SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Personalisering och kundanpassning

Blir allt viktigare inom FMCG-sektorn
Meltwater lanserar idag en ny rapport fokuserad på FMCG-sektorns trender, utmaningar och möjligheter 2023. Snabbrörliga konsumentvaror (FMCG) är några av de mest använda i vardagen, och således är det för FMCG-varumärken som vill behålla sin relevans, viktigt att kunna anpassa sig till konsumenttrender och förutse branschförändringar.

Med hjälp av sin plattform för social intelligens har Meltwater djupdykt i konsumenters online-konversationer kring FMCG-produkter, och kommit fram till att personalisering blir allt viktigare inom sektorn för snabbrörliga konsumentvaror. Enligt analysen ökade antalet omnämnanden av “personalisering” i FMCG-kontexter under 2022 med hela 275 procent jämfört med föregående år. I konversationer om personlig vård var omnämnanden av personliga och specialtillverkade produkter särskilt framträdande, med "hud" som det främsta nyckelordet och "hår" som också fick stor uppmärksamhet.

"FMCG-varumärken som vill förbli ‘top of mind’ bör se till att inkorporera sofistikerade analyser av data från sociala- och redaktionella medier i sina strategier. Målgruppssegmentering kommer vara särskilt viktigt för varumärken som vill dra nytta av personaliseringstrenden, därför att genom exakt målgruppsförståelse, kan varumärken skräddarsy produkter och upplevelser i linje med konsumenternas efterfrågan”, konstaterar Frida Fors Wallsbeck, nordisk marknadschef på Meltwater.

Klimatmedvetna konsumenter nås på TikTok

Ytterligare ett FMCG-ämne som av Meltwaters analys framgår diskuteras frekvent är hållbara hemvårdsprodukter. Konsumenter som efterfrågar detta prioriterar produkter som innehåller miljövänliga ingredienser och möjliggör minskad konsumtion. Koncentrerat rengöringsmedel som kan blandas hemma och påfyllningsbara behållare är exempel på produkter som uppfyller kraven. Vidare visar analysen att marknadsförare av hållbara hygien-produkter kan nå betydligt fler intresserade konsumenter på TikTok jämfört med någon annan social plattform.

“TikTok erbjuder en unik miljö där användargenererat innehåll och influencer marketing kan bygga upp varumärkesförtroende bland unga nischmålgrupper. Således är TikTok en kanal som definitivt inte ska förbises av varumärken som vill marknadsföra hållbara produkter effektivt”, säger Frida Fors Wallsbeck.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-06-25
Sveriges beredskap mot cyberhot
2025-06-24
Busch lanserar COBRA DH‑vakuumserieMoussi Montage lanserar stilrena gallerdörrarHar du en favorit bland våra bästsäljare?HMS lanserar Red Lion® och N‑Tron®Så förbättrar RAG dina AI-resultat
2025-06-23
Fordonskameror ökar säkerhet för allaCognizant och Google i AI-samarbeteNya Plug&Safe serien Industrisäljare söks
2025-06-19
Scantruck AB på Brunnby LantbrukardagarEn svensk kulturskatt letar ny hamnPaul‑Henri Geisler blir Wibe Groups nye VDSvenska startups bäst på AIEnergidata driver affärer och hållbarhet
2025-06-18
Effektiva produkter för rostborttagning!HEIDENHAIN på AUTOMATICA 2025Hydro lyfter återvinning i KöpenhamnPronto-250-EZ mäter lasereffekt exaktMoussi lanserar fönstergaller med stil