SÖNDAG 16 JUNI 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Världspremiär för eldrivna Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagens eldrivna ID.-familj växer med en rymlig och mångsidig SUV i femmetersklassen – ”ID. ROOMZZ”.
Världspremiären för denna nya konceptbil sker på den internationella bilsalongen i Shanghai, Kina, 16-26 april. Marknadslanseringen planeras till år 2021, med start i Kina.

Nyckelfakta om ID. ROOMZZ
⦁Utsläppsfri SUV: Med tre sätesrader är standardversionen av ID. ROOMZZ, som lanseras år 2021, en verkligt rymlig SUV.
⦁ID.-familjen får tillökning: ID. ROOMZZ är den sjätte modellen i ID.-familjen efter ID., ID. CROZZ, ID. BUZZ, ID. VIZZION och ID. BUGGY.
⦁e-SUV-design: ID. ROOMZZ kombinerar den självsäkra utstrålningen hos en SUV med Volkswagens eleganta e-mobility-design.
⦁Den samlade kraften av IQ.DRIVE-systemen: I läget ”ID. Pilot” kan denna konceptbil från Volkswagen köra själv, utan ingrepp från föraren.
⦁Open Space: Det generöst stora utrymmet i kupén har gjort helt nya säteskonfigurationer möjliga och gör bilen till en VIP-lounge på fyra hjul.
⦁”Svävande” instrument: Digital panel bakom glas, med instrument och ratt, som ser ut att sväva fritt framför föraren i form av en display.
⦁ID. Light: Interaktiva ljuszoner som ger passagerarna information via intuitiva ljuseffekter.
⦁Elektrisk 4MOTION: Med två elmotorer som kontinuerligt kan driva båda axlarna. Systemeffekt: 306 hk.
⦁Kvick och smidig: ID. ROOMZZ klarar accelerationen från 0 till 100 på snabba 6,6 sekunder och har en topphastighet på 180 km/h (begränsad).
⦁Lång räckvidd: Batteriet på 82 kWh ger bilen en räckvidd på upp till 450 km, enligt körcykeln WLTP.
Sex konceptbilar – kompakta ID. kan snart förbokas

Efter mer kompakta ID. CROZZ, presenterar Volkswagen nu en andra koncept-SUV i en helt ny generation elbilar. Världspremiären för ID. ROOMZZ, som är en lika praktisk bil för familjer som för företag, hålls i Kina på bilsalongen i Shanghai (16-26 april).

Serietillverkningen av ID. ROOMZZ planeras starta 2021. Den globala marknadslanseringen av bilen inleds på den kinesiska marknaden som för närvarande är den största marknaden för utsläppsfria fordon.

Med denna nya SUV anger Volkswagen tonen för sin e-mobilitetsoffensiv i vilken bland annat ID.-familjen ingår – en ny serie progressiva elbilar med liknande räckvidd som dagens bensindrivna modeller. Förutom ID. ROOMZZ, hör kompakta ID. och ID. CROZZ (båda lanseras på marknaden 2020) samt den starkt folkabussinspirerade ID. BUZZ och den nyskapande sedanmodellen ID. VIZZION (båda marknadslanseras 2022) till den nya elbilsfamiljen.

Dessutom, vid årets Genèvesalong avtäckte Volkswagen nya ID. BUGGY − en öppen Beach Buggy som kan komma att serietillverkas i mindre skala i ett samarbete med externa partners. Precis som fallet är med övriga ID.-modeller, är ID. ROOMZZ baserad på Volkswagens innovativa elbilsplattform ”MEB”.

Den 8 maj öppnas möjligheten att förhandsboka den första modellen, kompakta ID., även på den svenska marknaden. Den produktionsklara versionen får världspremiär på bilsalongen i Frankfurt i september.

Förfinad design
Karossen på ID. ROOMZZ uppvisar samma tydliga, homogena linjer som präglar övriga medlemmar i ID.-familjen. Samtidigt har det team som leds av Volkswagens designchef Klaus Bischoff sett till att ID. ROOMZZ fått alla de personliga drag den behöver. Och ännu bättre: De många praktiska detaljerna gör konceptbilen till ett nyskapande tillskott i segmentet för stora SUV:ar.

Designen resulterar i fulländad aerodynamik och en enhetlig karaktär.
– Den här SUV:en är som en monolit, den ser ut att vara framställd ur ett enda stycke metall. ID. ROOMZZ tar sig problemfritt fram på elektricitet; tyst och utan utsläpp. Dessutom utstrålar designen kraftfullhet och elegans. Speciellt iögonfallande är midjepartiet med sina tydliga sektioner över hjulhusen, säger Klaus Bischoff.

Kör själv, eller låt bilen göra det
Konceptbilen bjuder på ett nytt interiör- och säteskoncept. Klaus Bischoff igen:
– ID. ROOMZZ visar vad vi kan förvänta oss av en eldriven fullstor SUV i framtiden. Den renodlade looken framhäver bilens funktion, och användarupplevelsen är intuitiv och naturlig. Dessutom erbjuder interiören flexibilitet och anpassningsmöjligheter på en helt ny nivå vilket gör att både säteskonfigurationen och körläget kan uppfylla förarens och passagerarnas personliga önskemål.

ID. ROOMZZ kombinerar sina IQ.DRIVE-system på ett sätt som gör att konceptbilen kan navigera sig fram i trafiken helt på egen hand (helt automatiskt) när man så önskar. Volkswagen har samlat alla sina assistanssystem och teknologier för självkörande bilar under beteckningen ”IQ.DRIVE”. Det är enkelt att växla från det manuella körläget ”ID. Drive” till det helautomatiska ”ID. Pilot”: Allt föraren behöver göra är att placera handen på VW-emblemet på ratten i minst fem sekunder, så tar datorn i ID. ROOMZZ över kontrollen av bilen.

Volkswagens nya ”IQ. steering system” kopplar då bort rattstången och flyttar ratten till sitt viloläge vilket också gör att föraren får ännu bättre med plats. Och när det är dags att ta tillbaka kontrollen över bilen, behöver föraren bara trycka på VW-emblemet igen. Då skjuts ratten ut på nytt och synkroniseras med den aktuella styrvinkeln.

Det är endast om föraren rör vid den kapacitiva ratten som rattstången integreras i styrsystemet igen. Från detta ögonblick måste föraren själv styra fordonet. På det här sättet garanteras maximal säkerhet när kontrollen över bilen flyttas från föraren till bilen eller vice versa.

Nya konfigureringsmöjligheter
Det helautomatiska körläget (nivå 4) gör det möjligt att placera de integrerade sätena på helt nya sätt vilket innebär att kupén kan förvandlas till rena VIP-rummet. Totalt finns det tre olika säteskonfigurationer som var och en motsvarar ett speciellt körläge. I det manuella körläget ”ID. Drive”, är sätena (som är klädda i ”AppleSkin”, ett konstläder som innehåller 20 % vegetabiliskt material), normalt vända framåt och ryggstöden uppfällda. Om föraren växlar över till det helautomatiska läget ”ID. Pilot”, kan sätena roteras 25 grader för att åstadkomma en mer kommunikativ och lounge-liknande atmosfär ombord.

I det helautomatiska körläget kan föraren aktivera läget ”ID. Pilot Relax” som gör det möjligt för passagerarna att ställa in sitt säte som de vill ha det, från vertikalt till bakåtlutat ryggstöd. Den serietillverkade versionen av ID. ROOMZZ kommer att ha upp till sju säten.

”Svävande” instrumentpanel
ROOMZZ har ingen instrumentpanel av traditionell typ. I det manuella körläget ”ID. Drive”, verkar den digitala instrumenttavlan och ratten att sväva fritt framför föraren. Den digitala instrumentpanelen har en heltäckande glasfront. Ratten, som är digital, sitter integrerad i denna panel. Förutom beröringskänsliga sektorer, har den en 5,8-tums-display som presenterar relevant information, som navigationsanvisningar i autonomt läge, för föraren.

Det finns också en Head-Up Display (HUD) som med förstärkt verklighet (AR) projicerar upp navigationsinstruktioner i det virtuella utrymmet framför föraren. AR gör att systemet kan visa piktogram, till exempel pilar, i förarens synfält för att tydligt markera var man ska svänga av.

Nya ”ID. Light” är ett interaktivt ljusband som sitter integrerat precis under vindrutan, mellan A-stolparna, och förser föraren och gästerna ombord med ytterligare information. Med hjälp av olika ljuseffekter i denna LED-list visas information om assistanssystemen, navigationen och luftkvaliteten ombord (CleanAir system). Samtidigt visas motsvarande information av ”ID. Light” i dörrarna och på innertaket för passagerarna bak.

Fyrhjulsdrift och en systemeffekt på 306 hk
Två elmotorer svarar för drivningen av ID. ROOMZZ. Koaxialdrivningen fram har en effekt på 102 hk (75 kW) och elmotorn bak levererar 204 (150 kW). Den kombinerade effekten, ”systemeffekten”, är alltså 306 hk (225 kW). Normalt läggs drivningen ut på bakaxeln. Men så snart kördynamiken kräver det, fördelar fyrhjulsdrivningen 4MOTION motorkraften mellan de bägge axlarna. Allt sker via en ”elektronisk kardanaxel” och på bråkdelar av en sekund. ID. ROOMZZ kan också köras permanent i fyrhjulsläge.

Motorerna får sin energi från ett litiumjonbatteri placerat i golvet. Batteriet har ett energiinnehåll på 82 kWh. ID. ROOMZZ klarar accelerationen från 0 till 100 på 6,6 sekunder. Topphastigheten ligger på 180 km/h (begränsad). Enligt den europeiska körcykeln WLTP är den maximala körsträckan 450 km. Batteriet laddas induktivt men kan också laddas via sladd.

Tekniska data ID. ROOMZZ

Teknisk plattform: MEB (modular electric drive matrix)
Status: Konceptbil
Körlägen (manuell / autonom): “ID. Drive” / “ID. Pilot”
Längd / Bredd / Höjd: 4 915 mm / 1 890 mm / 1 760 mm
Axelavstånd: 2 965 mm
Spårvidd fram / bak: 1 597 mm / 1 573 mm
Hjul/däck: 265/40 R22
Drivsystem: Bak- och fyrhjulsdrift 4MOTION
Elmotor fram: 102 hk (75 kW); 140 Nm
Elmotor bak: 204 hk (150 kW); 310 Nm
Systemeffekt: 306 hk (225 kW)
Batterikapacitet: 82 kWh
Räckvidd (WLTP): 450 km
Laddningskapacitet: 150 kW (DC)
Laddningstid upp till 80 % av 82 kWh: cirka 30 min
0-100 km/h: 6,6 s
Topphastighet: 180 km/h

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-06-11
Knightecs nya Stockholmskontor tar formVolvo presenterar ny eldriven ledbuss
2019-06-10
Kranlyft Group expanderar genom förvärv och nytt avtalIndustrigiganter i nytt initiativ för cirkulära flödenABB tar hem stor kraftöverföringsorder i KinaNorje Smidesfabrik tar ny markNystartat företag investerarSchneider Electrics smarta brandlarmcentral Esmi FDP Sense vinner prestigefyllt globalt designprisTryckreglerad vakuumteknik sparar energiSnowflake och Google Cloud inleder strategiskt partnerskap Svenska Fönster investerar över 60 miljoner kronorSFS prefabsystem möter kraven på flera moderna fasadsystemAI och digital etnografi kan ge djupare insikt om bygg- och fastighetsmarknaden SkogsElmia 2019 - mer och bättre än förväntatPrestanda och förbrukningsuppgifter för Mazdas nya motor: Skyactiv-XTyréns är en av Europas bästa arbetsplatserGARO Irland finalist på Northern Ireland Electrical AwardsPlastbranschen vill ha miljöavgift på plastkassarSvenska industriföretag är redo för 5GElever vid Järfälla gymnasium belönade med BygmastipendietRekordhög ökning av elbussarReturfjäder extra piggar upp ledsna handtagDigitala tvillingarBensinpriset spås fortsätta stiga – etanol blir billigareChefsdesigner slutar hos Jaguar
2019-06-07
Yngre generation vill se attraktivare arbetsuppgifter inom industrinFärgstarka ytbehandlare i stark tillväxtSvenska talanger kör Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim!Hakki Pilke 50 PRO – Den Optimala Vedfabriken!Kvdbil möter efterfråganebm-papst fläktar i unikt hologrambordUnikt branschsamarbete för att ta svenska ärtan Ingrid från jord till bord.Stena Recycling inleder samarbete med Högskolan i HalmstadVälkommen ombord på direktlinjen Austria Direct Engcon utsedd till Mästarnas Mästare-gasellVärldsmiljödag med fokus på utsläppOy Kaha förvärvar KL-Parts i Finland
2019-06-05
Maskinleverantören SMT i Köping förstärker Personalstyrkan Volvo Cars deltar i banbrytande paneuropeiskt pilotprojekt för delning av säkerhetsdataMasentia förstärker med två nya säljareCEJNs Multi-X kopplingar, TLX kopplingar och vanliga snabbkopplingar för hydraulikPeab Asfalt vinner kontrakt med Trafikverket i Skåne, Blekinge och KronobergABB möjliggör fjärrstyrd nedsänkbar fiskfarm i Norra ishavetDustcontrol lanserar ett effektivt utsugningssystem för livsmedelsbranschenSydvatten inviger ny råvattenledning och stänger av pump efter 20 år i driftFörsta bilden på nya crossovern Kia XCeedHär är BMW M8:s nya modellkvartettGustaf Ljunggren tillträder som ny vd för Orio ABAssemblin stärker fjärrvärme- och svetskompetens i UppsalaregionenAlla nominerade till Formex Nova 2019Ny vd för Finja Bemix ABNy fabrik i Malaysia möter växande marknadWibax hjälper sina kunder att minska sitt fossila CO2 utsläppAlltfler klimatkompenserade transporter på våra vägarElever vid Anderstorpsgymnasiet belönade med Bygmastipendiet Hela knän, hela sommaren - Nytt knäskydd för shortsbärarenNy undersökning: Svenskarna skeptiska till det smarta hemmetKungsbacka och Södra skogsägarna tog hem Laddguldet 2019Så ska utsläppen från bensin och diesel minska
2019-06-04
Volvo V60 och V60 Cross Country klara segrareNy metod gav dem jobb på PeabNFC-teknik från CEJN hjälper Volvo Penta säkerställa process vid motorprovning
Annonser