ONSDAG 20 NOVEMBER 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Rida på Black Friday-vågen?

Så här fångar du den innan konkurrenterna
Företag snubblar nästan över varandra i sin iver att få ut sina budskap inför Black Friday, som i år infaller 29 november. Då Black Friday nu har blivit en grej även i Sverige innebär det bland annat att många företag skickar ut enorma mängder e-postmeddelanden till potentiella kunder, fyllda med erbjudanden om reducerade priser och kampanjer, som de verkligen inte har råd att missa.

Som ett resultat av alla dessa utskick, översvämmas kundernas inkorgar med mail om erbjudanden inför Black Friday. Ända sedan sommarledigheten har företagens försäljnings- och marknadsavdelningar planerat inför sina höstkampanjer, med särskilt fokus på helgdagarna. Men hur kan just ditt företag nå framgång och sticka ut, när alla andra också försöker surfa på samma våg? Svaret är enkelt – Det gäller att fånga vågen innan de andra ser den och att använda rätt surfbräda för att sedan rida på vågen. Här följer några övergripande tips för att skapa en framgångsrik Black Friday-kampanj:

Timing är A och O. Vi är alla rädda att vi ska missa tåget, men genom att påbörja din e-postkampanj alltför tidigt kan dina noggrant förberedda e-postmeddelanden glömmas bort redan innan kampanjen ens har startat. En enkel lösning för detta är en kampanj som är utspridd över tid. Engagera din kund ungefär två veckor innan Black Friday, följ upp detta med en teaser några dagar innan och skicka en kort påminnelse dagen efter (om din kampanj fortfarande pågår). Naturligtvis är kvalitet viktigare än kvantitet. Därför bör du inte bombardera din målgrupp med dagliga e-postmeddelanden, utan istället planera din tidslinje noggrant.

Använd dina data på ett smart sätt. Ingen kund är den andra lik och därför bör inte heller dina meddelanden vara det. Visade t ex några av dina kunder ett stort intresse för skor under förra årets Black Friday? I så fall bör du skicka dessa ett meddelande med inriktning på just skor. Om du segmenterar smart, genom att förse din målgrupp med innehåll som uppfyller deras behov, så kan du öka effektiviteten i dina utskick.

Se till att sticka ut. När du nu skickar ut dina e-postmeddelanden vid rätt tidpunkt och med rätt kundanpassad information, så har du en viktig uppgift kvar – nämligen att maximera möjligheterna att dina meddelanden faktiskt läses av mottagarna. Ta inte bara en ordentlig titt på ämnesraden (det är det första som fångar ögat), utan även på layouten för din e-post. Är den också anpassad för mobiler?

Och förstår mottagaren omedelbart syftet med meddelandet? Du kanske inte vill vara övertydlig, men du vill att mottagarna snabbt ska kunna se vad du har att erbjuda dem, utan att de behöver anstränga sig för mycket.

Sälj inte nonsens. Alla stöter vi på dem då och då: "upp till 50%"-rabatterbjudande som i slutändan visar sig vara bara fem procents rabatt. Var transparent och ärlig med vad du erbjuder. Kunder får inte bara dina meddelanden, utan bombarderas med mängder av andra kampanjer, som de kommer att jämföra med dina. Kunder måste snabbt kunna få en bild av vilken rabatt du har att erbjuda och hur den relaterar till andra företags marknadsföring.

Glöm inte kundvagnen. Dina e-postmeddelanden inte de enda kunderna får. Så det finns en god chans att en kund som klickar på din länk redan har olika erbjudanden öppna framför sig på skärmen. Köpprocessen kan resultera i en djungel av öppna flikar och glömda kundvagnar. Ställ därför i förväg in ett automatiskt e-postmeddelande som kunden får så snart kundvagnen lämnas obevakad, där du ännu en gång betonar den största fördelen med din Black Friday-kampanj.

Använd alla dina kanaler. Även om ovanstående tips främst handlar om e-post, så är dina andra kanaler (som t ex sociala medier o vanlig post) också mycket viktiga för en framgångsrik kampanj. Genom att integrera alla dina kanaler och bredda din kampanj kan du nå den största publiken.

Av: Inken Kuhlmann-Rhinow, Marketing Director EMEA, HubSpot

Henrik Aare | PR consultant
henrik@nlpr.se | +46 70 598 22 82
Kungsgatan 60 | 111 22 Stockholm
www.northernlinkpr.se
Kontaktinformation

Northern Link PR i Sverige AB

Postadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Besöksadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Orgnr:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Henrik Aare
Kontaktperson
070-598 22 82

Nyheter med koppling till företaget

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-11-13
BIM – Framtidens koncept flyttar inABB Research Award 2019 tilldelas projekt för batterifria sensorerNCC testar AI-teknik för att göra kranlyft säkrareUttjänta arbetskläder blir hållbara give-awaysSolör Bioenergi ny ägare till fjärrvärmen i VansbroNästa steg för samverkans­plattformen Webex – både enklare och smartareNorvatek får nytt strategiskt uppdrag värt 50 MSEKCom Hem första svenska operatör att lansera wifi 6Bomags BT60 och BT65 packar som stora maskinerHydroscand öppnar butik i OskarshamnNya framgångar för innovativa och klimatvänliga SF6-fria lösningar från Schneider ElectricPEN designar, tillverkar och monterar 32 montrar till Elmia Subcontractor 12-15 november.Allt fler logistikföretag väljer alternativa bränslenThe Absolut Company startar samarbete med Siemens Digital Industries SoftwareSerneke etablerar sig i norra SverigeOrder på SP4 system till välrenommerat universitet i KalifornienTre nya datacenter med värmeåtervinning i StockholmAbsolicon får patent på styrning av solfångare
2019-11-12
Lite snack och mycket verkstad!Svenska Mässan storsatsar på Smart industry med ett Technology Cluster Vännäs Verkstad först ut med senaste Jet Fusion 3D skrivaren -igen 2020 närmar sig med stormsteg, och vår order­stock fylls upp snabbt.KH-Koneet Group utvidgar sin verksamhet till Sverige CEJN presenterar Kabel­vinda med IP65-klassificeringSnabb expansion för expanderbara bergbultar från VirsboNy idrottsplats och 4 000 nya lägenheter i JärvastadenAcronis tillkännager ett strategiskt globalt distributionsavtal med Ingram Micro Nästa generations motviktstruck är härInterxion gör sin största satsning någonsin i Sverige med nytt högsäkerhets­datacenter Den radiologiska rivningen av Barsebäcksverket kan påbörjas nästa årSIL - Säkra instrumentsystem på kokeriet smurfitkappa PiteåINGO lanserar sin första gör-det-själv biltvätt i SverigeInzile lanserar Pro4 vid Stockholms Stads seminarium för eldrivna lastbilar
2019-11-11
Förseningar för Elmias utbyggnadNya produkter från Metal Work Sverige ABSCHUNK utökar med ny kompetens! Väderstad expanderar i Belgien tillsammans med Homburg MachinehandelIntegrerade kretsar produceras i tryckpress​Eatons nya flerfunktionsrelä EasyE4 - kan integreras i IIoTConsafe Logistics erbjuder smart lösning för mindre luft i transporterDigitaliseringen öppnar nya yrkesvägar inom transportsektornEmanuelssons Transport vinnare av Årets HållbarhetsprisLeasePlan presenterar vinnarna i årets stora leverantörspris Ny VD på Spring Systems i Torsås ABIndustri och politik – ny brittisk studieHållbarhet och cirkulärt tänkande på The HarborSex kreativa idéer för en mer hållbar vardag prisasFord offentliggör priserna på kommande laddhybrider H2M byter ledning i MälardalenVindkraftverken i Vänern får franska ägareStorskaligt uppdrag i Marockos öken
2019-11-08
Samgående mellan IDEAL PLM, Summ Systems och Pro-STEP Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fältNytt elbilskoncept från Volkswagen: ID. SPACE VIZZIONQTF TECH TALK Nr 3; syre – korrosion – magnetitCushy vinnare av Archipro­ducts Design Awards 2019LKAB och Inlandsbanan i samarbete avseende hållbara godstransporterNordiska IT-chefer släpar efterEn kompakt och plats­besparande lösning Cisco satsar stort på mindre företagFinalisterna i Materialens Års innovationstävling visas upp på Elmia SubcontractorABB-teknik gör nytt kulturhus energismart
Annonser