SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Pandeminedstängningarna öppnade för jättetillväxt

Nu säljs karriärsportalen Graduateland och blir Europaledande
Franska JobTeaser förvärvar den danska karriärsportalen Graduateland och blir marknadsledande i Europa. Graduateland driver i dag karriärsportaler åt en rad svenska universitet och högskolor. Under covid-19-pandemin styrde Graduateland snabbt om sin verksamhet till fokus på virtuella jobbmässor, och det kickstartade en enorm tillväxt för bolaget, som la grunden för en försäljning.

När arbetsmarknaden kollapsade under nedstängningarna 2020 drog Graduateland fram sin lösning "Virtual Career Fair", vände på klacken och gick från 0 till motsvarande 20 miljoner svenska kronor i omsättning på det affärsområdet på ett år. Det stod för nästan hälften av omsättningen 2021, och under pandemin har personalstyrkan gått från 17 till 45 personer.

Nu står det klart att den Graduateland, tack vare den fantastiska resan, går upp i franska JobTeaser som köper hela företaget. Tillsammans blir de Europas ledande karriärsportal för studenter och nyexaminerade, och Graduatelands kontor och medarbetare blir den nya nordiska grenen av verksamheten.

– Vi har hittat den perfekta matchningen i JobTeaser. Vi har haft dialog med dem sedan 2016. Tack vare vår snabba tillväxt har det funnits många intresserade köpare, men ingen annan passade oss lika bra. Tillsammans blir vi nu de facto marknadsledande i Europa, och vår teknik för virtuella jobbmässor ligger långt före det som finns på marknaden i övrigt, säger Patrick Lund, vd och medgrundare av Graduateland.

– Graduateland är en fantastisk matchning med JobTeaser, både med företagets kultur och visionen, som de har lyckats genomföra på ett fantastiskt sätt i Norden. Vi ser fram emot att ta de unika lösningar som Graduateland har utvecklat till en enorm marknad och på så sätt skapa de bästa möjligheterna för talanger att hitta jobb över hela Europa, säger Adrien Ledoux, vd för JobTeaser.

De två företagen driver karriärsportaler åt universitet och högskolor, och verksamheten går ut på att underlätta kontakten mellan studenter, nyexaminerade och företag som efterfrågar kandidater. JobTeaser har runt 700 partneruniversitet i framför allt Frankrike, Spanien, Nederländerna, Tyskland och Belgien. Graduateland är ledande i Norden och driver bland annat karriärsportaler åt universiteten i Uppsala, Lund, Malmö, Stockholm och Linköping.

Pandemirestriktioner blev jätteläge för breddad verksamhet
Före pandemin skedde mycket av kontakterna mellan studenter och potentiella arbetsgivare på fysiska jobbmässor, men när pandemirestriktionerna kom avstannade de mässorna helt. Graduateland hade redan tidigare haft en idé om digitala jobbmässor och tog snabbt fram ett skarpt och fungerande koncept.

Det innebar att kunderna, som typiskt sett är stora företag som anställer studenter och nyutexaminerade, trots nedstängningarna kunde fortsätta sin utåtriktade rekryteringsverksamhet mot den målgrupp som de tidigare träffat fysiskt på jobbmässor på universiteten.

– De virtuella jobbmässorna blev verkligen en räddning för oss när de fysiska mässorna ställdes in. Det var helt och hållet tack vare dem som vi kunde fortsätta få kontakt med de kandidater som vi behöver, säger Bianka Kielbasa, Employer Branding Specialist på Nordea.

När samhället öppnade igen lyckades Graduateland stanna kvar på marknaden, och när de virtuella arrangemangen minskade ökade den övriga verksamheten i motsvarande grad, också för att det fanns en eftersläpning i rekryteringen på grund av nedstängningarna.

– Vi har nästan "säkrat" vår marknad mot lockdowns genom att både ha virtuella karriärmässor och de andra aktiviteterna, så när den ena går ner går den andra upp, säger Patrick Lund, vd och medgrundare av Graduateland.

Bättre data än Linkedin
Tillsammans med JobTeaser får Graduateland nu tillgång till statistik och data från 750 universitet i Europa, där arbetsgivare kan se vad studenterna och nyutexaminerade har för preferenser. Inte bara utifrån vad de säger, utan också vad de faktiskt gör – vilket kan skilja sig åt.

– Det jag verkligen uppskattar med Graduateland är användargränssnittet och den data vi får om kandidaterna genom det. Vi sparar massor av tid på att inte behöva ställa alla grundfrågor om var de har pluggat, var de bor och så vidare på nytt varenda gång, och det underlättar verkligen för rekryterarlaget att fördela kandidaterna mellan sig. Men det gör också att vi mycket snabbare får en djupare kontakt med kandidaterna vi träffar, och de blir mer avslappnade, och får en bättre upplevelse, när de också vet vem de pratar med, säger Bianka Kielbasa på Nordea.

Informationen från plattformen har också ett strategiskt värde, utöver det praktiska.
– Vi får tillgång till massor av data, utöver själva rekryteringskontakterna, som vi inte hade fått någon annanstans. Vi kan se vilka personkategorier det är som söker sig till oss på olika platser, vad de har studerat och var de kommer ifrån, och det är data som är väldigt intressant för oss att använda på strategisk nivå i redovisningen till rekryteringsledarna till exempel, säger Bianka Kielbasa på Nordea.

– Inte ens Linkedin kan göra detta datamässigt. Vi har en enorm mängd kunskap som är värd sin vikt i guld för både företag och studenter. Vi förstår vilka utbildningar som lockar, vad som driver människor till olika jobb, var arbetslösheten uppstår över demografi- och utbildningsområden och vem som är redo att flytta till Norden och vice versa, säger Patrick Lund, vd och medgrundare av Graduateland.

De två coronaåren omsatte Graduateland runt 40 miljoner danska kronor med ett EBITDA på 15 miljoner danska kronor 2020/21 och 12 miljoner danska kronor 2021/22 (brutet räkenskapsår juli–juni), motsvarande 21,5 miljoner och 17 miljoner svenska kronor.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2022-09-27
Behöver du lyftverktyg?Djupdragning inom fordonsindustrin
2022-09-26
Verkissage – Vernissage i en verkstad! ABB samverkar med SamoticsFramtidens förpackningar på Scanpack 2022Standardkomponenter med Hygienic DESIGNGör sin historiskt största maskininvestering!Utökar onlineövervakning på pappersmaskin Volvos elmaskiner är också "alltid redo"Nominerade till Årets Fasad 2022Rätt verktyg får jobbet gjortVälj rätt arbetströjor för industrisektornVad gör ett mikroelektronik-bolag?Vertiv erkänd topp­leverantör
2022-09-23
Hexagon presenterar Nexus Nyutvecklade specialfjädrar Från hantverk till smart industri!ABB omprofilerar portföljenNy VD på Iscar SverigeOrganisationsförändringar hos Iscar SverigeMan Trucks väljer Stripe Grab-O-Matic överliggande trumrotatorerParker bygger en grönare framtid på bauma 2022Så här ser de nya elbussarna utCastrol och Sprint Power i projektsamarbete7 av 10 företag planerar för intelligent automation
2022-09-22
Komplett sortiment för effektiv filterrengöringRedo för framtiden med BystronicHar ni koll på ert elavtal?Teknikbolag i Smedjebacken växlar uppErgofasts nya GTX-skruvFler kvinnor på Nackademins byggingenjörsutbildningarStolta medlemmar i Diversity Charter SwedenElproduktionen kan ökas i befintliga kraftvärmeverkSaab skapar utvecklings­arena på IMA OneTech Mahindra lanserar ESG-erbjudande Kvantberäkning nästa stora grej? På väg mot en grönare framtidPTC introducerar Onshape-Arena Connection
2022-09-21
Den största investeringen i företagets historiaTibnor – en viktig kanal Dags för Asbestvecka Missa inte klimatpremienFärre problem med rätt flödesmätare Vilka är fördelarna med nya bultsvetsprocesser?Hög prestanda eller batterilös absolutenkoder?AMADA på EuroBLECH 2022EDECO och TRIAG Ny 5-axlig slipmaskin till A-Tooling i VärnamoValvakna svenskarShortcut förvärvar Careful AppsOrbit One bygger unik robotcellDell och Red Hat utökar samarbete Wackes och Olsson & Co blir ett bolagSolkompaniet och Niam samarbetar
2022-09-20
Jag hjälper dig med Laserskärning och BockningABB förvärvar PowerTech ConverterHöstrensa - Spara både plats och tjäna pengarSSAB:s fossilfria stål visas upp i HannoverTar ytterligare steg för ökad kundnyttaSamster levererar geniala energi-innovationer