SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Essitys hållbarhetsarbete

Branschbäst i Sverige enligt konsumenterna
Klimatkrisen är den mest avgörande frågan i vår tid. Essity är ett av världens ledande hygien- och hälsobolag och har den storskalighet och räckvidd som krävs för att bidra till den kollektiva omställningen. Nu prisas företaget för sitt hållbarhetsarbete och utses till Sveriges bästa företag inom kategorin konsumentvaruföretag 2023 enligt Sustainable Brand Index - Europas största varumärkesstudie där svenska konsumenter rankar vilka varumärken de uppfattar som mest hållbara.

– Vi är oerhört stolta över utnämningen som Sveriges mest hållbara varumärke inom vår bransch. Essity har höga hållbarhetsambitioner och det här är ett kvitto på att vårt hållbarhetsengagemang uppmärksammas av konsumenter - men vi är inte nöjda. Vi kommer fortsätta gå till jobbet varje dag för att förbättra människors välbefinnande och skydda vår planets hälsa genom att minska vår miljöpåverkan och skydda den biologiska mångfalden, säger Linda Edlund, Commercial Director på Essity.

Under de senaste åren har Essity implementerat flera nya hållbarhetsinitiativ. Några exempel är:

• Essitys pappersbruk i Lilla Edet var ifjol först i världen med att producera mjukpapper i stor skala utan fossila koldioxidutsläpp. I Lilla Edet produceras hushålls – och toalettpapper under varumärkena Tork och Lotus.

• Libresse har nyligen lanserat absorberande menstrosor som kan tvättas och återanvändas för att bemöta efterfrågan på mer hållbara och återanvändningsbara mensskydd.

• Libero blöjor och babyvård har under 2022 lanserat en klimatsmart blöja – Libero Touch Hybrid – en blöja som består av en tvättbar textilbyxa och ett absorberande engångsinlägg. Blöjan som reducerar klimatpåverkan med 35% jämfört med vanliga engångsblöjor utvecklades tillsammans med 400 familjer i Norden. Under två veckor testade familjerna produkten och gav feedback till Liberos utvecklingsarbete.

– Trots att man som företag arbetar i bakgrunden av sina kända varumärken upplever konsumenterna att Essity gör ett bra jobb inom hållbarhet, inte minst genom att minska sin materialåtgång och testa nya sätt att återanvända materialet i produkterna, säger Erik Elvingsson Hedén,  Founder & CEO at SB Insight & Sustainable Brad Index. 

Hållbarhet är helt integrerat i Essitys strategi och en tydlig prioritering för långsiktig tillväxt. Målet är att nå nettonollutsläpp senast 2050 och noll produktionsavfall till 2030, med tydligt fokus på att minska klimatpåverkan, skydd av den biologiska mångfalden och bidra till ett cirkulärt samhälle.

– Det är mycket inspirerande att rankas högst inom sin bransch i årets Sustainable Brand Index. Det ger oss ännu mer energi och inspiration att fortsätta vårt arbete med att varje dag förbättra människors välbefinnande och skapa ett hållbart samhälle, säger Linda Edlund, Commercial Director på Essity.

För ytterligare information, kontakta: 

Sofia Hallberg, Communication Director Norden, Mobile +46 721 414 299, sofia.hallberg@essity.com

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-05-21
Scania öppnar för order Närproducerat i norr Mänskliga misstag stör­sta cybersäkerhetsriskenStortrivs i sin Manitou MRT3570 ESSå sparar företaget pengar
2024-05-20
Milltool AB lanserar MT22DIRA Robotbrag 30-31 MajVolvo L110H och L120H uppdateras Ny undersökningNewsec exklusiv rådgivare
2024-05-17
Volvo CE presenterar omfattande rapporterMinimera produktspill Grundstenen för pålitliga VVS-systemEaton lanserar inbytes­kampanj för UPS-system Besök Swecons digitala monter
2024-05-16
Dessa fyra cyberhot växer extra snabbtONE startar ny containerlinjeIVECO Göteborg fyller 25 årSmart och klimatanpass­ad vattenhantering Byggföretag i Umeå på frammarsch
2024-05-15
ELESA vinner Good Design® Award Ny YSTA Sopvals Proffs L Clara blir VP Strategy & TransformationJordfelsbrytare uppfyller europeiska standarder 71% av styrelser tonar ner cyberriskernas allvar