Rida på Black Friday-vågen? - industritorget.se
MÅNDAG 25 MAJ 2020
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Rida på Black Friday-vågen?

Så här fångar du den innan konkurrenterna
Företag snubblar nästan över varandra i sin iver att få ut sina budskap inför Black Friday, som i år infaller 29 november. Då Black Friday nu har blivit en grej även i Sverige innebär det bland annat att många företag skickar ut enorma mängder e-postmeddelanden till potentiella kunder, fyllda med erbjudanden om reducerade priser och kampanjer, som de verkligen inte har råd att missa.

Som ett resultat av alla dessa utskick, översvämmas kundernas inkorgar med mail om erbjudanden inför Black Friday. Ända sedan sommarledigheten har företagens försäljnings- och marknadsavdelningar planerat inför sina höstkampanjer, med särskilt fokus på helgdagarna. Men hur kan just ditt företag nå framgång och sticka ut, när alla andra också försöker surfa på samma våg? Svaret är enkelt – Det gäller att fånga vågen innan de andra ser den och att använda rätt surfbräda för att sedan rida på vågen. Här följer några övergripande tips för att skapa en framgångsrik Black Friday-kampanj:

Timing är A och O. Vi är alla rädda att vi ska missa tåget, men genom att påbörja din e-postkampanj alltför tidigt kan dina noggrant förberedda e-postmeddelanden glömmas bort redan innan kampanjen ens har startat. En enkel lösning för detta är en kampanj som är utspridd över tid. Engagera din kund ungefär två veckor innan Black Friday, följ upp detta med en teaser några dagar innan och skicka en kort påminnelse dagen efter (om din kampanj fortfarande pågår). Naturligtvis är kvalitet viktigare än kvantitet. Därför bör du inte bombardera din målgrupp med dagliga e-postmeddelanden, utan istället planera din tidslinje noggrant.

Använd dina data på ett smart sätt. Ingen kund är den andra lik och därför bör inte heller dina meddelanden vara det. Visade t ex några av dina kunder ett stort intresse för skor under förra årets Black Friday? I så fall bör du skicka dessa ett meddelande med inriktning på just skor. Om du segmenterar smart, genom att förse din målgrupp med innehåll som uppfyller deras behov, så kan du öka effektiviteten i dina utskick.

Se till att sticka ut. När du nu skickar ut dina e-postmeddelanden vid rätt tidpunkt och med rätt kundanpassad information, så har du en viktig uppgift kvar – nämligen att maximera möjligheterna att dina meddelanden faktiskt läses av mottagarna. Ta inte bara en ordentlig titt på ämnesraden (det är det första som fångar ögat), utan även på layouten för din e-post. Är den också anpassad för mobiler?

Och förstår mottagaren omedelbart syftet med meddelandet? Du kanske inte vill vara övertydlig, men du vill att mottagarna snabbt ska kunna se vad du har att erbjuda dem, utan att de behöver anstränga sig för mycket.

Sälj inte nonsens. Alla stöter vi på dem då och då: "upp till 50%"-rabatterbjudande som i slutändan visar sig vara bara fem procents rabatt. Var transparent och ärlig med vad du erbjuder. Kunder får inte bara dina meddelanden, utan bombarderas med mängder av andra kampanjer, som de kommer att jämföra med dina. Kunder måste snabbt kunna få en bild av vilken rabatt du har att erbjuda och hur den relaterar till andra företags marknadsföring.

Glöm inte kundvagnen. Dina e-postmeddelanden inte de enda kunderna får. Så det finns en god chans att en kund som klickar på din länk redan har olika erbjudanden öppna framför sig på skärmen. Köpprocessen kan resultera i en djungel av öppna flikar och glömda kundvagnar. Ställ därför i förväg in ett automatiskt e-postmeddelande som kunden får så snart kundvagnen lämnas obevakad, där du ännu en gång betonar den största fördelen med din Black Friday-kampanj.

Använd alla dina kanaler. Även om ovanstående tips främst handlar om e-post, så är dina andra kanaler (som t ex sociala medier o vanlig post) också mycket viktiga för en framgångsrik kampanj. Genom att integrera alla dina kanaler och bredda din kampanj kan du nå den största publiken.

Av: Inken Kuhlmann-Rhinow, Marketing Director EMEA, HubSpot

Henrik Aare | PR consultant
henrik@nlpr.se | +46 70 598 22 82
Kungsgatan 60 | 111 22 Stockholm
www.northernlinkpr.se
Kontaktinformation

Northern Link PR i Sverige AB

Postadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Besöksadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Orgnr:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Henrik Aare
Kontaktperson
070-598 22 82

Nyheter med koppling till företaget

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-05-15
Växande marknad för elektroniklösningarNyanställda på Maskin AB FranssonVad kul att du är nyfiken på modern markbaserad rening!Veeam rapporterar fortsatt årlig tillväxt och ökade marknadsandelarABB och Metsä Fibre tecknar avtal för att leverera elektrifiering och drivteknik till nytt finskt bioproduktbrukSvensk Biogas levererar 100 procent förnybart bränsle till bussarna i NorrköpingRejlers satsar på Management Consulting inom energiSuccé för BioLyftet – utbildningen för företag som vill ställa om till hållbara materialKvinnor går ihop för att bygga och investera hållbartGemensam dataplattform ökar lönsamhet, hållbarhet och innovationRedan nu måste vi rusta för kommande kriser i industrin
2020-05-14
Kom igång och producera snabbt och enkelt med DATRON neoBillyften levererar för J BilVet du varför ren luft och hanterad luft är så viktigt för din industris välbefinnande? Tjugo nya ställplatser byggs på ElmiaRadiomodul för enkel integrationNya betongmetoder kan spara 50 miljoner per årDigital signering via Verified i Kontek HRMFAST Deck Mate - för perfekta skruvrader!Webers hållbara golv var startskottet för arbetet med EPD:erNaturstensföretag prisas för miljövänliga leveranserMedvind för Ramirents vindkraftsprojekt när intresset ökarCramo AB lanserar ny appfunktion med fokus på arbetsmiljö och säkerhetHemSol lanserar unik onlineresurs för solcellerTeknikutbildarna och C-con i samarbete Facebook LinkedIn TwitterLedande batteritillverkaren GS Yuasa etablerar bolag i SverigeSolcellsparken börjar växa fram på GärstadCisco vill krossa långlivade säkerhetsmyter i ny rapportProtolabs lanserar nytt 3D-printingmaterial och ny teknologi för de allra minsta detaljernaPeab bygger bostäder i EsboStålproduktionen minskade i april
2020-05-13
Med 40 års erfarenhet och ny teknik skapas nya möjligheterDigital körjournal ger mer tid till kundernaFörsta IOT OUT OF THE BOX levererade till kundHydroscands smidiga tryck­luftslang finns nu i butik och webbutikInnovativ konsulting med inriktning på användandet av ConTech inom byggbranschen.Nya Hyundai i10 lanseras i samarbete med Rädda BarnenDet nya Gotlandsflyget presenterar sin VDNatali Engstam Phalén utsedd till en av framtidens kvinnliga ledareVehco byter namn till AddSecureMischa Moszkowicz ny marknadschef på XL-BYGGHär är årets Drömjobbare!Ingen extra kostnad att gå över till elfärjorSpecial-Elektronik förstärker sin position inom AV-teknik och utökar sin säljkår​Renault största elbilsmärket i aprilLindab lanserar TEKNOsim 6.0Gaser centrala i världens största polarexpedition
2020-05-12
Kompakt lösning för kantpressrobotiseringSträckfilmsmaskinen PallPack 2000F ökar plantskolans produktivitetProducera mer konkurrens­kraftigt med en CobotPrima Power presenterar Prima@HomeSwecons diplomerade servicetekniker gör kundupplevelsen ännu mer premiumFörsta vindkraftstornet i trä står klartParker lanserar IQAN-XC4x-expansionsmodulfamiljen för att utöka de hydrauliska maskinstyrningsfunktionernaUponor lanserar nytt värme- och kabelskyddsrörFörsta spadtaget för Örebro läns största markförlagda solparkGyproc Monteringshandbok i ny upplagaNorconsult samarbetar internationellt i nytt uppdrag för Svenska KraftnätViktiga standarder för ångturbiner under omarbetningRobotar kan hjälpa företag i regionenNya krav när litiumjonbatterierna tar över50% mer utrymme i distributionsboxar med Siemens nya RCBO-switchar
Annonser