SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Stockholmarna bryr sig minst om att minimera vattenförbrukningen

1 av 5 uppger att låg vattenförbrukning inte är en viktig aspekt
För att bättre förstå skandinavers badrumspreferenser har Ifö låtit göra en undersökning bland sammanlagt 3000 respondenter i Sverige, Norge och Danmark. Undersökningen visar att det råder vissa skillnader mellan oss svenskar och våra grannar. Mest tydligt är bland annat svenskarnas intresse för hållbara material och stockholmarnas inställningar till renoveringar och vattenbesparing.

Ungefär varannan skandinav har tidigare byggt om eller renoverat sitt badrum. Med det kommer tydliga insikter gällande vad de prioriterar och uppskattar vid renovering samt val av badrumsprodukter och inredning. Ifös undersökning visar att svenskar har ett stort intresse för hållbara material och att fler än 6 av 10 (63 procent) prioriterar just detta vid val av fast badrumsinredning. Ett val som är något högre bland svenska kvinnor än män då 68 procent av kvinnorna väljer hållbart tillskillnad från 57 procent av männen. Endast 34 procent av norrmännen och 27 procent av danskarna prioriterar hållbara material i badrummen vilket är påtagligt mindre i jämförelse med oss.

Trots svenskarnas intresse för hållbara material visar undersökningen att vi inte tar lika stor hänsyn till vattenförbrukningen vid val av toalett och dusch. Endast 46 procent av svenskarna uppger att de helst väljer produkter med låg vattenförbrukning tillskillnad från 68 procent av danskarna som är mest medvetna i Skandinavien. Minst bryr sig stockholmarna där fler än 1 av 5 uppger att låg vattenförbrukning inte är en viktig aspekt vid val av toalettstol.

Vi låter helst någon annan utföra arbetet
Undersökningen visar att svenskar, danskar och norrmän helst anlitar proffs för att utföra badrumsrenoveringar. Hela 71 procent att svenskarna vänder sig till yrkeskunniga och samtidigt oroar sig varannan svensk för stök och andra olägenheter i samband med renoveringen. Mest oroliga är stockholmarna där 6 av 10 är bekymrade över detta, oron för olägenheter kan vara en av anledningarna varför 35 procent av svenskarna ännu inte gjort om i sina badrum.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 25–31 januari 2021 har intervjuer via internet genomförts med personer i Sverige, Danmark och Norge mellan 30–65 år. Sammanlagt har 1015 intervjuer genomförts i Sverige, 1015 i Danmark och 1005 i Norge.

För mer information vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, Presskontakt Micael Bindefeld AB
tiyoneh.jah@bindefeldab.se
Tel: +46 70 768 98 00

Petra Nilsson, Marknadschef Geberit Sverige
petra.nilsson@geberit.com
Tel: +46 72 743 29 27

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-06-24
HMS lanserar Red Lion® och N‑Tron®Så förbättrar RAG dina AI-resultatDenodo utlyser AI- och datatävlingAllergivänlig färg till grön stadsdelXiaomi släpper färgstarka Redmi Pad 2-serien
2025-06-23
Fordonskameror ökar säkerhet för allaCognizant och Google i AI-samarbeteNya Plug&Safe serien Industrisäljare söks
2025-06-19
Scantruck AB på Brunnby LantbrukardagarEn svensk kulturskatt letar ny hamnPaul‑Henri Geisler blir Wibe Groups nye VDSvenska startups bäst på AIEnergidata driver affärer och hållbarhet
2025-06-18
Effektiva produkter för rostborttagning!HEIDENHAIN på AUTOMATICA 2025Hydro lyfter återvinning i KöpenhamnPronto-250-EZ mäter lasereffekt exaktMoussi lanserar fönstergaller med stil
2025-06-17
FLEXPOINT® MVgoldHPByggstart för Vindeln Innovation CenterVisselblåsningen ökar Hållbarhet som hävstångCyberbedragare utnyttjar populära AI-tjänster