Volkswagen e-BULLI: Den klassiska Folkabussen blir eldriven - industritorget.se
TISDAG 07 APRIL 2020
Följ oss i sociala medier

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Volkswagen e-BULLI: Den klassiska Folkabussen blir eldriven

Ett viktigt meddelande till alla fans av folkabussen och elektrisk mobilitet: kombinationen av klassiska attribut och högteknologiskt elektriskt drivsystem kommer att finnas tillgängligt för försäljning.
Volkswagens Transportbilars partner eClassics planerar att erbjuda T1-konverteringar och färdiga fordon i stil med nya e-BULLI.

• Volkswagen Transportbilar lanserar e-BULLI som koncept - en klassiker från 1966 med elektrisk drivlina från 2020
• Mer än bara en konceptbil - eClassics kommer erbjuda T1-konverteringspaket och kompletta e-BULLI-fordon
• En ikon med nollutsläpp på väg - e-BULLI har en drivlina som består av delar från Volkswagens senaste elbilsmoduler

Volkswagen Transportbilar presenterar e-BULLI, ett helt elektriskt fordon som producerar nollutsläpp på vägen. Konceptfordonet är utrustat med drivsystemskomponenter från Volkswagens Transportbilars senaste elfordon och är baserad på en T1 Samba-buss som producerades 1966 och har totalrenoverats.

Scenen för världspremiären skulle ha varit på Techno Classica 2020. Då detta event har skjutits upp presenterar Volkswagen Transportbilar nu all fakta om e-BULLI i ord och bilder. Ett viktigt meddelande till alla fans av folkabussen och elektrisk mobilitet: kombinationen av klassiska attribut och högteknologiskt elektriskt drivsystem kommer att finnas tillgängligt för försäljning. Volkswagens Transportbilars partner eClassics planerar att erbjuda T1-konverteringar och färdiga fordon i stil med nya e-BULLI.

Den 44 hk (32 kW) starka fyrcylindriga boxermotorn har lämnat platsen för en tyst Volkswagen-elmotor som ger 83 hk (61 kW) i e-BULLI. Jämförelsen av motorernas kraftuttag gör det mycket tydligt att konceptfordonet har helt nya köregenskaper. Dessutom ger den nya enheten med maximalt vridmoment på 212 Nm mer än dubbelt så mycket kraft som den ursprungliga T1-motorn från 1966 (102 Nm). Det maximala vridmomentet är också - som är typiskt för elmotorer - tillgängligt direkt. Och det förändrar allt. Aldrig tidigare har det funnits en "officiell" T1:a lika kraftfull som e-BULLI. I kombination med nollutsläpp blir detta en attraktiv kombination för alla som älskar den klassiska folkabussens form och praktiska egenskaper.

Kraftöverföring sker med en 1-växlad växellåda. Drivsystemet är kopplat till växelspaken, som nu är placerad mellan föraren och främre passagerarsätet. Lägena på den automatiska växellådan (P, R, N, D, B) visas bredvid spaken. I position B kan föraren justera bromskraftåtervinningen för att ladda batteriet vid gasuppsläpp och bromsning. e-BULLI har en toppfart på 130 km/h (elektroniskt begränsat). Med den ursprungliga bensinmotorn kunde T1:an nå en toppfart på 105 km/h.

Precis som på originalutförandet från1966, sitter växellåda och elmotor bakom bakaxeln i e-BULLI. Ett litiumjonbatteri ansvarar för att förse elmotorn med ström. Batteriets användbara energikapacitet är 45 kWh. Specialanpassat för e-BULLI och i samarbete med eClassics, sitter ett styrsystem i bak som styr högspänningens energiflöde mellan elmotorn och batteriet och omvandlar den lagrade likströmmen (DC) till växelström (AC). Dessutom förses elektroniken ombord med 12 volt via en så kallad DC/DC-omvandlare.

Alla elektriska originaldelar av drivsystemet tillverkas av Volkswagen Group Components i Kassel. Till detta tillkommer litiumjonmoduler utvecklade i Braunschweig. Dessa komponenter sammanförs av eClassics till ett batterisystem som är lämpligt för T1:an. Liksom i den nya ID.3 och framtida ID.BUZZ, är högspänningsbatteriet inrymt centralt under golvet. Denna layout sänker tyngdpunkten och förbättrar därmed köregenskaper.

Batteriet laddas via ett CCS-uttag. Det möjliggör laddning med växelström eller likström. Växelström: Batteriet laddas via en AC-laddare med laddningseffekt mellan 2,3 och 22 kW, beroende på elkälla. Likström: Tack vare CCS-ladduttaget kan högspänningsbatteriet också laddas vid en DC-snabbladdare med upp till 50 kW laddningseffekt. I detta fall kan det laddas upp till 80 procent på 40 minuter. Räckvidden med en full batteriladdning är mer än 200 kilometer.

Jämfört med T1 känns det helt annorlunda att köra e-BULLI. Denna känsla förstärks av det omarbetade chassit. Multilänkaxlar fram och bak med justerbara stötdämpare, en omarbetad styrning och ventilerade skivbromsar runt om bidrar till mer modern, dynamisk och samtidigt lugnare och säkare körupplevelse.

Parallellt med det nya elektriska drivsystemet har ett interiörskoncept skapats för e-BULLI som är både snyggt och avantgarde. Det nya utseendet och motsvarande tekniska lösningar utvecklades av Volkswagen Transportbilars designcenter i samarbete med VWCV Vintage Vehicles och kommunikationsavdelningen. Konstruktörerna moderniserade utsidan av det ikoniska fordonet med stor känslighet och finess, inklusive lackering i tvåtonsfärgerna 'Energetic Orange Metallic' och 'Golden Sand Metallic MATTE'. Det är med detaljer som de nya runda LED-strålkastarna med varselljus, som moderniseringen kommuniceras utåt. På utsidan av bilen finns det också LED-laddningsindikatorer som signalerar hur mycket laddning som finns i litiumjonbatteriet, redan innan föraren har hoppat in på förarplatsen.

Det är först när du tittar genom fönstren in i det åttasitsiga interiören som du märker att några saker inte är som du trodde i en folkabuss. Volkswagen Transportbilars designers har omarbetat mycket av interiören utan att förlora det ursprungliga konceptet. Sittplatserna är en av de nya detaljerna. I samklang med bilens yttre har de också tvåtonsfärgade ytor i 'Saint Tropez' och 'Saffrano Orange'. Den nya växelspaken är placerad i en konsol mellan föraren och främre passagerarsätet. Även integrerad här är start/stopp-knappen för elmotorn. Massivt trä liknande det på ett fartygsdäck används på golvet. Som ett resultat av detta och med de fina ljusa lädertonerna får denna elektrifierade folkabuss en maritim känsla. Detta intryck förstärks av det stora öppningsbara taket.

Instrumenteringen har också moderniserats. Den nya hastighetsmätaren är baserad på originalets, medan en liten digital display tillkommit som blir en länk tilll den moderna eran. Den digitala displayen, i den annars analoga hastighetsmätaren, ger föraren en mängd information, inklusive räckvidd. Lysdioder indikerar också om till exempel parkeringsbromsen är aktiverad eller om laddkontakten är ansluten. Det finns en liten men härlig detalj mitt i hastighetsmätaren: en stiliserad Bulli-symbol. En mängd ytterligare information visas via en surfplatta integrerad i takkonsolen. Via Volkswagens ‘We Connect’ kan e-BULLI också kommunicera med en smartphone och skicka information som: återstående laddningstid, nuvarande räckvidd, körda kilometer, restider och energiförbrukning.

Musiken ombord kommer från en autentisk snygg radio i retrostil, som dessutom är utrustad med spjutspetsteknologi som DAB +, Bluetooth och USB. Radion är kopplad till ett ljudsystem med dolda komponenter, som en aktiv subwoofer.

Alla som tycker att nya e-BULLI är en ikon för framtiden kan förverkliga sin dröm. Hos eClassics erbjuder man T1-konverteringen, komplett med omdesignade hjulupphängningar fram och bak, till priser från 64.900 euro. T2- och T3-konverteringar erbjuds också av eClassics. Företaget kan också erbjuda de kompletta delarna till kvalificerade återförsäljare.

Kontakt: eClassics GmbH & Co. KG / anfrage@e-classics.eu / www.e-classics.eu / +49 7159 9331 82.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-04-01
Hur fungerar egentligen rengöringsmedel på virus?I Sysslebäck 3D-printas biobaserade skydd åt sjukvårdenEnvirozone tar hjälp av självkörande råttor Bristande cyberskydd orsakade dataförlust och driftsstopp för flera organisationer förra året Iggesunds engelska fabrik helt olycksfri under 2019Unit4 teamar upp med Arribatec för att leverera ERP-programvaraNu har vi öppnat i Uddevalla – Nr 40!Klimatsmartare byggbransch med Wood Tubes reglar av papperAkademiska Hus och NCC vinner pris för säker arbetsmiljöRed Dot design-utmärkelser till Mazda CX-30 och Mazda MX-30Kompetens och rådgivning var avgörande faktorerNytt verktyg hjälper inköpare ta strid mot det giftiga elavfalletAtt begränsa utsläpp från infrastruktur blir nyckel till klimatkrisenSnabbt snygga kanter med nya batteridrivna grästrimmern FSA 57 Är du klar med planeringen inför driftstoppet i sommar?Hälften av de västsvenska småföretagarna korttidspermitterarSolcellsstatistik 2019 – nu finns 44 000 solcellsanläggningar i SverigeAddSecure och Affärsverken utvecklar unik helhetslösning för smarta elnätJordan lanserar fler munvårdsprodukter av återvunnen plastDerome och Magnolia Bostad bygger bostäder i Borås
2020-03-31
Upprop: Plastföretag som kan hjälpa till i kampen mot CoronaTeknik med nålspetsprecisionVill du korta dina cykeltider?HCL lanserar BigFix 10 - en ny version av branschens ledande plattform för slutpunktshanteringKipp Scandinavia AB säker­ställer sin leveransförmåga Allt talar för mindre komponenterBilar köpes - allt är av intresse !Nätverket Stålakademin – en möjlighet för hela branschenPeab bygger koldioxidneutral fabrik åt Komatsu Forest i UmeåKlimatsmart kund väljer Ruthmann billiftar Stockholmsmässan blir FältsjukhusNu lanseras Purus Corner med mattsvart sil i mönstret ChessNordprofil Byggplåt AB förvärvar grossistverksamhet i Luleå Kraftfulla gamingdatorer bidrar i kampen mot Covid-19Mercedes-Benz 8-sitsiga elbil vintertestad i SverigeStructor bidrar till vindkrafts­utbyggnaden i SverigeHallströms Verkstäder AB om Projektet Smart Industriell Modernisering JHSatsning på fossilfritt gruvbrytningssystemFyrfasen Energi och Eways krokar arm för att göra det lätt att köra elbil
2020-03-30
Vi har godkända kirurg­maskar som är CE och ISO märkta.Akutsjukhus prisat för innovativ plåtfasadLesjöfors koncernchef: ”Vår beredskap är god och vi följer utvecklingen dag för dag”Passa på innan den 6 AprilLär dig mer om DATRONs fräsverktyg Ny betydande order: DVel levererar mätutrustning till Studsvik Det stora antalet video­möten utmanar IT-säkerheten Distansutbildning värdefullt i CoronatiderStor potential för bioenergi - branschen står redo för att levereraEntreprenad Live är positiva i orostider – “Vårt koncept håller”3D-skrivarna går varmaGPIF och Kommuninvest gör gemensam satsning på gröna obligationerSatsa på varseldrabbade – skapa snabbspår för omställningNSVA ser stora fördelar med schaktfria lednings­dragningarAnvänd telefonen som Passerkort
2020-03-27
Rototilts helautomatiska snabbfästessystem den stora snackisen under ConexpoStyrud investerar för hållbarhetFAT av RO-anläggningEmballator Melleruds Plast kraftsamlarArkitekter skriver ut skyddsutrustning till vårdpersonal i coronatiderVolkswagen fyller på med laddbara bilar för den svenska marknadenRegion Värmland väljer Steora efter lyckad utvärderingLinde & Lantmännen Agroetanol bygger ut koldioxidanläggningen Norlic i Norrköping
Annonser