TORSDAG 21 NOVEMBER 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Robotar och röststyrning – om kunden själv får välja

Capgemini Research Institute lanserar idag en rapport som visar att konsumenter föredrar att interagera med chatbotar och röstassistenter istället för människor.
Områden där användningen av digitala assistenter ökat är produktsökning, information om nya tjänster och kundtjänsthantering efter köp. Studien visar att inom tre år kommer 70 procent av de fysiska ärenden vi i dag genomför i butik eller på bank ersättas med en röstassistent. Svenska konsumenter ligger under det globala genomsnittet vilket medför affärsmöjligheter för företag inom området.

Rapporten”Smart Talk: How organizations and consumers are embracing voice and chat assistants”, undersöker konsumenters och företagsledares (cirka 1 200 respektive 100 svenska respondenter) syn på utvecklingen av chatbotar och röstassistenter. Årets rapport visar affärsmöjligheter tack vare konsumenters ändrade beteende kring digitala assistenter. 76 procent av företagen hävdar att de har insett mätbara fördelar med den nya tekniken. Nio av tio företag menar att chatbotar och röstassistenter har uppfyllt eller överträffat deras förväntningar. Den digitala implementeringen har inneburit att kostnader för kundtjänst minskat med 20 procent samtidigt som konsumenternas användning har ökat med 20 procent.

– Årets rapport visar att digitala assistenter är framtiden för konsumenters totala kundupplevelse. Jämfört med samma rapport från 2018 förväntar sig människor i mycket högre grad att röstassistenter är det tillvägagångssätt man kommer att kommunicera genom inom tre år. Vi får inte heller glömma att kundernas behov och användning utvecklas successivt när de använder tekniken, säger Peter Alsterberg, Head of Costumer Engagement på Capgemini Invent i Sverige och Finland. De svenska siffrorna visar dock en lägre förståelse bland företag kring fördelarna av digitala assistenter. Svenska företag har nu möjlighet att utveckla sin verksamhet med chatbotar och röstassistenter för att svara mot det ökade intresset.

Konsumenter mer positiva till röstassistenter
Rapporten visar att konsumenter i högre grad använder röstassistenter när assistenten lärt känna personen bättre. Rapporten från 2018 visar att 61 procent av konsumenterna var nöjda med sin digitala assistent jämfört med resultatet från årets rapport som visar att 72 procent var nöjda.

Bekvämlighet och personifiering kommer att driva försäljning
När konsumenter känner ett större förtroende för digitala assistenter når de nästa engagemangsnivå. Det innebär högre personifiering och känslomässig relation till assistenten. 68 procent av de tillfrågade konsumenterna hävdar att en röstassistent innebär fler möjligheter att uträtta saker och 59 procent menar att chatbotar ökar sin förmåga att skapa personliga relationer över tid. Studien visar också att användarna vill ha en mer mänsklig interaktion med sina digitala assistenter.

Fyra faktorer för att företag ska möta efterfrågan

Hitta rätt balans mellan mänskliga- och digitala interaktioner för att driva ett större kundengagemang
Utveckla röstassistenter med bild- och videomöjligheter för att skapa bättre helhetsupplevelse
Fokusera på att utveckla buggar och brister, för att öka konsumentens förtroende för tjänsten
Utveckla kompetens inom tre nyckelområden: design, teknik och regelefterlevnad

Metod
Fler än 12 000 konsumenter som använt, samt fortsatt att använda en röst- och/eller chatassistent för produkter eller tjänster distribuerade av organisationer inom områden: konsumentprodukter och detaljhandel, banktjänster till privatpersoner, försäkring och fordonsindustrin

1 000 chefer från organisationer i ovanstående branscher samt från företag enbart verksamma på nätet.

Om Capgemini Research Institute
Capgeminis forskningsinstitut är Capgeminis eget forskningscenter. Institutet publicerar rapporter och studier om effekterna av digital teknik. Med ett globalt nätverk av experter, arbetar Capgemini Research Institute nära akademiska och tekniska partners. Institutet har forskningscenters i Indien, Storbritannien och USA. Det var nyligen rankat som nummer ett i världen för kvaliteten på sina analsyer.

Besök oss på www.capgemini.com/researchinstitute/

Om Capgemini

Som en global ledare inom konsult- och tekniktjänster och digital transformation ligger Capgemini i framkant av innovation för att bemöta sina kunders behov inom molntjänster, digitalisering och plattformar. Med hjälp av sitt 50-åriga arv och gedigna branschspecifika kompetens gör Capgemini det möjligt för organisationer att förverkliga sina affärsmål genom en rad olika tjänster, från strategi till operation. Capgemini sätter människorna i fokus och drivs framåt av övertygelsen att teknikens affärsvärde kommer från och genom människor. Bolaget är multikulturellt med 200 000 anställda i över 40 länder. 2018 redovisade Capgemini globala intäkter på 13,2 miljarder euro.

Besök oss på www.capgemini.com. People matter, results count.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-11-14
Miljömattan® by CWS – service av entrémattor som gör omedelbar skillnadSSAB blir först i världen med fossilfritt stål på marknadenIsah Mujkovic, Christopher Sandqvist och Roger Gustafsson och Karlskrona Industrimekano AB är Årets Nyföretagare!Medarbetarutveckling glöms bort när företag automatiserarCalejo är industrins framtidDe utbildar ingenjörer om cirkulär produktionEnergifabriken förvärvar Roslagens BiodieselcenterGoda relationer i molnet främjar innovationTio framstående företagare har chans att utses till östra Sveriges främsta entreprenörSvensk industri långt framme inom digitaliseringByggVesta bygger igen i BarkarbystadenNu kan kunder även betala med Swish hos Bilprovningen​Vd-ar inom livsmedels­näringen ser möjligheter med MAX IV i LundMECA Borås nominerade som Årets butik på MotorgalanStora besparingar för bygg­branschen med Retursystem ByggpallFödd in i maskinernas världAlstom installerar ERTMS signalsystem ombord första testtåget i NorgeUnibail-Rodamco-Westfield investerar i biogas till West­field Mall of Scandinavia50 miljoner till framtidens plantorVäderstad tar hem Machine of the Year 2020
2019-11-13
Klaravik är Gasellföretag för tredje året i radBIM – Framtidens koncept flyttar inABB Research Award 2019 tilldelas projekt för batterifria sensorerNCC testar AI-teknik för att göra kranlyft säkrareUttjänta arbetskläder blir hållbara give-awaysSolör Bioenergi ny ägare till fjärrvärmen i VansbroNästa steg för samverkans­plattformen Webex – både enklare och smartareNorvatek får nytt strategiskt uppdrag värt 50 MSEKCom Hem första svenska operatör att lansera wifi 6Bomags BT60 och BT65 packar som stora maskinerHydroscand öppnar butik i OskarshamnNya framgångar för innovativa och klimatvänliga SF6-fria lösningar från Schneider ElectricPEN designar, tillverkar och monterar 32 montrar till Elmia Subcontractor 12-15 november.Allt fler logistikföretag väljer alternativa bränslenThe Absolut Company startar samarbete med Siemens Digital Industries SoftwareSerneke etablerar sig i norra SverigeOrder på SP4 system till välrenommerat universitet i KalifornienTre nya datacenter med värmeåtervinning i StockholmAbsolicon får patent på styrning av solfångare
2019-11-12
Lite snack och mycket verkstad!Svenska Mässan storsatsar på Smart industry med ett Technology Cluster Vännäs Verkstad först ut med senaste Jet Fusion 3D skrivaren -igen 2020 närmar sig med stormsteg, och vår order­stock fylls upp snabbt.KH-Koneet Group utvidgar sin verksamhet till Sverige CEJN presenterar Kabel­vinda med IP65-klassificeringSnabb expansion för expanderbara bergbultar från VirsboNy idrottsplats och 4 000 nya lägenheter i JärvastadenAcronis tillkännager ett strategiskt globalt distributionsavtal med Ingram Micro Nästa generations motviktstruck är härInterxion gör sin största satsning någonsin i Sverige med nytt högsäkerhets­datacenter Den radiologiska rivningen av Barsebäcksverket kan påbörjas nästa årSIL - Säkra instrumentsystem på kokeriet smurfitkappa PiteåINGO lanserar sin första gör-det-själv biltvätt i SverigeInzile lanserar Pro4 vid Stockholms Stads seminarium för eldrivna lastbilar
2019-11-11
Förseningar för Elmias utbyggnadNya produkter från Metal Work Sverige ABSCHUNK utökar med ny kompetens! Väderstad expanderar i Belgien tillsammans med Homburg MachinehandelIntegrerade kretsar produceras i tryckpress​Eatons nya flerfunktionsrelä EasyE4 - kan integreras i IIoTConsafe Logistics erbjuder smart lösning för mindre luft i transporterDigitaliseringen öppnar nya yrkesvägar inom transportsektorn
Annonser