hemsidetrafik, data om antal skickade och öppnade försäljnings- och marknadsföringsmail, slutförda kundförsäljningar och mer.

Insikterna baseras på data från över 70 000 HubSpot-kunder globalt, inklusive svenska företag. Datasamlingarna mäts på en benchmark-nivå innan COVID-19 började (enligt WHO startade COVID-19 den 11 Mars - men olika länder har olika tidslinjer). HubSpot använder 11 mars som startpunkt och mäts på HubSpots kundbas där företag har primärt har investerad i en onlinemarknadsföring med inbound marketing som nyckelstrategi för tillväxt. Här kan du utforska all data, samt se hur datan har förändrats vecka för vecka.

Ny data pekar på försiktig optimism

Global HubSpot-data från 4 maj visar att antalet slutförda kundförsäljningar låg på minus
18 % jämfört med minus 19 % veckan innan. HubSpots kunder slutförde fler försäljningar i början av maj än någon annan vecka sedan mitten av mars, då ekonomin kraftigt började vända nedåt. Ett litet positivt tecken på återhämtning. Som jämförelse låg kundförsäljningarna på plus 2 % över normalnivåerna (nivåerna innan COVID-19) den andra mars i år, för att sedan dyka till minus 36 % 6 april. Därifrån har det stadigt vänt uppåt.

• Ett annat positivt tecken är siffrorna för marknadsföringen. Det totala antalet marknadsföringsmail som skickades ökade vid mätningen 4 maj till 33 % över benchmark-nivån innan COVID-19 jämfört med plus 27 % föregående vecka. Denna siffra har ökat från plus 3 % i början av mars och har sedan dess legat stadigt högt.

• I Sverige visade samma siffror en minskning av antalet skickade marknadsföringsmail till minus 6 % under normalnivån den 4 maj jämfört med veckan innan, då antalet låg på exakt samma nivå som innan COVID-19,. Denna siffra har sjunkit från plus 41 % i mitten av mars, då COVID-19 började ta fart på allvar.

• När det kommer till andelen öppnade marknadsföringsmail har de sjunkit sedan rekordnivåerna i mitten av mars (plus 22%) fram till 6 april (11 %) för att därefter öka till den senaste siffran om plus 20 % (4 maj). Från 4 maj jämfört med veckan innan har de ökat 2 %. Detta kan tyda på att konsumenter tröttnade lite på den stora ökningen av mailutskick i mitten av mars, men att den globala trenden har vänt och att de nu i högre grad öppnar dem istället.

• I Sverige låg denna siffra om öppnade marknadsföringsmail rekordhögt på plus 52 % 13 april för att sedan sjunka till plus 28 % 4 maj. Jämfört med antalet skickade mail samma datum (- 6%) så betyder det ändå att fler och fler faktiskt läser, eller i alla fall öppnar, dessa mail i Sverige.

• En annan parameter som mäts är hemsidetrafiken, som i Sverige låg på plus 44 % 4 maj, en ökning från plus 36 %, jämfört med veckan innan 27 april). Hemsidetrafiken har stadigt ökat i Sverige sedan början av april (+17%) och den sista siffran är den högsta sedan mätningarna började i januari.

- Med 33% fler email som skickas nu, jämfört med innan COVID-utbrottet, är det viktigt att ha rätt emailstrategi, samt att marknadsförare måste vara riktade, utbildande och empatiska. Detta är en svår tid och att försöka upprätthålla konsumenternas uppmärksamhet bara genom att vara högljuddare än andra kommer inte att fungera på lång sikt - det handlar om att växa bättre, inte att växa till varje pris, säger Susanne Rönnqvist Ahmadi, VP International Marketing, HubSpot.

För mer data och insikter kring företagens ansträngningar att anpassa sin försäljning till rådande omständigheter, samt för konkreta råd, läs den senaste bloggen om HubSpots benchmark data här.
blog.hubspot.com/marketing/covid-19-benchmark-data-edition6

Henrik Aare | PR consultant
henrik@nlpr.se | +46 70 598 22 82
Northern Link PR
Banérgatan 12, 115 23 Stockholm
www.northernlinkpr.se
Kontaktinformation

Northern Link PR i Sverige AB

Postadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Besöksadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Orgnr:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Henrik Aare
Kontaktperson
070-598 22 82

Nyheter med koppling till företaget

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-06-30
Weland investerar i såglinje från KaltenbachTryggare arbetsplats inom tillverkningsindustrinIntegrerat packflöde skapade ökad effektivitetEtt par räcker - HARTING TW1STEREftermontering av dödvinkelassistent för tunga lastbilarMotorer för puckhantering och sorteringsarmar i automatiserat i labbFör gemensam och säker hantering av produkt- och miljödata
2020-06-29
Unikt samarbete med ABB säkrar leverans av Tiki-maskerEldriven hjullastare – ett bättre alternativ för både klimatet och arbetsmiljönVad innebär tillräckligt pålitlig när du anlitar en barnvakt? Hållbar industri, innovationer och infrastrukturIndustriell 5G Router utvecklas i samarbete mellan Phoenix Contact, Ericsson och QuectelMontabert by Komatsu – krossar hårt motstånd30 % lägre CO2-utsläpp med klimatförbättrad betong baserad på miljöcementKan svenskar skilja på Work Management och Projektledning? Lerbergs Entreprenad väljer Leica Geosystems för tryggheten och tekniken
2020-06-26
Spaljisten lägger en stororder till Automationsteknik Veldi Kompetens får ärofyllt uppdrag - utbildar medarbetare inom Volvo​Granngårdarna beställde likadana Volvo hjullastare till lantbruketFortum Recycling and Waste har i dagarna lanserat sin nya tjänst IndustriserviceBlueJeans maximerar "arbeta hemifrån"-upplevelsen med säkert samarbete över video på stor skalaUtsläpp från industrin blir plastFord of Europe och DEFA ingår avtal – smarta laddlösningar genom FordFrån 300 till 450 snabbladdstationer för elbilar på två år
2020-06-25
EdmoLift fortsätter att leverera truckbord till Mitsubishi Logisnext Sweden!ABB presenterar industrilösning för trådlös tillståndsövervakning av roterande utrustningUtsläpp från industrin blir plast
2020-06-24
Rörlaserskärning – kompetens och kapacitet i världsklass Volvo befäster förstaplatsen som mest valda tjänstebilEfterlängtade monteringspastor - nu inom specialsortimentet GLEITMOAnimation av flerkanalig kontrollenhet med möjlighet till IO-Link Grundläggande faktorer för produktionseffektiviteten. CEVT kapar utvecklingstiden med 80% med hjälp av Ansys SPEOS
2020-06-23
Årets Hållbara Leverantör, 2019Sortimo lanserar mobil depå för att underlätta byggarbetarens arbetsdag​Hos Swecon snurrar hjulen fortfarandeLösningar för effektiv konstruktion av kopplingsskåpNya, slitstarka keramiska styr- och stödbultar nu tillgängliga från norelem Interroll och Modumaq ger maximal mångsidighet för Arvato Så kan ni mildra effekten av Corona på er försörjningskedjaVad bör du göra när hemmaarbete blir ett fenomen och risken för cyberattacker ökar?Solkompaniet växer med solelboomen
2020-06-22
Nu erbjuder Högskolan Väst fler korta kurser för industrin​DAF introducerar XF Unity EditionVågar man ansöka om omställningsstöd?​Näringsutskottets viktiga besked till gruvnäringenSchneider Electric levererar säkerhetslösningar till prestigeprojektet
2020-06-18
S-Rental blir en del av KH-Koneet GroupAGILOX Autonomous Mobile Robots sparar väsentliga kostnader genom Artificial Swarm IntelligenceSOTI gör företags IoT-ägande enklare med nytt enhetsstödVeeam visar hur de hjälper verksamheter att ta sina molndatastrategier till nya nivåer på VeeamON 2020 Logistik finns överallt - oavsett om du är logistiker eller inte Vindkraftsparken i Sunne tas i drift lagom till midsommarHär utvecklas nästa generations 5G-nät Henrik Johannesson ny styrelseordförande för Eurobattery MineralsNominera en gruvinnovation till Swedish Mining Innovation Award 2020
2020-06-17
Stor amerikansk efterfrågan på tråddetaljer i medicinsk utrustningMOTOMAN MH900Elfordon skapar nya risker för landets verkstäderSafe Control Materialteknik utökar sin ackreditering med två nya metoderAdvanced Engineering flyttar till våren 2021Ny VD på ELKO - Peter Wotz tar över från 1 juli
Annonser