TORSDAG 06 MAJ 2021
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Tester för tyngre transporter på Malmbanan

Trafikverket genomför just nu tester, tillsammans med LKAB och Bane Nor, på Malmbanan och Ofotbanen för att möjliggöra tyngre transporter i framtiden.
Därför höjs tonnaget på malmvagnarna från 30 till 31 tons axellast.

– Syftet med testerna är att se på vilka sträckor det behövs göras åtgärder för att i framtiden ytterligare kunna höja vikten på de vagnar som trafikerar banan och på så sätt få ett effektivare och mer miljövänligt transportsystem. Vi vill helt enkelt testa hur en högre axelvikt påverkar slitaget på bland annat räls och växlar. Testerna startar nu och vi kommer att utvärdera resultaten löpande, säger Staffan Ökvist, chef underhåll vid Trafikverket region Norr.

Teststräckan är den del av Malmbanan som går mellan Kiruna och Narvik och på norsk sida Ofotbanen. Sedan tidigare pågår tester även på den södra delen, mellan Malmberget och Luleå.

Det finns en stor efterfrågan från näringslivet på ökad kapacitet längs Malmbanan. Genom att förstärka banan kan mer gods transporteras utan att antalet tåg ökar. Testerna är framåtsyftande och ambitionen är att i framtiden kunna köra tåg med en axellast på 32,5 ton på hela Malmbanan.

LKAB transporterade 2020 över 34 miljoner ton på Malmbanan, huvudsakligen järnmalm från gruvorna i Malmfälten till hamnar och kunder i Luleå och Narvik. Gruvbolaget vill nu öka produktionen än mer, och med sådana stora volymer blir även några procents ökning av kapaciteten betydelsefull.

– Genom att den maximala axellasten ökar kan vi teoretiskt lasta tågen fyra procent mer. På sikt ska axellasten ökas så vi kan lasta tio procent mer, utan att köra fler tåg. Vi planerar dessutom för en ännu större produktion som kommer att kräva dubbelspår. För oss utgör Malmbanan och den norska sträckningen Ofotbanen ett system, säger Jan Lundgren, logistikchef på LKAB och vd för LKAB Malmtrafik.

LKAB har startat omställningen till en koldioxidfri produktion. Med hjälp av vätgas ska syret reduceras från järnmalmen redan vid gruvorna, vilket betyder att järnsvampen som ska fraktas med tåg har högre vikt per volymenhet.

– Med en ökad axellast kan vi nyttja den ökade densiteten i transporterna, och köra fler ton per vagn, säger Jan Lundgren.

Även norska Bane Nor ser positivt på testerna som ska genomföras.

– Med behov for økning av malmtransporten er det viktig å kunne utnytte kapasiteten til eksisterende infrastruktur best mulig. En økning av maksimal aksellast til 31 tonn er et nytt steg i denne utviklingen. Denne økningen vil også gi oss nyttig erfaring for å vurdere behovet for ytterligere tiltak for å kunne øke aksellasten til 32,5 tonn fram i tid, säger Thor Brækkan, områdedirektør vid Bane NOR.

Fakta:
• LKAB:s malmtåg består av 68 vagnar per sätt.
• Varje vagn väger tom drygt 20 ton.
• Lasten är idag cirka 100 ton per vagn.
• Vagnarna har fyra hjulaxlar, så en ökning från 30 till 31 tons axellast ger en teoretisk ökning på 4 ton mer last per vagn. Det blir 272 ton extra per tåg, vilket motsvarar 2,7 fullastade vagnar mer per transport.

Kontakt:
Thor Brækkan, områdedirektør Bane NOR, Område Nord, +47 995 50 090
Staffan Ökvist, chef Underhållsdistrikt Nord Trafikverket, 010-124 29 34
Anders Lindberg, presschef LKAB, +46 72 7178355

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2021-04-26
norelem fastställer säkerheten med spänndorn med sidklämningHon blev Årets byggkvinna 2021Den 14 april reviderades vi för en uppgradering av vårt EN 1090-godkännande till EXC3.Verizon och Honda testar hur 5G kan förbättra säkerheten för uppkopplade och självkörande fordonDENIOS Webinar belyser riskerna kring brandfarlig varaEquinix förenklar för globala Azure-kunder som satsar på hybridmolnModulära datacenter nästa steg för snabbare byggenTech startup inleder samarbete med RISE - Sveriges största forskningsinstitutNy starkare serie av bits från Makita
2021-04-23
Med tanke på robotikHållbarhet i fokus när Lesjöfors rustar för tillväxtFiat Ducato- Europas bästsäljande kommersiella fordon nu med 100 % eldriftBejö AB investerar i ny svarvSuccé för studsmattor med välbalanserade svenska kvalitetsfjädrar Förbättra noggrannheten och processekonomin med våra nya dubbelskruvpumpar för lägre flödePalo Alto Networks satsar på konsulttjänster inom cybersäkerhet
2021-04-22
Rörick El. verkstad utför jobb för en av deras kärnkraftskunder. Läs om Gnosjöregionen i vårt magasinNya Blåspistoler från UnoflowABB har släppt Sheet Break PerformanceNy kvartalsrapport från Unit4 visar ökad tillväxtNya smarta serviceplugg från HydroscandAlgeco lanserar ny webbplats: ”Väldigt stolta”Merlo lyfter Skellefteås nya kulturhusiktigt att skydda kundernas data – men företagen lever inte upp till sina höga ambitionerItello byter namn till Lumera och förbereder europeisk expansion
2021-04-21
ISCAR sumocham Viktiga upphandlingarSpännande nyheter i PMHs nya sortilogFranska industrijättar bildar öppet ekosystem för smart och hållbar mobilitetDeliverect tar in 65 miljoner dollar i ny investeringsrundaSailGP seglar vidare på Oracles moln – tävlingarna blir bättre och fansen gillar detEOS ska leda vägen mot global ansvarsfull tillverkning med industriell 3D-printingSödra levererar stabilt resultat efter gynnsam prisutveckling i skuggan av pandeminLeca Tur & Retur ett nytt hållbarhetskoncept.Logistic Contractor bygger åt Swedish Logistic Property i HelsingborgÅrets Värnamo Industriexpo blir digitalt, arrangeras online den 26–27 maj
2021-04-20
Effektiva insikter för den moderna verkstadsindustrinISCAR threading handbookTacton introducerar fullständig CAD-automatisering för att eliminera manuella uppgifter i försäljnings- och teknikprocessenNya gångjärnen CFM-TR i SUPER-TeknopolymerGör din tryckluftsinstallation mer energieffektivSCAs Christian Kugge får Sundbladsfondens pris på 700 000 krRejlers tecknar nytt ramavtal med Vattenfall
2021-04-19
Rak bom omvandlar 38-tonnaren Volvo EC380E till en kompetent rivningsmaskinF-Secure: 72 % av CISO:er känner sig utmanövrerade av cyberkriminellaNCC utvecklar KY Building i Helsingfors till moderna kontorslokalerNär de anställda på Kongskilde Industries fick välja nytt CRM-system föll valet på FreshworksSLP byggstartar sitt fjärde nybyggnadsprojekt - förvärvar mark från Helsingborgs StadNyutexaminerade YH-studenter anställs trots pandeminFjärrvärmen breder ut sig i LandvetterFortsatt uppåtgående trend: Allt fler unga startar företag
2021-04-16
HCL utökar globalt samarbete med Intel för att påskynda digital transformationABB:s innovativa system för energilagring och traktionskonverterare ska driva tåg i TysklandAS-X778 – Flödesreglering för varje tillfälleCrouzet välkända relä-serie GN är tillbaka i ny tappningÄnnu en automatisk fordonsvåg från TamtronSM-guld i plåtslageri till Elias KarlssonChargePoint: Fordons­flottans framtid är elektrisk Automation i fokus hos ConradVårnyheter från CERTEX
Annonser