TISDAG 18 FEBRUARI 2020

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

För att öka nöjdheten storsatsar Engcon på sina slutkunder genom sitt gedigna ambassadörsprogram

Sedan 2017 har Engcons ambassadörer kontaktat över 40 000 slutkunder världen över.
Ambassadörernas uppdrag är att skapa sig en tydligare bild av slutkundernas utmaningar och vilket behov av utrustning de behöver för att klara sina uppdrag, samt att berätta om Engcons erbjudande. Effekten är väldigt nöjda slutkunder och återförsäljare som då får rätt anpassad utrustning till grävmaskinerna.

Engcons uppbyggnad och tillväxt genom åren har skett genom dialog med slutkunderna och det är tack vare den kontakten som framgången skapades. Våren 2017 inrättade Engcon en personalgrupp som företaget kallar ambassadörer. De arbetar tillsammans med marknads- och säljavdelningen för att bearbeta marknaden med fokus på slutkunden.

Ambassadörernas uppgift är att kontakta slutkunder för att diskutera vilka maskiner de använder, vilka arbeten de utför och hur väl de känner till Engcons produktsortiment.

– Våra slutkunder ligger oss varmt om hjärtat och vi är övertygade om att en bra dialog med dem gör Engcon till en bättre leverantör. Vi har precis kontaktat den 20 000:e kunden sedan i år (läs 2019) och sedan starten är det över 40 000 slutkunder våra ambassadörer har pratat med, säger André Nordström, chef för ambassadörsprogrammet hos Engcon.

Målet är att ha ambassadörer på varje marknad som Engcon närvarar på, och som jobbar integrerat med den lokala säljavdelningen för att fånga upp slutkundernas önskemål.

– När slutkunden bestämt sig för vilken typ av utrustning han önskar från oss, kontaktar vi den återförsäljare han själv valt och ser då till att allt blir enligt vår överenskommelse fortsätter André Nordström.

– Att vara grävmaskinist är ett sätt att leva. Många växer upp med en grävmaskin och börjar köra, ofta likt sin far, i väldigt tidig ålder. De flesta förare brinner för vad de gör, och vill bli bättre grävmaskinister. De letar därför ofta efter smarta verktyg och tekniker för att utveckla sin profession, säger André Nordström.

Engcon har över 140 000 följare i sociala medier världen över men ser ändå ambassadörerna som en viktig marknadsföringsinsats. I december 2019 började därför tre nya ambassadörer; en i Sverige, en i Nederländerna och en i Storbritannien.

– I en tid där allt fler tjänster och produkter blir digitala är det på sitt sätt banbrytande att ha ett antal dedikerade personer som bara jobbar med att ha direktkontakt med slutkunderna. Det är vi otroligt stolta över och vi vet att det gör oss till en bättre leverantör, avslutar André Nordström.

Ambassadörsprogrammet har idag totalt 15 ambassadörer vars främsta uppgift är att ha dialog med slutkunder världen över.

Sten Strömgren
Marknad
sten.stromgren@engcon.se
+46 (0) 70 529 96 32

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-02-11
Gapwaves lanserar ny fasstyrd 5G-antennSLU och RISE tecknar nytt samarbetsavtalFinja utsedd till årets leverantörspartner 2019!Tre procents bränslebespar­ing för Wiklund TransportHisstillverkaren Aritco väljer hållbar inredningSticksågar med HiKOKIs smarta teknikSjälvfixerande märknings­slang för ledar- och kabelmärkning
2020-02-10
Slang med fuktutdrivande teknik förebygger kondens i tryckluftssystemAnpassning och flexibilitet utmärker norelems nya sortimentVolvos nya P8820D ABG asfaltläggare kombinerar storlek och flexibilitetVäxtvägg, DENIOS miljöbidrag till industrinReparbete med säkerheten i fokusDet började med en rostig amerikanare…Slipmedelstillverkare går samman för hållbarhet100 % tillverkarkompetens – innovativ och mångsidigHubSpots partnerprogram fyller 10 år – lanserar Solution Partner-programKährs träpellets certifierad enligt Sustainable Biomass Program för hållbar biomassaSolcellspark planeras för Hammarby SjöstadSchneider Electric vinnare av Elektroskandias utmärkelse – Årets leverantör 2019Helsingborgsregionen är i toppen av Sveriges viktigaste logistiklägen NCC renoverar bostäder i Danmark för en miljardÖrebroregionen utsedd till årets kompetenslyft av Intelligent LogistikTESAB företag fixar hållbar kyla till Ica supermarket butik
2020-02-07
Reparbete med säkerheten i fokusGillar du innovation och produktutveckling - då är det här något för dig!Gripen E och GlobalEye avslutar utvärdering i FinlandVolvo Cars rapporterar ökad rörelsevinst på SEK14.3 miljarder för helåret 2019Sverigepremiär för Fords laddhybrider på eCar ExpoSmal givar-, ställdonsplint för snabb och säker installationKONE lanserar världens första hissar med inbyggd uppkopplingCapgemini öppnar innovationscenter för att stötta företagÖresundskrafts nätunderhåll lockar internationell publikPremiär på svensk mässa för Volkswagens nya elbil ID.3B&R introducerar en industriel TSN switch för realtidsnätverk3D-printade fönster från NorDan sätter svensk innovation på världskartanKort e-bok ska få teknikrädda att våga börja programmeraHur energisektorn kan säkra driften och ett fungerande samhälleOplanerade stopp inom industrin i fokus på UnderhållsmässanSigma Recruit startar upp i SkövdeNy tjänst som hjälper fler företagare och förändrar branschenLi-ion batteri har framtiden för sigMercedes-Benz Unimog och Aebi Schmidt lanserar kompletta snöröjningsbilar i svenska paketVärldens största Comfort Hotel har öppnat på Arlanda flygplats.Elastisys vinner upphandling av molntjänster till Public Service-bolagVindkraften växer hos Sveaskog
2020-02-06
ABB hjälper till att maximera energieffektiviteten hos framtidens fossilfria stålpilotSäkerhets-PLC Safety SimplifierAnna Björklund går in som ny marknadsdirektör för Tikkurila Fler och fler ME-skolor startas runt om i SverigeJobb- och utbildningsmässa på Sjöängen 11 februariHögtryck i Radonovas instrumentverkstadNorwegian med högre enhetsintäkter, rekordhög punktlighet och högre kabinfaktor Ford Transit kör på gröna bränslen tillverkat av matoljaStark prestation för DAF 2019Biogas på plats i UmeåBatteriborrhammaren med avvibrerat handtagWürth Group fortsätter att växaEngcon firar 30 årGasum öppnar sin första tankstation för gas i UmeåRenault Trucks i historiskt avtal med Carlsberg om leverans av 20 elektrifierade lastbilarUPS storsatsar på eldrivna fordon
Annonser