Electrolux Professional effektiviserar sin tvättservice - satsar på digitalisering - industritorget.se
ONSDAG 27 MAJ 2020
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Electrolux Professional effektiviserar sin tvättservice - satsar på digitalisering

Genom att utveckla nya leveranslösningar, använda fler digitala verktyg och moderna sätt att möta kunderna på kan Electrolux Professional nu lyfta sin service till en ännu högre nivå.
– Just nu tar vi viktiga steg i rätt riktning på vår digitaliseringsresa, säger Maria Metsola, Service Manager för Own Service, Electrolux Professional.

I samband med Electrolux Professionals avknoppning från moderbolaget Electrolux förra året stod Göteborgskontoret tillfälligt utan lagerlokaler. För att klara av lagerhanteringen och leveranser av reservdelar sattes temporära lösningar in i form av ändrade leveranssätt. Eftersom alla servicetekniker är ansvariga för ett visst postnummer kunde leveranserna istället skickas till utvalda uthämtningsställen, där teknikerna själva plockade upp reservdelarna eller tvättmaskinerna – utan att de behövde besöka kontoret. Den tillfälliga lösningen visade sig vara både kostnads- och tidseffektiv och införs nu även på kontoren i Malmö och Stockholm. Att de redan i höstas började utveckla det nya leveranssättet bidrar till att arbetet nu kan fortgå som vanligt under utbrottet av Covid-19.

– Denna lösning gör att vi kan hålla igång verksamheten och ger oss möjligheten att minimera våra sociala kontakter. När vi stod utan lagerlokaler i höstas behövde vi göra snabba förändringar, där vi fick lov att ta lite större risker med obeprövade arbetssätt. Det ledde till att vi kunde utvecklas och fortsätta erbjuda våra kunder den bästa servicen, säger Maria Metsvola.

Utöver den nya leveranslösningen har Electrolux Professional under flera år arbetat intensivt med att utveckla sina digitala system för servicetekniker ute i fält. Från att ha behövt en rad olika manualer och dokument med sig fysiskt, är de sedan 2018 helt pappersfria och kan ladda ner all behövlig information online. För att kunna fortsätta erbjuda högkvalitativ service, även under coronautbrottet, utbildas nu även tekniker och teknisk support i ett digitalt verktyg som gör det möjligt att utföra vissa serviceärenden på distans.

– Det här är fortfarande i sin linda, men nu satsar vi på att göra det ännu enklare för både tekniker och kunder att ge och få hjälp på distans. Om fler, mindre ärenden kan ske enkelt över länk leder det till snabbare och mer effektiva processer. I tider som dessa är det ännu viktigare att vi hittar lösningar som gör att vi kan bibehålla vår höga servicegrad, avslutar Maria Metsola.

(För de serviceärenden som ändå måste ske på plats har Electrolux Professional tagit fram skyddsmasker för samtliga tekniker och skärpt säkerheten vid servicebesök ute hos kund)


Alexandra Sjögren
Presskontakt
alexandra.sjogren@electroluxprofessional.com
0733281885

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-05-19
Plastförpackningar hetare än någonsin! – Ny förpacknings­konferens i Malmö!Wibax säkrar tillgången till färskt dricksvattenKalmars hittills största sedumtak är på plats!Arbetskraft fördelas om för att hjälpa skogsbruk och lantbruk​Nytt högteknologiskt automationslabb i SkellefteåKalibrering av elsäkerhets­provare hos CA Mätsystem!Smarta val med hållbara lösningar från Procurator PackagingHCL lanserar Virtual Distributed Agile-ramverkDriftsäkerheten avgörande när Borås Schakt AB valde Manitou teleskoplastareZüblin Scandinavia AB och Renta har skrivit ett rikstäckande avtalLK Systems lanserar nytt PushFit-sortiment för både PE-X och PAL
2020-05-18
Ny serie fästen till robotarmarABB levererar laddinfra­struktur till norska ASKOProtek Norr växer genom förvärvVar tredje bil är nu laddbar hos Europcar!Xylem Emmaboda donerar 5000 ansiktsmasker ​Mercedes-Benz bästa generalagent för lastbilar i Sverige. För tredje året i rad!Makita lanserar kolborstfri kapmaskin​Areco Profiles fabrik i Finland återvinner alltLuxbrights tar in 12,5 Mkr och siktar på börsnotering!Inlandsbanan är först i Sverige med ny typ av fjärrmanövrering Vilka symboler vill du visa?GK rustar för hållbarhet och lönsamhetDell introducerar nya XPS 15 och XPS 17
2020-05-15
Nya verktygssystem till robotar ​Swecontekniker mötte framtiden i KonzEtt partnerskap som genererar innovationerVäxande marknad för elektroniklösningarNyanställda på Maskin AB FranssonVad kul att du är nyfiken på modern markbaserad rening!Veeam rapporterar fortsatt årlig tillväxt och ökade marknadsandelarABB och Metsä Fibre tecknar avtal för att leverera elektrifiering och drivteknik till nytt finskt bioproduktbrukSvensk Biogas levererar 100 procent förnybart bränsle till bussarna i NorrköpingRejlers satsar på Management Consulting inom energiSuccé för BioLyftet – utbildningen för företag som vill ställa om till hållbara materialKvinnor går ihop för att bygga och investera hållbartGemensam dataplattform ökar lönsamhet, hållbarhet och innovationRedan nu måste vi rusta för kommande kriser i industrin
2020-05-14
Kom igång och producera snabbt och enkelt med DATRON neoBillyften levererar för J BilVet du varför ren luft och hanterad luft är så viktigt för din industris välbefinnande? Tjugo nya ställplatser byggs på ElmiaRadiomodul för enkel integrationNya betongmetoder kan spara 50 miljoner per årDigital signering via Verified i Kontek HRMFAST Deck Mate - för perfekta skruvrader!Webers hållbara golv var startskottet för arbetet med EPD:erNaturstensföretag prisas för miljövänliga leveranserMedvind för Ramirents vindkraftsprojekt när intresset ökarCramo AB lanserar ny appfunktion med fokus på arbetsmiljö och säkerhetHemSol lanserar unik onlineresurs för solcellerTeknikutbildarna och C-con i samarbete Facebook LinkedIn TwitterLedande batteritillverkaren GS Yuasa etablerar bolag i SverigeSolcellsparken börjar växa fram på GärstadCisco vill krossa långlivade säkerhetsmyter i ny rapportProtolabs lanserar nytt 3D-printingmaterial och ny teknologi för de allra minsta detaljernaPeab bygger bostäder i EsboStålproduktionen minskade i april
2020-05-13
Med 40 års erfarenhet och ny teknik skapas nya möjligheterDigital körjournal ger mer tid till kundernaFörsta IOT OUT OF THE BOX levererade till kundHydroscands smidiga tryck­luftslang finns nu i butik och webbutik
Annonser