SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Stolta men inte nöjda

Fortsätter att leverera trygghet och lönsamhet
Den 25 april förra året började Magnus Dahlberg sitt nya jobb som servicemarknadschef på Swecon. Efter ett år på posten konstaterar han att Swecon fortsätter att leverera trygghet och lönsamhet till sina kunder. Här ger Magnus sin syn på läget.

”Vad skönt att ni tar hand om maskinen åt mig!”, sa en kund spontant till en av våra verkstadschefer nyligen.

Bättre än så kan nog inte målet med vårt serviceuppdrag sammanfattas. Nöjda kunder som litar på oss och att vi tar hand om deras maskiner på bästa sätt. Så att de kan fokusera på produktivitet och lönsamhet i en alltmer krävande bransch.

Det krävs inga akademiska poäng för att förstå vad som krävs av en väl fungerande serviceorganisation: lokal närvaro, kompetens, rätt utrustning och engagemang.

Det krävs desto mer att bygga en sådan organisation och ständigt justera och utveckla den med kundens bästa för ögonen. Att aldrig glömma att kundens lönsamhet är förutsättningen för vår verksamhet.

I det arbetet blir vi förstås aldrig klara, men jag tycker att vi kan sluta upp bakom en känd slogan: vi är stolta, men inte nöjda.

Swecon är marknadsledande inom anläggningsmaskiner och vi har också den största serviceorganisationen med den bästa täckningen över hela landet. På det området är vi, utan att skryta, överlägsna (läs lokal närvaro).

Våra cirka 300 servicetekniker har både en bred maskinkunskap och specialistkompetens. Det kommer av Swecons mål att tre procent av årsarbetstiden ska läggas på utbildning. Dessutom gör vi regelbundna satsningar på olika områden. Nu senast vidareutbildades 18 servicetekniker från hela landet för att bli specialister på Volvo väganläggningsmaskiner (läs kompetens).

Att minimera maskinernas stillestånd är en av de viktigaste frågorna för våra kunder – och därmed också för oss. Med serviceavtal och CareTrack kan vi på Swecon se till att maskinen alltid är i bästa skick. Vårt |Uptime Center| ringer upp när det är dags för service och bokar en tid som är lämplig för kunden. Vi har koll på alla eventuella felkoder och kan ta med exakt de slit- och reservdelar som behövs. Bland flera smarta tjänster finns även Active Care som, med data från maskinens CareTrack, bevakar maskinen i realtid. På så sätt kan Swecon förvarna innan en maskinskada inträffar (läs rätt utrustning och engagemang).

Dessutom har vi mySwecon, kundportalen som helt kostnadsfritt förenklar och effektiviserar vardagen och samarbetet med Swecon. Det har redan 2 200 användare upptäckt och vi välkomnar fler.

Jag har sparat det bästa och kanske viktigaste till sist. Det är roligt och utvecklande att jobba som servicetekniker på Swecon. Sådant smittar av sig. Och vi har alltid plats för fler engagerade och kompetenta medarbetare!

Magnus Dahlberg
Affärschef Service & Reservdelar
Swecon

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-06-25
Sveriges beredskap mot cyberhot
2025-06-24
Busch lanserar COBRA DH‑vakuumserieMoussi Montage lanserar stilrena gallerdörrarHar du en favorit bland våra bästsäljare?HMS lanserar Red Lion® och N‑Tron®Så förbättrar RAG dina AI-resultat
2025-06-23
Fordonskameror ökar säkerhet för allaCognizant och Google i AI-samarbeteNya Plug&Safe serien Industrisäljare söks
2025-06-19
Scantruck AB på Brunnby LantbrukardagarEn svensk kulturskatt letar ny hamnPaul‑Henri Geisler blir Wibe Groups nye VDSvenska startups bäst på AIEnergidata driver affärer och hållbarhet
2025-06-18
Effektiva produkter för rostborttagning!HEIDENHAIN på AUTOMATICA 2025Hydro lyfter återvinning i KöpenhamnPronto-250-EZ mäter lasereffekt exaktMoussi lanserar fönstergaller med stil