Senaste nytt


- Nyheter inom industrivärlden

Förväntar sig att nå tillväxtmålen för 2023

Trots inflation och politisk osäkerhet
Trots inflation, krig i Ukraina och en instabil global marknad räknar tre fjärdedelar av de svenska företagen med att nå sina tillväxtmål för 2023. Det visar studien ”European Growth Study 2023” från konsultföretaget Simon-Kucher & Partners. 2023 ser alltså ut att bli ett år då en betydligt fler svenska företag uppfyller sina förväntningar på omsättning, resultat och tillväxt än vad som var fallet 2022.

De största hindren för tillväxt är enligt undersökningen energikrisen (uppges av 47 procent av företagen), den politiskt instabila situationen med bland annat krig i Ukraina (44 procent) och inflation (42 procent).

– Trots alla utmaningar ser de svenska företagen generellt sett positivt både på sin nuvarande prestation och på den framtida utvecklingen. Men samtidigt tyder resultaten av studien på att några av företagen har satt foten på bromsen när det kommer till innovation, teknisk utveckling och marknadsföring. Den senaste tiden har tendensen varit att hålla sig till kända affärsområden och marknader, vilket är förståeligt i en tid präglad av osäkerhet. Vår studie pekar dock på att de företag som når störst framgångar är de som är mest innovativa. Det är därför företagen bör vara uppmärksamma på att utveckla sin affärsmodell så att den säkerställer optimal nytta av produkt- och tjänsteportföljen, säger VD Andreas Jonason från Simon-Kucher.

Priset är den viktigaste faktorn
Studien från Simon-Kucher visar att de svenska företagen ser prissättningen som den viktigaste faktorn när det gäller att skapa framtida tillväxt i intäkter och resultat. 47 procent av företagen anger pris som en viktig tillväxtfaktor. I en motsvarande studie från 2021 pekade bara 27 procent på pris som en viktig faktor för tillväxt.

– Den markanta ökningen är ett uttryck för att läget är helt annorlunda i dag än för två år sedan. 2021 hade en stor del av den svenska befolkningen inte upplevt någon betydande inflation under sin livstid. Därför fanns det inte alls samma acceptans för prisreglering bland konsumenterna som nu. Och i näringslivet fanns inte samma medvetenhet om vikten av att göra prisjusteringar, säger Andreas Jonason.

Medan priset identifieras som den primära tillväxtfaktorn av betydligt fler i år än 2021, anges ”försäljning” av 30 procent i år jämfört med 50 procent 2021. Många företag prioriterar med andra ord att hämta in de stigande kostnaderna med prisjusteringar snarare än tillväxt i volym.

Det finns dock fortfarande många företag som prioriterar försäljning mer än marknadsföring, men enligt Andreas Jonason är det en riskabel prioritering.

– Den aktuella studien pekar på att för betydligt fler av de framgångsrika företagen har marknadsföring hög prioritet, även i tider av ekonomisk press, än vad som är fallet i företag som inte är framgångsrika. Den trenden är i linje med vad vi har sett i tidigare studier: De företag som fokuserar på marknadsföring och andra kommersiella aktiviteter klarar sig ofta bäst.

Fakta om studien:
Studien ”European Growth Study 2023” genomfördes av Simon-Kucher i samarbete med YouGov. Studien omfattar 1 325 företag (varav 108 i Sverige) i 13 europeiska länder med datainsamling i juni 2023. Alla respondenter kommer från högsta ledningen för de deltagande företagen.

Fakta om Simon-Kucher:
Simon-Kucher är ett globalt konsultföretag med mer än 2 000 anställda i 30 länder. Företagets fokus är ”unlocking better growth”. Simon-Kucher hjälper företag att uppnå ansvarsfull och hållbar tillväxt och bidrar till att optimera affärsstrategin hela vägen – från produkter och priser till innovation, digitalisering, marknadsföring och försäljning. Med 37 års erfarenhet av alla former av intäktsgenerering och prissättning anses Simon-Kucher vara världens ledande specialist inom prissättning och tillväxt.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-09-22
Dendro Lift prisas för trucklyften DSS2EMC-provningBelano lanserar Matilda Smidig och säker maskinstyrning
2025-09-19
Investeringar i ny utrust­ning och människorLABOPLUS och OMNIPLUSRundslipningMembranpumpar för vattenreningssystem
2025-09-18
WEG lanserar banbryt­ande W80 AXgen-motorHydro-kunder minskar utsläpp med 115 000 ton.38 Planfräs för jämn ytfinhetSplunk och Cisco present­erar nya AI-verktygKolfiber gör påbyggnad möjlig utan rivning
2025-09-17
Unika “Lantbruks-Lisa”-traktorn söker ny ägareMöt våra experter inom robotautomation Biomaterialplast Refra och Siemens prisas för COP-vinstTeknik och ROI i telekom
2025-09-16
Ackrediterad kalibrering ger säkra mätresultatLivsmedelsgodkända handskarRobotik som driver industrin framåtRedskap för slyröjning och trädbeskärning Tuffast i den digitala omställningen