SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Bilägare vill ha råd om smörjmedel

Verkstäder bör guida rätt smörjmedelsval
En ny rikstäckande undersökning visar att en betydande andel av svenska bilägare är osäkra på vilken motorolja de ska använda i sin bil och skulle vilja att verkstäder är mer proaktiva i att rekommendera lämpliga produkter.

Enligt undersökningen* som beställts av Castrol, säger 20 % av bilägarna att de är osäkra på hur de ska identifiera vilken typ av motorolja som är mest lämplig för deras egen bil. Kvinnor är oftare osäkra på hur de ska ta reda på vilken olja de ska använda (26 %) än män (14 %).

Bristen på tydlighet kan ha sitt ursprung i början av ägandecykeln, då endast 31 % säger att återförsäljaren som sålde bilen informerade dem om vilken motorolja de skulle använda under överlämningsprocessen.

Denna osäkerhet skapar en möjlighet för verkstäder. En tydlig majoritet av respondenterna (66 %) skulle vilja att deras vanliga verkstad förklarar vilket smörjmedel de skulle rekommendera för deras fordon som en del av nästa schemalagda service. Detta sker ännu inte för alla bilägare. Vid frågan: ”Brukar din verkstad förklara vilket smörjmedel de planerar att använda för ditt fordon, som en del av den schemalagda servicen?” svarade 27 % ”nej”.

Bilägare förlitar sig på flera faktorer vid sitt val av motorolja och 16 % hänvisar till input från verkstaden de vanligtvis använder för fordonsservice. Vilket kommer strax efter de som föredrar att få denna information från tillverkaren av sin bil (24 %). Endast 8 % skulle använda en rekommendation från en återförsäljare av motorprodukter, antingen genom muntlig vägledning eller via skriftligt butiksmaterial.

Henning von Rheden, Brand & Comms Director, Europa , säger: “Verkstäder har en avgörande roll i att hjälpa bilister att välja rätt olja för sin bils motor, så att den fungerar säkert och effektivt. Det är tydligt att många förare är osäkra på de ska ta reda på vilken typ av motorolja som är mest lämplig för deras bil, och de vill att verkstäderna aktivt ska ge mer vägledning. Konsumenter är uppenbart mycket mottagliga och detta kan skapa stora möjligheter för merförsäljning och uppgradering till premiumprodukter, samt främja större lojalitet.”

För att lära dig mer om Castrols oljor och smörjmedel, besök: https://www.castrol.com/sv_se/sweden/home.html

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-06-24
Denodo utlyser AI- och datatävlingAllergivänlig färg till grön stadsdelXiaomi släpper färgstarka Redmi Pad 2-serien
2025-06-23
Fordonskameror ökar säkerhet för allaCognizant och Google i AI-samarbeteNya Plug&Safe serien Industrisäljare söks
2025-06-19
Scantruck AB på Brunnby LantbrukardagarEn svensk kulturskatt letar ny hamnPaul‑Henri Geisler blir Wibe Groups nye VDSvenska startups bäst på AIEnergidata driver affärer och hållbarhet
2025-06-18
Effektiva produkter för rostborttagning!HEIDENHAIN på AUTOMATICA 2025Hydro lyfter återvinning i KöpenhamnPronto-250-EZ mäter lasereffekt exaktMoussi lanserar fönstergaller med stil
2025-06-17
FLEXPOINT® MVgoldHPByggstart för Vindeln Innovation CenterVisselblåsningen ökar Hållbarhet som hävstångCyberbedragare utnyttjar populära AI-tjänster