ONSDAG 22 JANUARI 2020

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Självkörande vägvält testad i projekt

Målet är säkrare och effektivare vägbyggen genom användning av autonoma maskiner.
Genom det gigantiska projektet E39 Kristiansand väst – Mandal öst i Norge vill byggaren Nye Veier AS främja innovation och teknisk utveckling. Resultatet är att totalentreprenören AF Gruppen utvecklar flera innovationer i samarbete med relevanta partner och med hjälp av SINTEF. Hit hör utvecklingen av autonoma (självkörande) vägvältar.

Målet är att bygga vägar snabbare och effektivare. Införandet av autonoma vägvältar bör också ge HMS-vinst genom att låta anställda slippa belastande arbetsuppgifter, inklusive buller och vibrationer. På sikt är planen att en enda operatör ska kunna betjäna flera autonoma maskiner från ett och samma kontrollrum.

Den gångna veckan har en prototyp testats i projektet E39. Testerna har varit mycket lovande.

– Såvitt vi vet är detta första gången en autonom vägvält testas i byggsektorn. Enligt godkännandet av Statens Vegvesen för genomförande av provning på E39 måste det av säkerhetsskäl finnas en operatör inne i vägvälten som kan stanna den om något oförutsett inträffar. Målet är att den ska vara i full autonom drift före utgången av 2020, säger chefen för maskinautomation i AF Gruppen, Kristen Petillon.

AF Gruppen utvecklar vägvälten tillsammans med leverantörerna Hamm och Semcon. Semcon har utvecklat styrsystemet, inklusive de autonoma funktionerna. Hamm har förberett maskinen för styrning av en tredje part.

– Det har varit en mycket bra process och ett nära och utvecklande samarbete mellan alla parter i utvecklingen av denna autonoma vägvält, säger Rune Gulli, chef för Wirtgen Group, som äger Hamm.

Han förklarar att utvecklingen av autonoma vägvältar har stått på dagordningen för företaget under lång tid.

– Att delta i detta projekt är ett mycket bra tillfälle att få tekniken testad av en professionell aktör och under verkliga och krävande förhållanden. En vägvält som komprimerar sten i dessa grovlekar utsätts för enorma påfrestningar, så här får man verkligen utrustningen testad, säger Rune Gulli.

Semcon ansvarar för att vägvälten är självkörande samt all styrning och säkerhet för fordonet. Den autonoma lösningen bygger på Yeti Snow Technology som styrsystem, där Semcon är en av ägarna.

Den tekniska projektledaren på Semcon, Thomas Eriksen, påpekar att en bra kompaktering av de övre skikten är avgörande för att den färdiga vägen ska hålla hög kvalitet.

Detta är ett arbete som kräver en hög grad av noggrannhet och utförs inom ett begränsat område. Det är den perfekta förutsättningen för en autonom lösning, där en operatör till exempel kan styra flera maskiner, och arbetet kan ske även nattetid.

SINTEF är en forskningspartner i projektet som bidrar till kunskapen om sensorteknik, kompaktering samt lagar och förordningar för autonoma anläggningsfordon.

De kommer också att bidra till att de system som byggs lägger stor vikt vid säker kommunikation och förhindrar hackningsförsök. Systemet runt kompakteringen bör också vidareutvecklas för att bli effektivare.

–För att kunna använda helt autonoma anläggningsmaskiner i framtiden måste lagstiftningen anpassas och tekniken, särskilt sensorerna, måste klara nordiskt klimat, säger Terje Moen som leder projektet på SINTEF.

Genom projektet E39 Kristiansand-Mandal investerar Nye Veier AS pengar i projektet. Chefen för teknik och utveckling på Nye Veier AS, Sebastian Kussel, säger att det är viktigt att totalentreprenören ges möjlighet att genomföra forsknings-, utvecklings- och innovationsprojekt (FoUI) i de stora totalentreprenaderna.

– Det är viktigt för Nye Veier att projekten ger effektivitetsvinster och dokumenterat större nyttovärde relativt till kostnaden. Dessutom kommer resultaten att göras tillgängliga så att hela branschen kan utnyttja dem, säger Sebastian Kussel.

Han betonar att projektet med autonoma vägvältar passar mycket bra in i denna strategi.

– Man räknar med stora ”teoretiska” vinster även på miljö-och säkerhetsområdet. Det kommer att bli intressant att se hur detta genomförs i verkligheten, och inte minst, skalas upp efter hand.

Innovativa lösningar i projektet E39 Kristiansand-Mandal

Transparenslösning (ISY-projektet)
Ett webbaserat program för att tillgängliggöra projektinformation och BIM-modeller i projektet: händelser inom arbetsmiljöfrågor, HMS, YM, kvalitet etc. (integration med Synergi) samt dokumentation på SharePoint: kvalitetsdokumentation, FDV-dokumentation, arbetsunderlag etc. Från hösten kommer det också att vara möjligt att se genomförandeplanen visuellt genom BIM-modeller. Även automatisk modellering, stöd för handhållna enheter/mobiler och offline-funktionalitet kommer att introduceras.

VR-teknik
Programvaran Dimension 10 används till att genomföra virtuella möten mellan underentreprenören Kruse Smith, konsulten Norconsult och AF Gruppen. Man läser in modeller från vart och ett av områdena. De granskas 1-1 för att upptäcka fel och brister. Genom VR kan man se fel som inte upptäcks på 3D-modeller på en ”normal skärm”: VR ger en bättre förståelse för dimensioner/avstånd.

Autonom vägvält
AF Gruppen utvecklar autonoma (självkörande) vägvältar tillsammans med leverantörerna Hamm och Semcon. Dessutom bistår SINTEF i ett forskningsprojekt rörande säkerhet och optimering av användningen. Vägvälten demonstreras under hösten i fält och målet är att den ska vara i drift i slutet av 2020.

Kameraövervakning av körbanan ska ge säkrare förhållanden på vintern. Bilderna kombineras med meteorologiska data, information från driftentreprenörer och trafikövervakning. Detta ger en bättre prognos av väglaget och dessutom kan man använda mindre vägsalt. Spektroskopiska kameror presenterades tillsammans med den autonoma vägvälten av AF i samarbete med SINTEF som ett mervärde för Nye Veier i budet.

PAM används i projekteringen och ger en effektiv analys av många fler lösningar i en och samma optimeringsprocess. Faktorer som växthusgasutsläpp, betongmängd, markförhållanden, massabalans och genomförandet av anläggningsarbetet kan analyseras samtidigt.


AF Gruppen Sverige
Theres Svenssons gata 9
417 55 Göteborg

031-762 40 00
www.afgruppen.se

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-01-15
AdBlue® från Arom-dekor Kemi nu också i 4 l påse.Hållbarhet är en guldgruva av affärsmöjligheter!Fristads deltar i projekt för miljöeffektivare container­trafikDesignskydd för Calmarks engångsartikel beviljat i EU och USALångivaren DBT rekryterar två toppkrafter Honeywell lanserar steel mesh barrier, lightweight fall protection systemNu blir det lättare att sortera avfall i Upplands-Bro
2020-01-14
SSAB engageras i forskningsprojekt om metallbearbetning i FinlandAlfa Laval tar värmeåtervinn­ingsorder värd 125 milj krKyl och smörj med norelems nya sortiment av kylmedels­slangarÄnnu ett bolag klart för Comfort-kedjan!Kontract inleder det nya decenniet som ledande i Sverige på kundnöjdhetMiljoner till forskning inom astma och allergiModernisering av datacenter minskar Wexnets energi­användning ytterligareSchneider Electric presenterar TeSys Ö islandCastellum lyser upp med solelBatteritillverkaren Nilar lanserar ny energilagrings­lösning för villamarknadenErgofast introducerar MAX RB611T för najning av grövre dimensionerErbjudande från Zert Appen som ska styra upp hantverkarbranchen
2020-01-13
Granzow förvärvar trycklufts­avdelning av Kompauto Nordic.Indutrade förvärvar tysk leverantör av automations­lösningarHubSpot lanserar nya och användarvänliga funktioner i sitt Marketing Hub Enterprise-verktyg Södertälje Hamn moderniserar och investerar Tele2 Företag lanseras hos MittNätUnika installationslösningar från Assemblin när Helsingborg förnyasVäderstad finalist i IVAs företagstävling Smart industriUPS lanserar elcyklar i Stockholm15 nya fossilfria regionbussar i Västerbotten - 88% lägre växthusgasutsläpp Planetväxlar i en klass för sig!Fantastiskt år för Mercedes-Benz lastbilar!
2020-01-10
Nytt spännande koncept för framtidens automation.Fräsarna går på djupetTrollhättans truck expanderarNy Mimecast-rapport visar att dataförlust är finans­branschens främsta oros­faktorBygg inte höga hus i trä – det är för farligtBengt Widstrand ny VD för Finja Betong ABSveriges största solcellspark på gång i SträngnäsRecirkulering av pallar – för miljöns skullEn motor som pallar trycketMikroorganismer matas med giftgas för att producera biobränsleHydroscand erbjuder nu UNO-MATICEngcons grundare: Branschkollegor – ta ansvar och ställ krav!Materialflödet reproduceras perfekt i miniatyr med LEGO® Spännande om svenska framsteg inom forskning och teknik 2019Wästbygg AB bygger handelshus i Kristianstad
2020-01-09
EB80 multifunktionsmodul – en nyhet från Metal Work PneumatikNy app från Atlas Copco ökar intelligensen hos vakuum­pumparSwecamp Bomstadbaden – nöjd BAGA-kundVolkswagen Tiguan − Sveriges populäraste bilmodell hos privatköpareABB ska leverera kraft­försörjningen till Europas största batterifabrikCramo AB uppgraderar sin arbetsmiljöcertifieringInsyn i processen Framtidens digitala sjukhus­fastigheter testas på Central­sjukhuset i Kristianstad20 nya företagare med Widrikssons nyföretagar­programTvå av tre konsumenter föredrar hållbara transporter framför korta transporttiderSvensk artificiell intelligens kan revolutionera prostatacancerdiagnostikenNya tjänsten hjälper svenskar köpa solceller till bäst prisHon ska ta Bygma till toppositionAGA byter namn till Linde i januari 2020
2020-01-08
norelem förankrar säker­heten med nya lastbärande öglor och skruvarNya CP7755-serien ger dig full kontroll över kraften
Annonser