Robotar och röststyrning – om kunden själv får välja - industritorget.se
LÖRDAG 08 AUGUSTI 2020
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Robotar och röststyrning – om kunden själv får välja

Capgemini Research Institute lanserar idag en rapport som visar att konsumenter föredrar att interagera med chatbotar och röstassistenter istället för människor.
Områden där användningen av digitala assistenter ökat är produktsökning, information om nya tjänster och kundtjänsthantering efter köp. Studien visar att inom tre år kommer 70 procent av de fysiska ärenden vi i dag genomför i butik eller på bank ersättas med en röstassistent. Svenska konsumenter ligger under det globala genomsnittet vilket medför affärsmöjligheter för företag inom området.

Rapporten”Smart Talk: How organizations and consumers are embracing voice and chat assistants”, undersöker konsumenters och företagsledares (cirka 1 200 respektive 100 svenska respondenter) syn på utvecklingen av chatbotar och röstassistenter. Årets rapport visar affärsmöjligheter tack vare konsumenters ändrade beteende kring digitala assistenter. 76 procent av företagen hävdar att de har insett mätbara fördelar med den nya tekniken. Nio av tio företag menar att chatbotar och röstassistenter har uppfyllt eller överträffat deras förväntningar. Den digitala implementeringen har inneburit att kostnader för kundtjänst minskat med 20 procent samtidigt som konsumenternas användning har ökat med 20 procent.

– Årets rapport visar att digitala assistenter är framtiden för konsumenters totala kundupplevelse. Jämfört med samma rapport från 2018 förväntar sig människor i mycket högre grad att röstassistenter är det tillvägagångssätt man kommer att kommunicera genom inom tre år. Vi får inte heller glömma att kundernas behov och användning utvecklas successivt när de använder tekniken, säger Peter Alsterberg, Head of Costumer Engagement på Capgemini Invent i Sverige och Finland. De svenska siffrorna visar dock en lägre förståelse bland företag kring fördelarna av digitala assistenter. Svenska företag har nu möjlighet att utveckla sin verksamhet med chatbotar och röstassistenter för att svara mot det ökade intresset.

Konsumenter mer positiva till röstassistenter
Rapporten visar att konsumenter i högre grad använder röstassistenter när assistenten lärt känna personen bättre. Rapporten från 2018 visar att 61 procent av konsumenterna var nöjda med sin digitala assistent jämfört med resultatet från årets rapport som visar att 72 procent var nöjda.

Bekvämlighet och personifiering kommer att driva försäljning
När konsumenter känner ett större förtroende för digitala assistenter når de nästa engagemangsnivå. Det innebär högre personifiering och känslomässig relation till assistenten. 68 procent av de tillfrågade konsumenterna hävdar att en röstassistent innebär fler möjligheter att uträtta saker och 59 procent menar att chatbotar ökar sin förmåga att skapa personliga relationer över tid. Studien visar också att användarna vill ha en mer mänsklig interaktion med sina digitala assistenter.

Fyra faktorer för att företag ska möta efterfrågan

Hitta rätt balans mellan mänskliga- och digitala interaktioner för att driva ett större kundengagemang
Utveckla röstassistenter med bild- och videomöjligheter för att skapa bättre helhetsupplevelse
Fokusera på att utveckla buggar och brister, för att öka konsumentens förtroende för tjänsten
Utveckla kompetens inom tre nyckelområden: design, teknik och regelefterlevnad

Metod
Fler än 12 000 konsumenter som använt, samt fortsatt att använda en röst- och/eller chatassistent för produkter eller tjänster distribuerade av organisationer inom områden: konsumentprodukter och detaljhandel, banktjänster till privatpersoner, försäkring och fordonsindustrin

1 000 chefer från organisationer i ovanstående branscher samt från företag enbart verksamma på nätet.

Om Capgemini Research Institute
Capgeminis forskningsinstitut är Capgeminis eget forskningscenter. Institutet publicerar rapporter och studier om effekterna av digital teknik. Med ett globalt nätverk av experter, arbetar Capgemini Research Institute nära akademiska och tekniska partners. Institutet har forskningscenters i Indien, Storbritannien och USA. Det var nyligen rankat som nummer ett i världen för kvaliteten på sina analsyer.

Besök oss på www.capgemini.com/researchinstitute/

Om Capgemini

Som en global ledare inom konsult- och tekniktjänster och digital transformation ligger Capgemini i framkant av innovation för att bemöta sina kunders behov inom molntjänster, digitalisering och plattformar. Med hjälp av sitt 50-åriga arv och gedigna branschspecifika kompetens gör Capgemini det möjligt för organisationer att förverkliga sina affärsmål genom en rad olika tjänster, från strategi till operation. Capgemini sätter människorna i fokus och drivs framåt av övertygelsen att teknikens affärsvärde kommer från och genom människor. Bolaget är multikulturellt med 200 000 anställda i över 40 länder. 2018 redovisade Capgemini globala intäkter på 13,2 miljarder euro.

Besök oss på www.capgemini.com. People matter, results count.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-07-10
Om el var en bristvara: Var tredje svensk skulle prioritera mobilen Dubbelt så snabbt, tre gånger säkrare att lägga takEngcon redovisar positivt resultat 2019Uppsving för onlinevideo under COVID-19Ny version av affärssystemet Unit4 ERP lanserat
2020-07-09
ABB gör tillverkning mer hållbar genom att återvinna och fabriksrenovera tusentals gamla robotarNy lärportal för kompetenshöjning inom industrin2D-kodläsare får automatiseringen att rullaEffektivitet på en ny nivå med IE5+ motorer och LogiDriveNy undersökning bland småföretagare: Få känner till vad fossilfri el innebär Equinix i nytt globalt samarbete med Alibaba Med IT som vapen besegrar Panini matsvinnet
2020-07-08
LFE – Animation av elektromagnetisk digital flödesvaktHantera dina spännband som ett proffsFöråldrad teknik gör att transport-och logistikföretag förlorar kunder Svenskarna börjar pensionsspara för sent – många riskerar att få klara sig på halva lönen BluJay partnerskap med Raven Logistics ger ett enda transportsystemUnit4 introducerar nytt globalt partnerprogramVerizon Business utökar sin VNS-portfölj med Ciscos ENCSAI-företag ska hjälpa handeln fylla butikerna med bibehållet avstånd
2020-07-07
Stort projekt för bilindustrin avklarat!Förbättrad säkerhet och ergonomi med ny och modern produktionsutrustningCTEK och Ferroamp lanserar ny integrationslösning för Chargestorm Connected och EnergyHubElesa tilldelas Högsta Kreditklass av Syna!
2020-07-06
Ny och unik data visar på bred och stor efterfrågan av byggplåtWELAND AB förvärvar Andon Robotics AB och Svets & Robotteknik i Småland ABJuni blir den första månaden under 2020 med färre inledda konkurser i Sverige än 2019.Ny rapport uppmärksammar HCL som ledande leverantör av specialiserade insiktstjänster Emballator skräddarsydde guldhink för Svenska SpelHushåll i Europa är för varma under sommarenNya möjligheter för telekomoperatörer med edge computingMambu ingår partnerskap med Google Cloud för att snabba på kundernas övergång till molnet
2020-07-04
Nytt distributionsavtal med Pedab breddar marknaden för dynabook
2020-07-03
Bolt introducerar ny och unik prissättningsmodell för sina elsparkcyklar mySwecon uppdaterad - här är nya finesserna!Wibax ingår i avtal om att förvärva Baltic TankNorelem säkrar fabriksteknik med ny skärmhållare och tillbehörssortimentFallskyddsprodukter från PetzlDana Lim rekryterar nyckelkompetens inom industriförsäljningMolnanvändningen i företag ökar både under och efter pandeminTechnima Nordic har lanserat nya aerosoler med RAL-bättringsfärger avsedda för färgmarknadenGoldman Sachs och TPG Growth leder Infinidats nya finansieringsrunda
2020-07-02
En återfödelse i innovationens namnNy gratis e-utbildning inom byggetik ska nå flerFixera med vakuumteknik direkt på arbetsbordetAtt anlita en konsult kommer aldrig blir detsamma igen!Maximera era digitala verktyg – för kreativitetens skull Lindab lanserar ställbar rännkrok som passar alla takNy handbok beskriver hållbarhetsaspekterna för skogsråvara från svenskt skogsbrukMontera i sten eller betong vid sommarhuset
2020-07-01
100 procent återvunnen plast i ny pall för Systembolagets flödenAnimation av flerstegsejektorer som minskar luftförbrukning100-årig forskning kan utrota dödsolyckornaKompakt och tunn centrifugalfläktHär är utsuget som renar utandningsluften från virus och bakterier
2020-06-30
VBN Components hårdmetall vinner Best of Industry AwardWeland investerar i såglinje från KaltenbachTryggare arbetsplats inom tillverkningsindustrinIntegrerat packflöde skapade ökad effektivitetEtt par räcker - HARTING TW1STEREftermontering av dödvinkelassistent för tunga lastbilarMotorer för puckhantering och sorteringsarmar i automatiserat i labb
Annonser