Dags att börja prata om smart tillväxt - industritorget.se
MÅNDAG 21 SEPTEMBER 2020
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Dags att börja prata om smart tillväxt

Tillväxt har varit ett av de kanske svåraste samtalsämnena de senaste månaderna. Under flera år har tillväxt varit det hetaste ordet hos alltifrån entreprenörer och riskkapitalister till journalister och ekonomer.
. Nu när många företag tvingas att snabbt utveckla strategier för att överleva är det stor risk att fokus blir allt för mycket på kortsiktiga initiativ. Vi får inte glömma bort att de beslut vi fattar kommer att ha långsiktiga effekter på våra möjligheter att växa när krisen väl är förbi. Och när vi söker oss fram är det lätt att tappa greppet om vårt absolut viktigaste navigeringsverktyg – våra kunder.

Det är helt klart att kunderna minns de varumärken som hör av sig allt för ofta eller allt för sällan. De kommer också ihåg kommunikation som känns genuin och empatisk, liksom den som känns konstlad. Men framför allt minns konsumenter vilka företag som verkligen var till hjälp när de behövde dem som allra mest. Och det är sådana företag, de som lyckas skapa relationer under en kris, som kan få långsiktiga och lojala kunder.

Att sälja både i dag och i morgon

När tillväxten avstannar är det ofta säljteamet som får kavla upp armarna och nå ut till nya potentiella kunder i hopp om att snabbt dra in nya affärer. Men i det långa loppet är det kontraproduktivt. I osäkra tider är vi mindre benägna att ta på oss nya kostnader – och vi vill verkligen inte lägga tid på att svara på säljande mejl eller boka in introduktionsmöten.

Enligt en undersökning som vi gjort på HubSpot har säljteam i Sverige skickat betydligt fler mejl sedan Covid-19 blev ett känt begrepp. Samtidigt ser vi också en tydlig nedgång i antalet svar dessa team får tillbaka.

Det är siffror som bekymrar mig. För i stället för att skicka ut fler och fler mejl borde fokus ligga på att förstå vilka behov som deras kontakter har – och möta dem. Det är bara så man bygger långsiktiga relationer med potentiella kunder.

Marknadsföring som gör skillnad – just nu

Även marknadsföringsteamen står inför stora utmaningar. Många av de kampanjer och kommunikationsstrategier som skapades innan krisen känns nu inaktuella och irrelevanta. I värsta fall kan de till och med upplevas som totalt tondöva i förhållande till vad som pågår i världen i dag. Även om det är tufft att släppa taget om väl utarbetade strategier, så kan också en envis kamp om att behålla dem skada kundrelationer på ett sätt som aldrig går att reparera igen. I osäkra tider finns det bara en enda fråga som ska styra marknadsförares arbete: hur kan vi hjälpa våra kunder just här och just nu?

För en del team kommer det innebära att minska antalet mejl och mängden innehåll som kommuniceras. För andra kan det handla om att skapa helt nytt material som möter kundernas nya behov.

Chatboten som kundservice

När varumärken, eller som i dag hela världen, drabbas av en kris är det många företag som ser en stor ökning i antalet frågor de får från kunder vilket givetvis också leder till ett ökat tryck på deras kundtjänst.

Svenska kundtjänster har haft ett ökat kundtryck under året och då är det lätt att falla i fällan att försöka besvara alla frågor genom att kräva mer arbetstimmar från sina anställda. Tyvärr är det inte så enkelt. Ett högre tryck på de anställda kan leda till en högre nivå av stress och utbrändhet samtidigt som servicenivån mot kunderna blir lägre. I stället behövs det ett mer långsiktigt sätt att bemöta kunders frågor och oro.

En väg framåt är att investera i en chatbot. En chatbot gör att kunderna snabbt och självständigt kan hitta svar på sina frågor samtidigt som kundtjänsten får mer tid över för mer komplexa kundproblem som kräver någon form av mänsklig kontakt. Vi måste också öka samarbetet mellan kundtjänst och marknadsföring för att ta fram relevant och utbildande innehåll som löser problem och svarar på de frågor som kunderna förväntas ställa framöver.

Väx smartare

Under rådande omständigheter är det naturligtvis vanligt att företag minskar sin tillväxt. Det finns företag som kommer att tvingas att helt byta affärsmodell och vissa företag kommer behöva ta svåra och smärtsamma beslut för att överhuvudtaget kunna överleva.

Det är inte lätt att vara optimistisk i en tid som nu, men jag är säker på att samma kundfokus som fick företag att blomstra före krisen är det som också kommer att lyfta dem ur den. Att ständigt vara nära och sätta kunden i fokus i varje beslut som tas.

Jag tror att det är det smartaste sättet för företag att växa. Även om det har känts svårt att prata om tillväxt de senaste månaderna, så går det att hitta ny energi genom att nu blicka framåt och fokusera på att växa smart – helt enkelt genom att leverera det kunden önskar sig, och att aldrig släppa det som fokus.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-09-07
Bergmann lanserar ny kompaktdumper, Bergmann C805s!Ny borrskruvdragare XGT® med nästa generations prestandaLaddstolpar från CTEK hjälper Svensk Hemleverans ställa om mot fossilfria fordonEffektivare transporter när Audionord International och HiFi Klubben automatiserar sin tullhantering
2020-09-04
De kvalitetssäkrar hela värdekedjan, storsatsar trots CoronaMidroc Electro förvärvar Electro-Specialisten AS i NorgeFrontPac storsatsar i coronatiderHeld Biker Fashion halverade personalens körsträcka per dagDITY SPRAY-systemet – en miljövänlig påfyllningsbar aerosolburk PlanRadar går in på svenska bygg- och fastighetsmarknaden
2020-09-03
Volvo CE förenklar varumärkningen som ett led i prisbelönt desingfilosofiNytt nätaggregat med energibesparing i fokusForskning: Underlättar samarbete mellan människor och robotarNu vet vi, det går bra för entreprenadbranschen!tado° lanserar Care & Protect - en ny tjänst som kan upptäcka fel på värmepannan
2020-09-02
Så minimerar standardkomponenter driftstopp och skapar kontinuitetRenta lanserar app för maskinuthyrningFörsäljningen ökade under sommaren för Star Servus Verktygsmaskiner AB.Nutanix underlättar för kunder som kör på Amazon
2020-09-01
ABB:s Dynamic Assembly Pack levererar den sista delen för automation av slutmonteringsapplikationerNCC åker på digital samtalsturné - Hur kan vi bygga oss ur den ekonomiska krisen?Elbilsboom! Elbilsladdningsföretaget CaCharge växer med Göteborgskontor Samarbete ska stärka erbjudande mot vindkraftparkerSignatur Fastigheter levererade starkt under andra kvartaletBolt lanserar sin taxitjänst i Malmö och Lund
2020-08-31
GBP Ergonomics tar över försäljning och agentur för BaTo Nordic på den svenska marknadenEvolv och Colliers erbjuder logistik med oändliga möjligheter3D Center lanserar nytt varumärke med fokus på efterbearbetningVaxxa anlitar Kiwa Inspecta för kontroller av begagnade entreprenad- och lantbruksmaskinerNystartad servicebyrå för 3D-utskrifter – AM Printservice Elektriska motorer och att spara energi med Chauvin-ArnouxAssemblin Elverkstad utför ännu ett arbete för kund! Unit4:s resultat för andra kvartalet 2020 – fortsatt god tillväxt för molntjänster
2020-08-28
industritorget.se önskar Hugo Nerman lycka till på Spa och Monza tillsammans med Formel 1Lasertool i Blekinge säljer verksamhetsområdet Trådgnistnig! Saab Dynamics har investerat i en 5-axlig Hurco VM30i.​Hos YrkesAkademin heter framtiden Volvo - 34 maskiner beställdaPadel – En sport som bara växer, Llentab skapar möjligheter.Nordkorea-allierad hotaktör utför riktade IT-attacker mot kryptovalutaföretag med global hackningskampanjHCL Technologies väljer Göteborg för sitt första europeiska säkerhetscenterFörbättrad prestanda till Telium Networks kunder tack vare ny lösning från Nutanix
2020-08-27
De senaste tillskotten stärker kapaciteten för formverktygsbearbetningABB:s robotar säkrar Delicatobollen till kaffetHCL lanserar en COVID-19-riskbedömningsapp för att hjälpa företag att tryggt återföra personalen till sina arbetsplatser
2020-08-26
Vatten en livsnödvändighet men ett gissel i tryckluftsanläggningar – så här blir du av med det.Stoppa tjuven: Sortimo tipsar om säker förvaring i servicebilenHydroscand lanserar ny PA12 svetsslang med skyddsmantelZert är med i arbetet när världens modernaste reningsverk byggsAhlsell lanserar ett komplett sortiment från FestoolPortabla bandsågar LXT® som erbjuder snabb och gnistfri kapning av metall​Samarbete med högskolan är bra business!Verizon Business tar fram nästa generations globala nätverksinfrastruktur för BayerKunskapskrav för välfärdsteknik
2020-08-25
VakuumskolanDENIOS vann pris för bästa innovationMCS Digital Signatur gör hyrdisken pappersfriVolkswagen Transportbilar gör sig redo för nya Mulitvan och ID. BUZZPeabs årliga säkerhetsvecka är igång: Om jobbet inte kan göras säkert, gör det inte!Smart finansiering används för att möta investeringsutmaningen under pandeminWorkfront lanserar Scenario Planner för optimerad arbetsplanering i större företag
2020-08-24
Volkswagen har startat serieproduktionen av sin nya eldrivna SUV ID.4Gebrüder Weiss väljer BluJays logistik-plattform för att leverera en förbättrad kundupplevelse
Annonser