TORSDAG 14 NOVEMBER 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Självkörande vägvält testad i projekt

Målet är säkrare och effektivare vägbyggen genom användning av autonoma maskiner.
Genom det gigantiska projektet E39 Kristiansand väst – Mandal öst i Norge vill byggaren Nye Veier AS främja innovation och teknisk utveckling. Resultatet är att totalentreprenören AF Gruppen utvecklar flera innovationer i samarbete med relevanta partner och med hjälp av SINTEF. Hit hör utvecklingen av autonoma (självkörande) vägvältar.

Målet är att bygga vägar snabbare och effektivare. Införandet av autonoma vägvältar bör också ge HMS-vinst genom att låta anställda slippa belastande arbetsuppgifter, inklusive buller och vibrationer. På sikt är planen att en enda operatör ska kunna betjäna flera autonoma maskiner från ett och samma kontrollrum.

Den gångna veckan har en prototyp testats i projektet E39. Testerna har varit mycket lovande.

– Såvitt vi vet är detta första gången en autonom vägvält testas i byggsektorn. Enligt godkännandet av Statens Vegvesen för genomförande av provning på E39 måste det av säkerhetsskäl finnas en operatör inne i vägvälten som kan stanna den om något oförutsett inträffar. Målet är att den ska vara i full autonom drift före utgången av 2020, säger chefen för maskinautomation i AF Gruppen, Kristen Petillon.

AF Gruppen utvecklar vägvälten tillsammans med leverantörerna Hamm och Semcon. Semcon har utvecklat styrsystemet, inklusive de autonoma funktionerna. Hamm har förberett maskinen för styrning av en tredje part.

– Det har varit en mycket bra process och ett nära och utvecklande samarbete mellan alla parter i utvecklingen av denna autonoma vägvält, säger Rune Gulli, chef för Wirtgen Group, som äger Hamm.

Han förklarar att utvecklingen av autonoma vägvältar har stått på dagordningen för företaget under lång tid.

– Att delta i detta projekt är ett mycket bra tillfälle att få tekniken testad av en professionell aktör och under verkliga och krävande förhållanden. En vägvält som komprimerar sten i dessa grovlekar utsätts för enorma påfrestningar, så här får man verkligen utrustningen testad, säger Rune Gulli.

Semcon ansvarar för att vägvälten är självkörande samt all styrning och säkerhet för fordonet. Den autonoma lösningen bygger på Yeti Snow Technology som styrsystem, där Semcon är en av ägarna.

Den tekniska projektledaren på Semcon, Thomas Eriksen, påpekar att en bra kompaktering av de övre skikten är avgörande för att den färdiga vägen ska hålla hög kvalitet.

Detta är ett arbete som kräver en hög grad av noggrannhet och utförs inom ett begränsat område. Det är den perfekta förutsättningen för en autonom lösning, där en operatör till exempel kan styra flera maskiner, och arbetet kan ske även nattetid.

SINTEF är en forskningspartner i projektet som bidrar till kunskapen om sensorteknik, kompaktering samt lagar och förordningar för autonoma anläggningsfordon.

De kommer också att bidra till att de system som byggs lägger stor vikt vid säker kommunikation och förhindrar hackningsförsök. Systemet runt kompakteringen bör också vidareutvecklas för att bli effektivare.

–För att kunna använda helt autonoma anläggningsmaskiner i framtiden måste lagstiftningen anpassas och tekniken, särskilt sensorerna, måste klara nordiskt klimat, säger Terje Moen som leder projektet på SINTEF.

Genom projektet E39 Kristiansand-Mandal investerar Nye Veier AS pengar i projektet. Chefen för teknik och utveckling på Nye Veier AS, Sebastian Kussel, säger att det är viktigt att totalentreprenören ges möjlighet att genomföra forsknings-, utvecklings- och innovationsprojekt (FoUI) i de stora totalentreprenaderna.

– Det är viktigt för Nye Veier att projekten ger effektivitetsvinster och dokumenterat större nyttovärde relativt till kostnaden. Dessutom kommer resultaten att göras tillgängliga så att hela branschen kan utnyttja dem, säger Sebastian Kussel.

Han betonar att projektet med autonoma vägvältar passar mycket bra in i denna strategi.

– Man räknar med stora ”teoretiska” vinster även på miljö-och säkerhetsområdet. Det kommer att bli intressant att se hur detta genomförs i verkligheten, och inte minst, skalas upp efter hand.

Innovativa lösningar i projektet E39 Kristiansand-Mandal

Transparenslösning (ISY-projektet)
Ett webbaserat program för att tillgängliggöra projektinformation och BIM-modeller i projektet: händelser inom arbetsmiljöfrågor, HMS, YM, kvalitet etc. (integration med Synergi) samt dokumentation på SharePoint: kvalitetsdokumentation, FDV-dokumentation, arbetsunderlag etc. Från hösten kommer det också att vara möjligt att se genomförandeplanen visuellt genom BIM-modeller. Även automatisk modellering, stöd för handhållna enheter/mobiler och offline-funktionalitet kommer att introduceras.

VR-teknik
Programvaran Dimension 10 används till att genomföra virtuella möten mellan underentreprenören Kruse Smith, konsulten Norconsult och AF Gruppen. Man läser in modeller från vart och ett av områdena. De granskas 1-1 för att upptäcka fel och brister. Genom VR kan man se fel som inte upptäcks på 3D-modeller på en ”normal skärm”: VR ger en bättre förståelse för dimensioner/avstånd.

Autonom vägvält
AF Gruppen utvecklar autonoma (självkörande) vägvältar tillsammans med leverantörerna Hamm och Semcon. Dessutom bistår SINTEF i ett forskningsprojekt rörande säkerhet och optimering av användningen. Vägvälten demonstreras under hösten i fält och målet är att den ska vara i drift i slutet av 2020.

Kameraövervakning av körbanan ska ge säkrare förhållanden på vintern. Bilderna kombineras med meteorologiska data, information från driftentreprenörer och trafikövervakning. Detta ger en bättre prognos av väglaget och dessutom kan man använda mindre vägsalt. Spektroskopiska kameror presenterades tillsammans med den autonoma vägvälten av AF i samarbete med SINTEF som ett mervärde för Nye Veier i budet.

PAM används i projekteringen och ger en effektiv analys av många fler lösningar i en och samma optimeringsprocess. Faktorer som växthusgasutsläpp, betongmängd, markförhållanden, massabalans och genomförandet av anläggningsarbetet kan analyseras samtidigt.


AF Gruppen Sverige
Theres Svenssons gata 9
417 55 Göteborg

031-762 40 00
www.afgruppen.se

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-11-08
Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fältNytt elbilskoncept från Volkswagen: ID. SPACE VIZZIONQTF TECH TALK Nr 3; syre – korrosion – magnetitCushy vinnare av Archipro­ducts Design Awards 2019LKAB och Inlandsbanan i samarbete avseende hållbara godstransporterNordiska IT-chefer släpar efterEn kompakt och plats­besparande lösning Cisco satsar stort på mindre företagFinalisterna i Materialens Års innovationstävling visas upp på Elmia SubcontractorABB-teknik gör nytt kulturhus energismart
2019-11-07
Welandkoncernen visar vägenBusch presenterar nya modellserier av Dolphin vätskeringvakuumpumpar Volvo startar försäljningen av eldrivna lastbilar för stadstransporterSaabs nya störkapsel för elektronisk attack är i luftenDärför ska vi bygga mer i trä - fullsatt seminarium om träbyggandeSvensk teknologi ger ytter­ligare 1 GW el till Bolivia Samfällighet i Skellefteå blir störst på elbilsladdning med 202 laddare från Schneider ElectricNytt projekt ser över spännings­korrosion i additivt tillverkat rostfritt stålRaketerna på den offentliga marknadenIntertechna inleder sam­arbete med SKF på den industriella marknaden i SverigeÅrets VD 2019 utseddaElpriset i oktober lägre än förra åretParans VD på invigning av fabrik hos strategisk Kina­partnerPeab renoverar och bygger ut skola i NorgePrevas automatiserar Norge, stor order till PrevasCaverion och Byggdialog ingår partneringavtal när Västfastigheter bygger ut Skaraborgs sjukhus i SkövdeFluicell lanserar Biopixlar®Nytt projekt ska ge effektivare implementering av nya stål
2019-11-06
Rida på Black Friday-vågen? Pågen tar kliv mot mer klimatsmarta transporterEvelina Lindgren utsedd till Västsveriges främsta entreprenörFujitsu släpper framtidssäkra PRIMERGY-servrarFjärrstyrda fordon ska bli verklighet på virkes­terminalerSkanska bygger ut spårväg i delstaten Washington, USA för USD 778 M, cirka 7,3 miljarder kronorNytt projekt ska utveckla nya varmformningsverktygGöteborg Energi och Siemens i samarbete för fossilfri kraftvärme Fujitsu levererar nästa gen­erations lagrings­prestandaMidland lanserar ny hemsidaVolvo får Europas största order på elbussarVR-glasögon nytt verktyg för lackprogrammerare i Väderstad
2019-11-05
Trelleborg lanserar unikt tätningsmaterial för dynamiska applikationerGuidelines för bearbetning ska få fler att använda additiv tillverkningKort lösning som vinner i längdenHubSpot förvärvar PieSyncKan IT-säkerheten ta överhanden?Mareld Pro Lighting är först ut med en digital produkt­väljare för tillfällig arbets­belysning.Nytt forskningsprojekt arbetar med höghållfasta stål i bilindustrinSizes tecknar tioårigt avtal med RikshemBättre vägar med hjälp av autonom teknikBahco förnyar och breddar sitt sortiment av moment­nycklarNy och förbättrad version av bränslecells­systemet MS-100Framtidens personbils­tekniker stöttas av lokalt UppsalaföretagAirmee inleder cirkulärt samarbete med handels­plattformen YaytradeEwellix moduler ger industrirobotar större räckvidd
2019-11-04
CEJN rustar för tillväxtNy gascontainer för uppställning utomhus – Från DENIOSStora vinster i att bli av med stoppet!Experter på karosspluggar - tack vare återvinning av gummiStark höst för Volvo Cars i SverigeNya Polarshine® 45 polermedelDigital signering ökar säkerheten inom industrin
Annonser