MÅNDAG 20 JANUARI 2020

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Volkswagen höjer produktions­prognosen för elbilar − en miljon bilar ska nås redan 2023

Märket Volkswagen ökar nu takten i sin elbilsoffensiv.
En miljon producerade elbilar ska nås i slutet av 2023, två år tidigare än planerat.

• 1,5 miljoner bilar från den nya helt eldrivna ID.-familjen år 2025
• Strategiskt mål för en miljon producerade elbilar ska nås två år tidigare än planerat − i slutet av 2023
• År 2020 domineras av marknadsintroduktionen av ID.3
• Thomas Ulbrich: ”Nyckeln för systemövergången till e-mobilitet ligger framför oss”
• 250 000 elektrifierade bilar från Volkswagen har hittills levererats
• Jürgen Stackmann: "Hos Volkswagen är vi övertygade om att framtiden är elektrisk"

Med världspremiären av nya helt eldrivna ID.3 i september och produktionsstarten i elbilsfabriken vid Zwickau i november, har Volkswagen redan nått stora milstolpar. År 2020 kommer att domineras av marknadsintroduktionen av ID.-familjen. De första ID.3-bilarna når Europas vägar under sommaren.

Under de närmaste åren avser Volkswagen att bli världsledande inom e-mobilitet och investerar 33 miljarder euro för detta i hela koncernen fram till år 2024, varav 11 miljarder euro i märket Volkswagen. Enligt de senaste planerna förväntas det strategiska målet för en miljon elbilar nås i slutet av 2023, två år tidigare än tidigare förutspått.

Märket Volkswagen förväntar sig att 1,5 miljoner elbilar kommer att produceras år 2025.

− År 2020 blir ett viktigt år för omvandlingen av Volkswagen. Med marknadslanseringen av ID.3 och andra attraktiva modeller i ID.-familjen kommer märkets elbilsoffensiv också att bli synlig på vägarna, säger Thomas Ulbrich, styrelseledamot för märket Volkswagen med ansvar för e-mobilitet.

− Vår nya övergripande plan för 1,5 elbilar år 2025 visar att människor vill ha klimatvänlig individuell rörlighet − och vi gör det överkomligt för miljontals människor.

Med världspremiären av ID.3 på Frankfurtsalongen i september 2019 presenterade Volkswagen den första modellen i en ny generation av helt eldrivna bilar. ID.3 är baserad på Volkswagens nya elbilsplattform Modular Electric Drive Toolkit (MEB) och erbjuder räckvidder från 330 till 550 kilometer enligt körcykeln WLTP. På den svenska marknaden kommer startpriset för ID.3 att bli under 350 000 kronor, före avdrag för klimatbonus. Med ID.3 erbjuder Volkswagen för första gången förbokning av en modell. Hittills har över 37 000 kunder reserverat en ID.3 och betalat en handpenning.

Produktionen av ID.3 inleddes i november i närvaro av Tysklands förbundskansler Angela Merkel. ID.3 tillverkas på Zwickau-anläggningen som är helt ombyggd för detta ändamål. Från 2021 kommer upp till 330 000 elbilar att lämna monteringslinjen varje år, vilket gör Zwickau till den största och effektivaste elbilsfabriken i Europa. Förberedelserna för produktionsstart av ID.-familjen är på god väg även i Kina och USA. Förproduktion av ID.-familjen har redan börjat vid anläggningen Anting i Kina.

I samband med sin elbilsoffensiv har Volkswagen gått in i ett antal strategiska affärsområden. Med sitt nyetablerade dotterbolag Elli fortsätter Volkswagen med utvecklingen av laddinfrastruktur. Elbolaget Elli har redan mer än 10 000 kunder. Tillsammans med sina återförsäljare installerar Volkswagen också sina egna laddstationer. År 2025 ska totalt 36 000 laddstationer finnas i hela Europa hos återförsäljare och vid produktionsanläggningar.

Att öppna plattformen MEB för andra tillverkare är en annan strategi. Ford blir en av de första biltillverkarna som använder MEB. Från år 2023 ska företaget erbjuda en MEB-bil i Europa och räknar med att sälja mer än 600 000 bilar inom sex år.

Volkswagen har dessutom lagt grunden för utveckling, testning och produktion av battericeller. En battericellfabrik med en kapacitet på 16 gigawattimmar ska utvecklas i Salzgitter från år 2020. Produktionsstart planeras till slutet av 2023/början av 2024. För detta ändamål har Volkswagen ingått ett joint venture med den svenska batteritillverkaren Northvolt.

Under det kommande året fortsätter Volkswagen att öka sin elbilsoffensiv. Modellen ID.3 kommer att finnas på marknaden från sommaren 2020. Andra medlemmar kommer också att läggas till ID.-familjen. Den första helt eldrivna SUV:en – serieproduktionsmodellen av ID. CROZZ – kommer att fira sin världspremiär under året och produktionen av denna bil förväntas också starta 2020 i Zwickau. I Anting, Kina, kommer den andra Volkswagen-fabriken i världen att starta produktionen av elbilar baserade på MEB.

I mitten av december levererade märket Volkswagen den 250 000:e elektrifierade bilen sedan introduktionen av e-up! 2013. Märkets utbud av elektrifierade modeller har kontinuerligt utökats under följande år: e-Golf och Golf GTE lanserades 2014, medan Passat GTE och Passat Sportscombi GTE introducerades år 2015. Sedan 2018 har Passat och Tiguan varit tillgängliga som laddhybrider i Kina, som följdes av eldrivna versioner av Bora och Lavida i år. Den mest sålda elbilen har varit e-Golf med 104 000 levererade bilar följt av Golf GTE (51 000), Passat Sportscombi GTE (42 000) och e-up! (21 000). Hälften av kunderna har valt en helt eldriven bil och den andra hälften en laddhybrid.

Den 250 000:e elektrifierade bilen är en e-Golf lackad i "Pure White". Kunden Sandra Fleischer från Herne fick bilen levererad på Autostadt i Wolfsburg i mitten av december.
Jürgen Stackmann, styrelseledamot för märket Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad, säger:

− Med den 250 000:e elektrifierade bilen har Volkswagen nått en viktig milstolpe på vägen mot en koldioxidneutral rörlighet. Speciellt alla helt eldrivna bilar, som vår nya ID.-familj, är svaret på de stora utmaningarna i vår tid. De erbjuder betydande körglädje och fördelar som vi bara kunde drömma om för några år sedan. De har en koldioxidneutral balans, erbjuder mer utrymme jämfört med andra bilar i samma storlek, de är tysta, mycket effektiva, ekonomiska och billiga att underhålla. Därför kommer vi att sälja de nästa 250 000 elektrifierade bilarna på en betydligt kortare tid. Hos Volkswagen är vi övertygade om att framtiden är elektrisk.

Trots vissa modelländringar levererade märket Volkswagen mer än 70 000 elektrifierade bilar under 2019, vilket kan jämföras med 50 000 bilar under 2018. De viktigaste försäljningsmarknaderna under 2019 var Kina, Norge, Tyskland, USA och Storbritannien.

I november var Volkswagen det märke som levererade flesta laddbara bilar på den svenska marknaden. Nya Passat GTE/Passat Sportscombi GTE har under både oktober och november varit den mest registrerade klimatbonusbilen i Sverige.

Marcus Thomasfolk
Informationschef
070-35 896 57
marcus.thomasfolk@volkswagen.se

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2020-01-13
15 nya fossilfria regionbussar i Västerbotten - 88% lägre växthusgasutsläpp Planetväxlar i en klass för sig!Fantastiskt år för Mercedes-Benz lastbilar!
2020-01-10
Nytt spännande koncept för framtidens automation.Fräsarna går på djupetTrollhättans truck expanderarNy Mimecast-rapport visar att dataförlust är finans­branschens främsta oros­faktorBygg inte höga hus i trä – det är för farligtBengt Widstrand ny VD för Finja Betong ABSveriges största solcellspark på gång i SträngnäsRecirkulering av pallar – för miljöns skullEn motor som pallar trycketMikroorganismer matas med giftgas för att producera biobränsleHydroscand erbjuder nu UNO-MATICEngcons grundare: Branschkollegor – ta ansvar och ställ krav!Materialflödet reproduceras perfekt i miniatyr med LEGO® Spännande om svenska framsteg inom forskning och teknik 2019Wästbygg AB bygger handelshus i Kristianstad
2020-01-09
EB80 multifunktionsmodul – en nyhet från Metal Work PneumatikNy app från Atlas Copco ökar intelligensen hos vakuum­pumparSwecamp Bomstadbaden – nöjd BAGA-kundVolkswagen Tiguan − Sveriges populäraste bilmodell hos privatköpareABB ska leverera kraft­försörjningen till Europas största batterifabrikCramo AB uppgraderar sin arbetsmiljöcertifieringInsyn i processen Framtidens digitala sjukhus­fastigheter testas på Central­sjukhuset i Kristianstad20 nya företagare med Widrikssons nyföretagar­programTvå av tre konsumenter föredrar hållbara transporter framför korta transporttiderSvensk artificiell intelligens kan revolutionera prostatacancerdiagnostikenNya tjänsten hjälper svenskar köpa solceller till bäst prisHon ska ta Bygma till toppositionAGA byter namn till Linde i januari 2020
2020-01-08
norelem förankrar säker­heten med nya lastbärande öglor och skruvarNya CP7755-serien ger dig full kontroll över kraftenHexagon stärker sin produkt­portfölj inom smarta gruv­lösningar genom förvärvet av Blast Movement Technology (BMT)Swepart Transmission har investerat i en Fanuc Robocut trådgnistmaskin CareTrack ingår nu som standard för utvalda kompaktmaskiner från VolvoPanasonic förbättrar effektiviteten i populär luft-vattenserie Stor kunskapsbrist bland svenskarna om privat cybersäkerhet Sveriges nya mässhotell byter namn till Quality Hotel Arlanda XPONetgain öppnar kontor i GöteborgLuleå tekniska universitet och Swerim stärker samarbetetPressinbjudan frukostseminarium25 intressanta fakta om distansarbete inför 2020Från organiskt avfall till näringsrik jordförbättring på fem dagar
2020-01-07
Busch Vacuum Solutions har utsetts till ”World Market Leader 2020”Ny normbrytare lanseras av Sontheimer under kommande årskiftetEgmont investerar i ledande norsk digital byråProline Promag W 300/400/500Eldrivna kylfordon för fossil­fria livsmedels­leveranser i stadsmiljöHon vill utveckla det digitala ledarskapet i grundskolanSh Industri förvärvar APJ Betong & anläggningsteknik AktiebolagSatsning på små och medel­stora företagDe blev årets kvinnliga entreprenörerSöderberg & Haak växlar upp i Stockholm och MälardalenHydroscand erbjuder nu Filter Regulator KitXERVON förvärvar AC StällningsmontageRiksbyggens Brf Viva nominerad till World in Property AwardNytt vasst life science projekt!Första företaget klart för etablering på DuvehedÄlvsbyhus - landets största småhustillverkare 20 år i följd!
2020-01-03
Atlas Copco slutför förvärvet av tysk leverantör av appliceringslösningar
Annonser