SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

De blev årets kvinnliga entreprenörer

Entreprenörskap sitter inte i könet - det sitter i hjärnan och hjärtat.
FEMI

Suad Mohamed jobbar idag som verksamhetschef inom ett vård och omsorgsföretag. Iden grundades utifrån dilemmat att man alltför ofta glömmer att fylla på med bindor och tamponger hemma varje månad. Dilemmat ledde vidare till frågan hur kan man underlätta och stärka kvinnan under hennes menstruation? Det var då iden om Femi startades. Utgångspunkten för Femi var främst att erbjuda en service där man som kund kan skräddarsy sitt skydd och få sina bindor och tamponger levererad varje månad så att man alltid har skydd hemma. Men när vi började bygga upp vårt företag fick vi snabbt upp ögonen att konventionell bindor och tamponger kan innehålla en hel del kemikalier. Vi bestämde oss då att Femi ska vara del av en rörelse som ska främja ekologiskt och miljövänligare alternativ inom marknaden. Med Femi är vårt mål att upplyfta kvinnan under hennes menstruation vilket vi gör genom våra komplementerande produkter som tillkommer i varje box. Genom detta koncept tror vi att vi kan få fler kvinnor att göra ett skifte från konventionell skydd man tidigare använt till ett ekologiskt.

Vår vision är att bli en ledande aktör inom marknaden inom feminine produkter, och hoppas på att kunna se ett större utbud av ekologiska produkter i butiker och apotek. Med Femi vill vi sprida kunskap och skapa transparens inom hygien produkter där kunder har mer inblick i vad produkterna innehåller så att man kan göra ett medvetet val. Vårt långsiktiga mål med Femi är att erbjuda en hel serie av ekologiska feminine produkter som är skonsam mot miljön och snäll mot kroppen.

Förorten har varit en plattform för mig att testa min idé och träffat inspirerande individer som brinner för att göra skillnad. Utbildningarna och coacherna som erbjudits har varit till stor nytta och gett mer kött på benen. Samarbetet har varit otroligt givande och öppnat upp mycket intressanta dörrar.

Femis nästa steg är att etablera fler samarbetspartner samt sponsorer som delar vår vision. Under första kvartalet av år 2020 hoppas vi skicka ut våra första boxar till våra premium kunder för att samla in data och synpunkter innan våran stora lansering. Vidare jobbar vi med att skapa en plattform för unga flickor och föräldrar där vi tar upp diskussionen om feminine produkter och vilka alternativ som finns ute i marknaden. Vi på Femi tycker att det är en självklarhet att alla kvinnor ska veta vad deras intim produkter är gjord av och innehåller för att kunna göra ett medvetet val och hoppas kunna bidra till det genom våra forum.

Kvinnligt entreprenörskap för mig betyder att bana vägen för andra. Att våga ta för sig och våga utmana marknader och ideér. Med Femi vill vi arbeta aktivt för att lyfta och stärka kvinnor runt om i världen och genom vårt företag främja kvinnligt entreprenörskap.Genom att stödja kvinnoledda företag i utvecklingsländer är vårt mål att tillhandahålla maskiner och verktyg för tillverkning av mensskydd för kvinnor och flickor för att alla ska tillgång till mensskydd.

STUCKIES

När jag var 22 år födde jag min dotter Leoni. Hon föddes i det kalla och mörka Stockholm vintern 2019. Två gånger i veckan tog jag Leoni med mig till mammaträning. Medan mammorna flåsade och kämpade lekte bebisarna på golvet. Bebisarnas strumpor hade glidit av fötterna och låg överallt på golvet. Som ett resultat av min ADD (Attention Deficit Hyperactivity) var jag mer fokuserad på strump-kaoset än själva träningen. Då slog det mig. Jag skulle skapa världens bästa babystrumpor. Jag kände att det började klia i hela kroppen och ville bara börja arbeta med idén. Men Leoni behövde en ny blöja, mat och sömn först.

Min vision är att skapa ett starkt varumärke som erbjuder ”måste-ha” produkter hos småbarnsföräldrar.

För-Orten har givit mig värdefull kunskap och träning inför livet som företagsägare. Tack vare För-Orten har jag fått komma i kontakt med likasinnade människor och skapat ett brett nätverk med fantastiska människor i olika positioner.

I Januari blir STUCKIES mitt heltidsjobb och jag kommer att satsa på marknadsföring till konsument och införsäljning till utvalda återförsäljare.

Kvinnligt entreprenörskap ligger mig oerhört varmt om hjärtat. Bara lilla Sverige är långt ifrån jämställt i affärsvärlden. Även om jag som kvinnlig entreprenör idag är okänd så vet jag att jag kan inspirera minst en kvinna till våga fullfölja sin idé. Då är vi ett litet steg närmre ett mer jämställt samhälle. Det är så många gånger som jag blivit bemött med mäns chockade ögon som uttrycker ”oj, vilken häftig kvinna!”. Känslan av att de chockas av att jag är kvinna och entreprenör finns fortfarande kvar i samhället. Jag jobbar på att få bort den. Det är ett ansvar jag har som mamma och medmänniska till alla grymma kvinnor. Entreprenörskap sitter inte i könet - det sitter i hjärnan och hjärtat.

GYDE

Mitt namn är Huda Mahdi. Jag är en systemutvecklare och specialiserar mig i spelutveckling. Jag började min utbildning år 2007 och pluggade i Universitetets campus som låg mitt emot byggnaden där Bling ligger idag. Jag har sen dess både pluggat vidare och jobbat utomlands, i och utanför spelindustrin, både som anställd och som egenföretagare.

Idag är jag här som en av med-grundarna till affärsidén GYDE: Get Your Driving Experience. För ungefär 8 månader sen sökte jag efter nya utmaningar och idéer att ta mig an, och såg en annons om att någon vid namnet Rami Sarhan hade en idé och behövde medgrundare för att utveckla den. Jag gillade idén och har sen dess varit med och utvecklat och expanderat den till vad den är idag. På grund av min bakgrund och mitt intresse för lärande, var det en självklarhet för mig att "spelifiera" vissa moment i utbildningen, att sätta planer för VR- och AR-applikationer som underlättar förståelsen och göra det roligt och effektivt att träna. Mina huvudsakliga roller CTO, projektledare samt hjälpas åt med företagsutveckling.

Vår vision är att bli en toppmodern helhetslösning för körkortstagare i Sverige. På vår plattform ska man effektivt kunna studera teori samt bli sammankopplad med körlärare.

För-Orten har hjälpt oss utveckla vår affärsplan och stärka vår vision. Vi kommer nu även ha ett kontor att samlas på och verkligen komma igång med verksamheten.

Nästa steg är att ta fram en Alfa-version av hela systemet, testa den och skapa en mer detaljerad vision för GYDE 1.0 systemet. Vi vill lansera systemet i April 2020, så se till att följa vår FB sida och besöka GYDE.se för att ta del av våra uppdateringar och kampanjer när vi lanserar.

Liksom manligt entreprenörskap, är det essentiellt för en hälsosam och inkluderande samhällsutveckling. En hand klappar inte ensam, som man säger. Det är av ytterst vikt att fler kvinnor blir entreprenörer - deras kompetenser, insikter och livserfarenheter kan vara avgörande för att produkter och tjänster ska utvecklas med rätt förståelse av avsedda målgrupper. Kvinnligt entreprenörskap handlar inte bara om kvinnors arbeten för kvinnor, utan för samhället i stort också, vilket bevisligen har gett ögonöppnande resultat och utvecklingar i samhället.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Jungheinrich får validering AI spås som en av tre utmaningar Företag prioriterar mjukvarudesign Affären klarDe vanligaste orsakerna till visselblåsning
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN