Tre leveransutmaningar att hantera i Coronatider - industritorget.se
SÖNDAG 31 MAJ 2020
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Tre leveransutmaningar att hantera i Coronatider

Den nuvarande Coronapandemin har inneburit utmaningar för många branscher, organisationer och individer världen över.
Det ökade trycket på att säkerhetsställa effektiva leveranser, både till butiker och människors hem, är något vi aldrig tidigare upplevt. Efterfrågan på e-handel är enorm, vilket innebär en stor ökning av antalet hemleveranser, vilket i sin tur sätter stor press på leverantörerna att hitta effektiva och smarta lösningar som hjälper dem att möta behovet.

Lars Persson, försäljningschef Norden på Descartes, förklarar vilka som är de främsta leveranshindren i dessa tider och hur företagen bäst kan angripa dem.

1. Leverans till butik
I ljuset av panikköp och hamstring, till följd av Covid-19-utbrottet, har många stormarknader och matbutiker kämpat med att balansera efterfrågan och lagerhållningen. Vissa åtgärder har redan trätt i kraft för att stödja handeln, exempelvis lättnader från EU på de gemensamma reglerna gällande förarnas körtider. Även om många av dessa initiativ som genomförs bidrar till att effektivisera leveranskedjan innebär det också en ökad risk för olyckor och problem, som en följd av regellättnader och färre kontroller. För många företag är det därför viktigare än någonsin att se till att man har den teknik som krävs för att säkerställa trafiksäkerheten och skydda sina förare och fordon i trafiken.

2. Leverans hem till dörren
Vi upplever även en oro kring hemleveranser då många människor i dagsläget isolerar sig i hemmet och beställer allt mer varor hem till dörren. Hur säkerställer man att de leveranserna går att genomföra på ett så smart och effektivt sätt som möjligt? Användningen av ny ruttplaneringsteknik för att optimera leveranserna och transportvägarna spelar i dessa tider stor roll. Se över vad ni har för lösning och anpassa den så mycket ni bara kan. Att använda sig av den nya teknik som finns möjliggör för åkerierna att på distans ändra sina rutter, föreslå alternativa vägar och anpassa körningarna utefter de omständigheter som råder, exempelvis brist på förare, mindre trafik och krav på ändrade leveransplatser. Ny teknik gör det dessutom möjligt att öka kundupplevelsen genom att exempelvis kunna uppdatera mottagaren om eventuella trafikproblem som försenar leveransen. Möjligheterna är många – vänta inte.

3. Tillväxt inom e-handeln
Coronapandemin har också inneburit att återförsäljare tvingats gå tillbaka till ritbordet när det gäller sina försäljningsprognoser. Trots att varmare väder är på ingång, ser vi att efterfrågan på bekväma kläder för hemmabruk ökar. Typiska ”finkläder” prioriteras helt enkelt inte när människor i allt större utsträckning stannar hemma. Trädgårdsutrustning, pysselsaker och träningskläder har också blivit allt mer på tapeten den senaste tiden. Hur vi konsumerar har alltså ändrats och det behöver vi anpassa oss till. Även om många återförsäljare är vana att förbereda sig inför klassiska försäljningstoppar, exempelvis inför jul, kämpar många just nu med att hantera den oväntade efterfrågeökningen på vissa varor.
Samtidigt som allt fler vänder sig till e-handeln ser vi även hur många företag just nu upplever en brist på personal, då en del av kollegorna fått lov att stanna hemma för att inte riskera bli sjuk eller smitta andra. Det i sin tur innebär att man måste hitta ett effektivt sätt att plocka, packa och frakta varorna för att hålla jämna steg med den ökande efterfrågan. Eftersom kunderna inte har så många andra val än att e-handla för tillfället är sannolikheten stor att de även av vana kommer fortsätta handla på samma sätt även efter den här krisen. Framförallt om de upplevt det som smidigt. Företagen måste med andra ord förbereda sig på att de arbetssätt de nu implementerar för att effektivisera sina leveranser, även kommer bestå i framtiden.

Vi upplever just nu en prövotid för många företag, där de som kan anpassa sig och utnyttja ny teknik som ökar effektiviteten, är de som kommer stå starkare i framtiden och vara bättre rustade för att hantera snabba skiften i efterfrågan.

Lars Persson, Försäljningschef Norden på Descartes

Kontakt:
Camilla Frisk, Head of Marketing, Descartes Nordics
Mobil: +46(0)709 67 24 03, E-mail: cfrisk@descartes.com

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-05-25
Veidekke bygger vindkraftpark åt Stena RenewableTele2 har lanserat Sveriges första publika 5G-nätAllblästring AB förvärvar Britab ABRenta certifierar sin verk­samhet för kunder och miljöSvebio nöjda med Klimatpolitiska vägvalsutredningen men avvisar två av utredningens förslagBolt lanserar elsparkcyklar i Stockholm
2020-05-22
Technima NORDIC har utvecklat säkerhetshattar för sina aerosoler för säkrare och enklare användning28 nya Volvo hjullastare redo för tjänstgöringABB erbjuder skräddarsydda digitala verktyg och uppstartsservice i takt med att världen återvänder till arbetetSvårigheterna kring finansiering under den fjärde industriella revolutionenDanska personsökarsystem ger säkerhet och snabbare åtkomst till ramperna vid produktions- och logistikplatser.Färsk data från HubSpot visar positiva tecken på återhämtning i SverigePeanta Inventions AB ökar omsättningen med flera miljoner efter juridisk storsegerVattenfall tecknar avtal om klimatsmart fjärrvärme i London5G kommer revolutionera tillverkningsindustrin och driva digital transformation Från problem till lösning – Östersjöns alger ska förädlas till en biobaserad råvara för hygien- och rengöringsprodukter100 dagar med corona - antalet cyberhot har ökat med 33 procentKavli väljer Rejlers som helhetsleverantör av IT-tjänster
2020-05-20
Väderstad lanserar ett nytt innovativt stopphjul till TempoLyckade tester med Litiumjonbatterier Gnosjö Automatsvarvning nomineras till årets klimatprisNu lanseras Verizon Business Data Breach Investigations Report 2020 ABB Power Grids och Stena Recycling i cirkulärt samarbete kring transformatorerFörhoppningsfulla grabbar som investerar för framtidenOKQ8 hjälper Fastighetsägarna MittNords medlemmar till en grönare vardag Ohlssons är den enda certifierade aktören i Skandinavien för underhåll av hydrofilter Dränerande isolerskiva miljövarudeklarerad för ökad transparensLeica Geosystems satsar på uthyrning genom Leica RentalMirola lägger produktionen i SverigeMakita lanserar ny bilningshammare LXT®SeaTwirl får patent i USADells nya Precision Workstations: Mindre, Snabbare, CoolareAtt bygga med limträ har aldrig varit enklareProtolabs utökar kapacitet för 3D-print investerar 12 miljoner euro Logistic Contractor har rekryterat Johanna Kindlund som teknisk chefMätverktyg för hållbarhetsdata nu tillgängligt för IT produkter
2020-05-19
Finansierings möjlighet för Sveriges industriMagnetgripdon kan lösa uppgifter som andra lyftmetoder inte klararVälj rätt dykrörnorelems nya rullkedjor och kedjehjul boostar kedje­drivare i tunga tillämpningarSaknar du också känslan av att få gå runt på mässor och inspireras?Kommuninvest emitterar 5 miljarder kr i grön obligationPlastförpackningar hetare än någonsin! – Ny förpacknings­konferens i Malmö!Wibax säkrar tillgången till färskt dricksvattenKalmars hittills största sedumtak är på plats!Arbetskraft fördelas om för att hjälpa skogsbruk och lantbruk​Nytt högteknologiskt automationslabb i SkellefteåKalibrering av elsäkerhets­provare hos CA Mätsystem!Smarta val med hållbara lösningar från Procurator PackagingHCL lanserar Virtual Distributed Agile-ramverkDriftsäkerheten avgörande när Borås Schakt AB valde Manitou teleskoplastareZüblin Scandinavia AB och Renta har skrivit ett rikstäckande avtalLK Systems lanserar nytt PushFit-sortiment för både PE-X och PAL
2020-05-18
Ny serie fästen till robotarmarABB levererar laddinfra­struktur till norska ASKOProtek Norr växer genom förvärvVar tredje bil är nu laddbar hos Europcar!Xylem Emmaboda donerar 5000 ansiktsmasker ​Mercedes-Benz bästa generalagent för lastbilar i Sverige. För tredje året i rad!Makita lanserar kolborstfri kapmaskin​Areco Profiles fabrik i Finland återvinner allt
Annonser