SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Voxo identifierar kundåsikter genom AI – uppskattningen av e-handeln ökar kraftigt

Det svenska teknikbolaget Voxo hjälper företag att bättre förstå sina kunder genom AI-analyser av data från kundsamtalen.
Efter nästan fyra år med enbart fokus på finanssektorn klev bolaget in i nya branscher under 2020 med fokus på bland annat e-handeln, där de kunnat se ett tydligt skifte i kundupplevelserna.

För fem år sedan stod bankerna inför en enorm utmaning med de nya EU-direktiven som skapade betungande dokumentationskrav från alla möten och samtal med kunder. Det blev startskottet för Voxo som började bygga en röstteknologiplattform som skulle hjälpa bankerna att dokumentera möten, skapa sammanfattningar, ta fram statistik och se till att reglerna efterföljdes.

Genom deras machine learning och AI-baserade plattform kan nu alla röstsamtal automatiskt dokumenteras i text, samtidigt som diskussionsämnen identifieras och huruvida samtalen har en positiv eller negativ ton. Därmed genereras kundinsikter i realtid, vilket har blivit en tydlig tillgång i verksamhetsutvecklingen.

– Många kundserviceenheter hanterar idag enskilda ärenden utan att kundåsikterna rapporteras. Men vår plattform möjliggör ett mer övergripande perspektiv där användarna får en bättre inblick i vilka återkommande problem konsumenterna stöter på, genom att kundsamtalen kvantifieras. På så sätt kan de förvandla värdefull information till genomgripande förändringar inom organisationen, säger Johan Wadenholt, vd och medgrundare för Voxo.

Plattformen är baserad på fem år av R&D inom neurala nätverk maskininlärning och andra AIteknologier som utvecklats i samarbeten med flera stora Nordiska och Europeiska storbolag.

Efter flera års utvecklingsprojekt med flera stora nordiska och europeiska finansaktörer, däribland Nordea, väcktes intresse från fler branscher - inte minst e-handeln som ständigt arbetar med att förbättra sin kundförståelse. Det blev ett naturligt steg för Voxo som nu hjälper flera olika aktörer inom branschen och har kunnat läsa av ett skifte i kundupplevelserna i förhållande till pandemin.

– Tajmingen har gjort att vi från början av pandemin fram tills nu har kunnat följa kundernas åsikter när allt fler köp flyttats till digitala kanaler. Vi har analyserat cirka 100 000 anonymiserade samtal från våra kunder inom sex olika branscher och ser en tydlig trend i ökad acceptans och uppskattning för möjligheten att kunna handla online, säger Johan.

Totalt har antalet positiva samtal som är kopplade till covid och onlinetjänster ökat med cirka 30 procent från september till januari och antalet positiva meningar i samtalen har ökat med 200 procent.

– Vår tolkning av siffrorna är att de nya restriktionerna som mer eller mindre tvingade konsumenter att göra sina inköp digitalt har bidragit till att fler personer är positiva till både möjligheten att handla online och att det i de flesta fallen funkar väldigt bra, fortsätter Johan.

Voxo har under 2020 även ingått ett samarbete med IBM och tillsammans ska de adressera både små och stora företag i Norden. Genom IBM:s multicloudlösning kan Voxos lösning implementeras enkelt oberoende av var kunden har sin data, vilket är en viktig aspekt när det kommer till att efterleva de regulatoriska kraven.

Voxo ser en ökad efterfrågan och fler som ser stora möjligheter med framväxten av conversation intelligence som bygger på AI lösningar där företag kan få datadrivna insikter i realtid från alla sina samtal.– I princip alla företag är potentiella kunder för tjänster inom Conversation intelligence. De flesta större bolag har redan en strategi för detta och inom några år kommer det att vara helt självklart att man ska ha tillgång till all data från sina röstkonversationer, på samma sätt som att dina mail eller sms inte försvinner så fort du läst dem. I takt med att ljud växer kommer datan att bli allt viktigare, avslutar Johan.

För mer information vänligen kontakta:
Johan Wadenholt, vd och medgrundare
Mobil: +46 735 096 845
Mail: johan@voxo.ai
www.voxo.ai

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Jungheinrich får validering AI spås som en av tre utmaningar Företag prioriterar mjukvarudesign Affären klarDe vanligaste orsakerna till visselblåsning
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN