SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Elmopeder går undan nu

Batterier, design & framtiden
Efter några år på marknaden nu börjar elmopeder nu verkligen gå undan. Sedan första
kunden köpte elmoped i början av 2000-talet har siffrorna av sålda elmopeder nu skjutit i
höjden. Evess har nu sålt över 100 elmopeder och är några av elmopeds-återförsäljarna som
känt av den stora efterfrågan mest. Varje år har försäljningarna av eldrivna fordon, i
synnerhet elmopeder dubblerats – nu till en nivå att Evess nu utökar lager och får in nya
elmopeder i lager i stort sett varje månad.

Ju längre än återförsäljare varit i marknaden har naturligtvis sina fördelar. De har alla
optimerat varenda svagpunkt och brist in i minsta detalj. Det är naturligtvis fördelen av att
ha så många sålda elmopeder ute. Efter 100 elmopeder kan man säga att man vet var
svagpunkterna sitter i produkten, i detta fall elmopeden, ligger.
En annan klar fördelen är naturligtvis även att alltid det nyaste och senaste finns på lager.

Hur viktigt är batterierna?
Evess är en av återförsäljarna som alltid siktat på att leverera de absolut senaste batterierna
med högst Ampere-timmar och bäst celler. Batteri-cellerna är något av det viktigaste som
sitter i elmoppen. Elmopeden drivs av en elmotor som från ström av batterit. Hur många
ampère-timmar som sitter i batteriet är likt ett bränsle-drivet fordon hur stor tanken är – den
styr räckvidden. Desto fler Ah desto längre kommer du. Sedan är det även kvaliteten av
cellerna som styr hur pass mycket ström som kan utnyttjas från batterit. Viktigt för
elmopeds-återförsäljare är därför att ha bra batteri-celler med många Ah. Detta är något
Evess har haft speciellt mycket i åtanke. Deras batterier kommer alltid från Samsung och LG
och levererar nu i maj 2022 upp till rekordhöga 52 Ampère-timmar. Detta resulterar
naturligtvis i en räckvidd som är svårslagen för andra elmopeder.

Vikten av högst ampere-timmar på marknaden är även enormt hög även pga att de som just
nu inte vill ha elmoped och istället väljer bensin-moppen är just pga att de inte tycker
räckvidden räcker till. Dessa är precis kunderna man kan dra till sig när man har flest på Ah
under huven.

Design
Ett annat bakslag för elmopederna är att designen inte tilltalar alla. Många letar efter just
den där klassiska retro-designen. Det är nostalgin i den traditionella italienska vespan många
vill ha. Tittar man på elmopeds-marknaden är just Evess några av fåtal elmopeder som är i
just el och som har den klassiska retro-designen. Att kunna leverera en elmoped med retro
design och samtidigt ha den allra senaste tekniken i form av både batteri, motor, display och
komponenter är något som inte är helt enkelt.

Det får inte finnas några kompromisser mellan design och prestanda. Att hålla retrodesignen och framförallt bygga in det absolut nyaste som går att få i elmopeden är det som
sätter Evess i framkanten. Då pratar vi om de bästa batteri-cellerna som går att få med flest
ampere-timmar som ger bäst räckvidd på marknaden. Vi pratar även om en fullt digital
display, otroligt bra körverk med två olika körlägen och en körkänsla utan dess like. En annan
teknik som länge funnits i elbilar men inte i elmopeder är nyckel-lösa system som gör att
man kan starta elmopeden med fjärrkontrollen och därefter ha den i fickan medans man kör.
Nyckel-systemet finns givetvis kvar för de som hellre kör traditionellt med att vrida om
nyckeln och köra. En annan teknik som kommit till elmopederna är larm. Att behöva bygga in
ett sådant är nu historia och nu kommer de allra flesta elmopparna med larm redan inbyggt.
Det aktiveras precis som på elbilarna genom att man låser elmoppen med fjärrkontrollen.

Framtiden för elmopeder
Framtidsutsikterna för elmopederna, liksom Evess elmoped, ser därför väldigt ljus ut. Hos
Evess köper du elmoped idag och kommer även att kunna göra detta på obstämd tid
framöver. Även om sortimentet utvidgas och förstoras kommer elmopeder alltid att finnas
och elmopederna kommer alltid att ha störst fokus just för att efterfrågan blir större och
större ju längre tiden går. Just nu är det klass I elmopeder med retro-design som har störst
prioritet men man kommer även kunna räkna med face-lift framöver. Retro-designen
kommer alltid att vara basen för linjerna i designen men lamporna och blinkersen kommer
att bli LED.

En annan viktig punkt är naturligtvis verkstad till elmopeden. När man köper en elmoped är
det något av det viktigaste. En del som Evess har både utkörande mekaniker som kör i hela
landet och utför reparationer och service av elmopeder samt även fasta verktäder. För
elmopeder behövs det även en batteri verkstad och de största företagen har samarbete med
sådana. Dessa ser över garanti-ärenden när det gäller batterier. Med dessa har företag som
Netonet och Evess exklusiva avtal med. Deras system är uppkopplat mot deras så batterier
som gått sönder av olika anledningar kan skickas direkt reparatur och därefter skickas
tillbaka direkt till kund. Detta håller naturligtvis ner kostnaderna och minskar påverkan på
miljön då dessa batterier inte längre behöver slängas utan kan på nytt driva elmopeden
framåt.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2022-07-20
Ultimo och Additude tecknar partnerskap
2022-07-19
May the Force be with you!MOVS tar in nytt kapital för expansionCoca-Cola väljer Malmö LBC för fossilfria transporterGöteborgs Hamn satsar på hållbarhetSäkra företagets ekonomi när inflationen stiger
2022-07-18
Peab halvårsrapport: Stabilt första halvårTräindustri och forskare utvecklar framtidens husfabrikerWELL – för hälsans skullSvenska e-handlare försiktiga med sommarens förväntningarDelårsrapport januari – juni 2022 Sweco AB
2022-07-15
ABBS: regenerativa drivenheter och motorer Kungsleden/IN3PRENÖR anlitar KungsmontageNanoleaf firar sitt 10-årsjubileumCyberhot inom digitala ekosystemZoom lanserar Workspace Reservation
2022-07-14
Organisera trafiken på din arbetsplatsAlicanto Minerals presenterar unik zinkfyndighetCirkulärt byggandeVimek Fire BoxHandbok för cybersäker IoT
2022-07-13
Edströms nyaste medarbetare Johan Magnusson Rejlers vinner nytt avtal med TelenorGordon Delivery utvecklar elbil för kylda leveranserABB och Red Hat i samarbeteOwl Labs lanserar Meeting Owl 3
2022-07-12
Ny VD och koncernchef för LerniaSpontning inför ombyggnad av Södertälje sluss och kanalComfort förvärvar starkt installationsbolag inom VS i Örebro!7 av 10 tycker att byggföretag ska dela arbetsmaskinerSvensk stålproduktion minskade första halvåret 2022
2022-07-11
Med blick mot framtidenPeab bygger skola i ÅstorpGreen Cargo återfår förtroendet för LKABs insatstågtrafikSinfra tecknar ramavtal med LambertssonNy värmekamera för MRO-proffs
2022-07-08
Industritorget.se önskar en TREVLIG SOMMAR!Ersätt ditt ethernetkablage med en trådlös länk Glasövergångstemperatur för polymererMobilvägning VS GolvvågsvägningMälarplast mottagare av Eskilstuna kommuns miljöprisABB och SKF utökar samarbetetSchneider Electric lanserar IT-partnerprogramZoom effektiviserar mötesupplevelser Illuminating the way forwardChargePoint Holdings ett ledande globalt laddnätverk för elfordonHexicon vinner Storbritanniens första auktion för flytande vindkraftNy stor solpark i södra Sverige driftsattHydro investing in new automotive extrusion press in DenmarkVarför köpa rostfritt från Kominox?Är din verksamhet redo för framtidens tullhantering?
2022-07-07
Styr värmen rum för rumARRONET Aluminiumbåtar fyller 30 år Kapacitet, driftsäkerhet och automation Garmin adderar inbyggd dash camEnerco förvärvar Industri & ByggserviceKunskapscompaniet godkänt för validering av Industriteknik BASFörsta spadtaget tagetKesko Sverige stärker sin position i MälardalenFogning och estetik går hand i hand Dynabook lanserar Mobile Secure-klient
2022-07-06
Volvo CE går in i spelbranschen med Farming Simulator