ONSDAG 20 NOVEMBER 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Koos kompass för kreativitet och detaljer visar vägen

Det är krispigt i luften och kylan har börjat smyga sig på. Lukas och Madeleine står redo att ta emot oss precis som vi rullar in på deras gård i Eksjö.
Klockan är prick 17.00. Det är jag och min kollega, tillika säljare, Stefan som bestämt träff med en av Sveriges mest kända bilbyggare - Lukas Koos, denna hösteftermiddag.Vi väntar inte länge med att gå in i verkstaden, där all magi sker. Vi får oss en rundtur genom garage, verkstad och ett s.k. showroom, där alla bilar står. Man kan inte låta bli att imponeras av bilarna och de hundratals troféer vi möts av i hyllorna längs rummet när vi kliver in.

Bredvid varje bil står en egen ljusskylt med namn, teknisk specifikation, sponsorer och hur bilen är modifierad. Genom surfplattan som ligger på skyl-ten kan man se före- och efterbilder samt bilder på de olika processerna från projektets början till slut. Det märks redan här att Lukas är noga med detaljer och lägger ned mycket tid på att dokumentera sitt arbete.

Kraschade bilar blev startskottetMånga kanske känner igen den sympatiske smålän-ningen från Elmia Custom Motor Show, där han ställt ut hela sexton gånger, första gången år 2000. Eller har man kanske sett honom någon av de gånger han ställt ut runt om i Europa. Men vad de flesta kanske inte vet är att Lukas inte kunde byta olja på bilen som 18-åring.

Vid 18 års ålder köpte Lukas sin första bil, en Ford Escort Cabriolet XR3I av årsmodell -88. Efter att bi-len blivit totalkvaddad av en kompis fick det bli en ny bil. Den här gången en något äldre modell (-86) av drömbilen Nissan 300ZX, som även den fick sig ett par törnar av en kompis. Det här blev egentligen startskotten för Lukas bilbyggar-karriär. – Jag kände då att jag måste kunna laga mina egna bilar. Det här funkar ju liksom inte, jag kan ingenting om bilar.

ur visste du då hur du skulle göra?– Jag fick testa mig fram. I mitten på 90-talet hade inte internet slagit igenom, och Youtube fanns inte, så man fick vara kreativ och lära sig allt efter-som. I första bilen började jag bara med att bygga om ljudet, redan då fick jag min första sponsor.

Över 20 år i branschenHan har länge sagt att han ska lägga ”däcken” påhyllan, så att säga, men det har ännu inte blivit något avslut på karriären.– Jag har sagt att jag ska sluta i femton år. För två år sedan hade jag 20-årsjubileum på Elmia, och då tänkte jag verkligen att jag skulle sluta.Elmia är en väldigt viktig mässa, där Koos ofta premiärvisar sina projekt.– Men samtidigt är det svårt, man blir ju peppad och får en boost efter varje projekt. Det är kul att folk uppskattar det man gör, säger Lukas.Så något avslut tycks det inte bli, än i alla fall.

Hela 22 projekt har det blivit på alla 22 år, alltså i snitt ett projekt om året. Han har räknat ut att han lägger ungefär 700–800 timmar bakom varje bil. I samma stund han säger det funderar jag på hur han lyckas få ihop tiden? Men Lukas säger att han och hans team, vilket består av ett gäng vänner, brukar göra en aktivitet kring det hela. – Vi hänger och kompisarna hjälper till, det är liksom ett sätt att umgås och ha kul tillsammans.

Genomgående Z Från namn på hans katter, Zäta och Trazzel, till alla projekt så som Zerrari, 00Z och Zelini, för att nämna några, har Z varit med från start.Drömbilen som liten var alltså en Nissan 300ZX. Lukas berättar att man i Japan döpte bilen till Nis-san Fair Lady Z – vilket fastnade hos honom, och sedan dess har bokstaven Z varit med honom genom alla projekt. Och husdjur.

Framgångsrecept?Lukas Koos har en gymnasial utbildning inom eko-nomi, och ytterligare 2 års eftergymnasial KY-utbild-ning inom marknadsföring vid Träcentrum i Nässjö. Efter studenten började han jobba på Optimera, där han jobbar än idag. Han hade inte en tanke på att han skulle hålla på med bilar när han var liten, men vilket drömyrke han hade som ung, det minns han inte.

- Det vet jag inte, det får jag nästan fråga morsan. Men inte trodde jag att jag skulle arbeta med bilar. Men kreativiteten har nog alltid funnits där, säger han.

Ett stort intresse sedan barndomen är film och tv-spel. Kanske är det inte så konstigt att bilarna har fått teman som James
Bond – 007, Robocop och Deadpool. Annars hittar han mycket inspiration från nätet och andra bil-byggare.– Idag finns allt online, där finns hur mycket som helst. Jag får en bild framför mig hur jag vill att bilen ska se ut, sedan sätter jag mig i Photoshop och skissar.

Det går nog inte undgå någon som pratar med Lukas om hans brinnande intresse för både bilar och att vara kreativ. Om jag skulle ana ett fram-gångsrecept är det hela konceptidén och alla detaljer som står skrivet. Genomtänkt från början till slut, in i minsta lilla detalj – allt från monter och profilkläder, till bilens interiör och ljudanläggning. En annan framgångsfaktor kan vara hans sympatis-ka personlighet och pålitlighet. Sambon Madeleine flikar in att Lukas har en viktig regel som han alltid förhåller sig till när det gäller event och bokningar.– Ja, den som bokar mig först håller jag mig till, oavsett vilka erbjudanden jag får efter. Mitt ord har alltid varit viktigt, säger Lukas. Frågar jag Lukas själv vad han tror kan vara nyckeln bakom hans succéer är detaljerna återkommande.

- Man får ofta höra att folk gillar detaljerna på bilarna, ju mer dem tittar, desto mer ser dem.

Sponsorerna är avgörandeLukas är beroende av sina sponsorer. Han behö-ver ha minst 10 sponsorer för varje projekt för att det överhuvudtaget ska kunna gå att genomföra. Många sponsorer har följt honom länge och han säger att de har blivit nästan som en familj.– Utan mina sponsorer hade det här aldrig varit möjligt. Jag tar inget för givet och är väldigt tacksam över de som sponsrar och tror på mig.

Det handlar om att ge och ta. Därför vill jag ge så mycket information som möjligt till mina sponso-rer. Jag skickar ut nyhetsbrev varje eller varannan vecka, om projektet och vad som händer, och jag tror dem uppskattar det. Sedan hjälper jag gärna till om mina sponsorer behöver hjälp med något, som till exempel att ha en utställningsbil på något event. Lukas har använt Mirkas produkter sedan 2013 och hans favorit bland Mirkas sortiment är excenterslip-maskinen Mirka DEROS. – Efter att slipat för hand, och med maskiner som väger ton i flera år så var Deros en gudagåva! Lätt och ergonomisk och med rätt slippapper gör Deros det riktigt roligt att slipa. Innan tyckte man att det var det jobbigaste och tråkigaste man visste. Idag vet jag inte hur jag skulle kunna klara mig utan en Deros.

Och nu då?Vi kan inte låta bli att fråga om framtiden, som alla andra. Hur länge ska segertåget gå? Koos har ett projekt som han precis påbörjat. Den här gången är det inte hemligt. Det är en Nissan GT-R R35. Men vad händer efter det, tro?

- Om jag ska vara ärlig så har jag inga planer efter det, som det ser ut nu, säger Lukas.

Inom bilbyggandet har han uppnått allt han vill. En dröm han skulle vilja uppfylla är att en dag skaffa familj. Eftersom bilarna tagit all tid på fritiden har det inte funnits möjlighet. – Kanske är det dags att börja tänka på framtiden efter det här projektet, säger Lukas.

Efter att ha suttit vid köksbordet hemma hos paret i drygt en timme över en god kopp kaffe och trevligt samtal tackar vi för oss. Jag och Stefan lämnar gården med en skön och inspirerande känsla. Vi kan konstatera att Koos brinner starkt för sin passion och allasom på något sätt medverkar runt om kring. Namn:Lukas Koos (artistnamn: Lukas Kooz)Ålder: 42 årI fokus: En av Sveriges främsta bilbyggare med över 20 år i branschenArbete: Optimera EksjöFamilj: Sambon Madeleine, katterna Zäta & TrazzelBil: Hyundai i40Aktuellt projekt: Nissan GT-R R35Om Lukas Koosefter det, som det ser ut nu, säger Lukas.Inom bilbyggandet har han uppnått allt han vill. En dröm han skulle vilja uppfylla är att en dag skaffa familj. Eftersom bilarna tagit all tid på fritiden har det inte funnits möjlighet. – Kanske är det dags att börja tänka på framtiden efter det här projektet, säger Lukas.Vem vet om det blir ytterligare 20 års kreativa pro-jekt från Koos? Vi låter bli att gissa, och låter Koozvisa vägen.

Kontaktinformation
Postadress
Frö­gatan 9
65343 Karlstad
Besöksadress
Frö­gatan 9
SE-65221 Karlstad
Region
Karlstad
Värmlands län
Sverige
Orgnr:
556435-6029
Grundat: 1993
Anställda: 16
Välkommen till Mirka Scandinavia AB !

Mirka Ltd. är världsledande inom slipmaterialteknologi och erbjuder ett brett sortiment högklassiga slipprodukter, verktyg och hela slipsystem för speciella behov. Mirkas unika koncept med dammfri slipning i kombination med effektiva ytbehandlingsmetoder, erbjuder kunderna ett komplett slipsystem. Användningen av Mirkas produkter är ekonomiskt lönsamt, och produkterna lämpar sig också för krävande processer.

Under många år i branschen har Mirka byggt upp en avancerad och målinriktad produktutveckling. Mirka är idag specialist på flexibla slipmaterial och leverantör av kompletta slipsystem som möjliggör dammfri ytbehandling.

Tack vare Power Tools-avdelningens satsningar på nytänkande inom formgivning och produktutveckling möjliggörs en snabbare utveckling av nya slip- och polermaskiner. I den helhetslösning som erbjuds kunderna, ingår förutom slipmaterial, ett brett urval av olika verktyg såsom slip- och polermaskiner, underlagsplattor, dammsugare samt polermedel av hög kvalitet. Med dessa produkter ger Mirka kunderna möjlighet till ett komplett, skräddarsytt slipsystem för deras egna behov.

Välkomna att kontakta oss !

Certifieringar

ISO 14001:2016 – ISO 9001:2000 – OHSAS 18001

Kontakter

Alexander Gidebratt
Kontaktperson
054-69 09 56
073-4421331

Filmer

Iridium – Move up a gear

Iridium – Move up a gear
Novastar – Surpass your expectations
Mirka LEROS - Perfection from any angle
Mirka OSP-system
Reparationsprocess med slipmaterialet Iridium
Historien bakom Mirka LEROS

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-11-14
Väderstad tar hem Machine of the Year 2020
2019-11-13
Klaravik är Gasellföretag för tredje året i radBIM – Framtidens koncept flyttar inABB Research Award 2019 tilldelas projekt för batterifria sensorerNCC testar AI-teknik för att göra kranlyft säkrareUttjänta arbetskläder blir hållbara give-awaysSolör Bioenergi ny ägare till fjärrvärmen i VansbroNästa steg för samverkans­plattformen Webex – både enklare och smartareNorvatek får nytt strategiskt uppdrag värt 50 MSEKCom Hem första svenska operatör att lansera wifi 6Bomags BT60 och BT65 packar som stora maskinerHydroscand öppnar butik i OskarshamnNya framgångar för innovativa och klimatvänliga SF6-fria lösningar från Schneider ElectricPEN designar, tillverkar och monterar 32 montrar till Elmia Subcontractor 12-15 november.Allt fler logistikföretag väljer alternativa bränslenThe Absolut Company startar samarbete med Siemens Digital Industries SoftwareSerneke etablerar sig i norra SverigeOrder på SP4 system till välrenommerat universitet i KalifornienTre nya datacenter med värmeåtervinning i StockholmAbsolicon får patent på styrning av solfångare
2019-11-12
Lite snack och mycket verkstad!Svenska Mässan storsatsar på Smart industry med ett Technology Cluster Vännäs Verkstad först ut med senaste Jet Fusion 3D skrivaren -igen 2020 närmar sig med stormsteg, och vår order­stock fylls upp snabbt.KH-Koneet Group utvidgar sin verksamhet till Sverige CEJN presenterar Kabel­vinda med IP65-klassificeringSnabb expansion för expanderbara bergbultar från VirsboNy idrottsplats och 4 000 nya lägenheter i JärvastadenAcronis tillkännager ett strategiskt globalt distributionsavtal med Ingram Micro Nästa generations motviktstruck är härInterxion gör sin största satsning någonsin i Sverige med nytt högsäkerhets­datacenter Den radiologiska rivningen av Barsebäcksverket kan påbörjas nästa årSIL - Säkra instrumentsystem på kokeriet smurfitkappa PiteåINGO lanserar sin första gör-det-själv biltvätt i SverigeInzile lanserar Pro4 vid Stockholms Stads seminarium för eldrivna lastbilar
2019-11-11
Förseningar för Elmias utbyggnadNya produkter från Metal Work Sverige ABSCHUNK utökar med ny kompetens! Väderstad expanderar i Belgien tillsammans med Homburg MachinehandelIntegrerade kretsar produceras i tryckpress​Eatons nya flerfunktionsrelä EasyE4 - kan integreras i IIoTConsafe Logistics erbjuder smart lösning för mindre luft i transporterDigitaliseringen öppnar nya yrkesvägar inom transportsektornEmanuelssons Transport vinnare av Årets HållbarhetsprisLeasePlan presenterar vinnarna i årets stora leverantörspris Ny VD på Spring Systems i Torsås ABIndustri och politik – ny brittisk studieHållbarhet och cirkulärt tänkande på The HarborSex kreativa idéer för en mer hållbar vardag prisasFord offentliggör priserna på kommande laddhybrider H2M byter ledning i MälardalenVindkraftverken i Vänern får franska ägareStorskaligt uppdrag i Marockos öken
2019-11-08
Samgående mellan IDEAL PLM, Summ Systems och Pro-STEP Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fältNytt elbilskoncept från Volkswagen: ID. SPACE VIZZIONQTF TECH TALK Nr 3; syre – korrosion – magnetitCushy vinnare av Archipro­ducts Design Awards 2019LKAB och Inlandsbanan i samarbete avseende hållbara godstransporterNordiska IT-chefer släpar efterEn kompakt och plats­besparande lösning Cisco satsar stort på mindre företag
Annonser