SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

25 intressanta fakta om distansarbete inför 2020

Under 2018 växte andelen anställda i USA som valde jobba hemma med hela 50 procent och trenden fortsätter uppåt i många andra länder.
Fler än någonsin jobbar hemifrån och trenden ser inte ut att mattas av. De som förespråkar distansarbete hävdar att det är "framtiden för arbete", med fördelar för både arbetsgivare och personal. Vissa företag är ändå fortsatt skeptiska och oroar sig för att de som jobbar hemifrån lättare distraheras av annat och dessutom inte kan delta lika mycket i företagskulturen.

Vad är då sanningen om distansarbete och vad kan vi lära oss av de enkäter och olika studier som gjorts i ämnet?

Här har vi samlat spännande statistik så att du kan göra en egen bedömning, med 25 fakta om distansarbete som kanske överraskar!


Distansarbetets tid är här

Fler och fler jobbar hemifrån åtminstone delvis. Det förväntas leda till en kraftfull förändring i dagens jobblandskap.

2017 sade 5 procent av anställda inom EU att de "brukar" jobba hemifrån, medan 9,6 procent av anställda "ibland" jobbar hemifrån (en ökning från 7,7 procent 2008). Och Sverige hörde till de länder som har störst andel distansarbete inom EU.


Distansarbetare är inte en homogen massa

Fram till nu har distansarbete ofta kopplats till vissa typer av jobb som data, kundtjänst, skrivjobb och programmering. Men den synen ändras snabbt när fler och fler arbetar hemifrån på del- eller heltid. Hur ser arbetsstyrkan ut och vilka tjänster handlar det om?

• Nederländerna, Luxemburg och Finland är de EU-länder som har högst andel personal som "brukar" jobba hemifrån (13,7, 12,7 respektive 12,3 procent). Jämförelsevis har Rumänien och Bulgarien de lägsta andelen anställda som "brukar" jobba hemma (0,4 respektive 0,3 procent). Och Sverige hörde till de länder som har störst andel distansarbete inom EU.
• 5,3 procent av kvinnliga anställda inom EU arbetar oftast hemma, jämfört med 4,7 procent av manliga anställda. Men det är faktiskt omvänt i vissa länder, som Nederländerna (14,7 procent av männen
• jämfört med 12,6 procent av kvinnorna) och Danmark (9,5 procent av männen jämfört med 7,6 procent av kvinnorna).
• 70 procent av distansarbetarna är mellan 25 och 44 år.
Både distansarbetare och personal på plats på företag har lika hög sannolikhet för att ha barn: 77 procent av distansarbetarna, jämfört med 75 procent av kontorspersonal.
• Under 2018 växte den amerikanska andelen personal som jobbade hemma med 50 procent eller mer i 9 branscher som man inte brukar förknippa med distansarbete. Bland annat jobbade man inom juridik, forskning, marknadsföring, välgörenhet, försäkring, matematik och ekonomi.

Att arbeta hemma innebär inte per definition att personalen får mer flexibla arbetstider, och det garanterar inte heller den frihet som frilansande kan innebära. Sextio procent av personal som jobbar hemifrån uppgav att de har en helt vanlig arbetsvecka (måndag–fredag, 9–17).


Distansarbete gör personalen gladare

Att kunna få jobba hemma är en otroligt stor del av jobbtillfredsställelsen för miljontals anställa. Många ser det som det enda alternativet och man har inte alls lust att jobba inhouse igen.

• 81 procent av distansarbetarna säger att de är nöjda med sina befintliga anställningar, en 57 procent högre siffra än snittet för anställda.
• 88 procent av de som jobbar hemma skulle rekommendera det till släkt och vänner.
• 55 procent av brittiska jobbpendlare rapporterar ökade stressnivåer på grund av resan till och från jobbet, och 23 procent av amerikaner har slutat på jobb på grund av pendlingen till arbetsplatsen. Jämförelsevis kan nämnas att 82 procent av distansarbetare uppgav sänkta stressnivåer.
• Endast 20 procent av de som jobbar hemifrån skulle hellre börja jobba på kontor igen.

52 procent av personal som arbetar på företag utan möjlighet att jobba hemifrån önskar att arbetsgivaren skulle tillåta det.


Distansarbete gör personalen mer produktiv

Inte bara blir de som får jobba hemma nöjdare, utan det innebär också fördelar för företaget i form av ökad produktivitet och effektivitet.

53 procent av distansarbetarna arbetar regelbundet mer än 40 timmar per vecka, jämfört 28 procent av personal som jobbar på kontor.

• Enligt en studie från Stanford University 2017 om den kinesiska resebyrån Ctrip visade det sig att de som arbetade hemma var 13 procent mer effektiva jämfört med innan.
• I samma studie visades också att uppsägningarna på företaget minskade med 50 procent bland de som jobbade hemma.
• 70 procent av distansarbetarna säger att distansarbete har förbättrat deras produktivitet. Svenska chefer håller med och menade redan 2013 att det ökar produktiviteten.

De vanligaste skälen man uppgav till förbättrad produktivitet var bland annat färre störningsmoment och avbrott, minskad stress p.g.a. att man slapp pendla samt att det helt enkelt var tystare och lugnare på hemmakontoret.


Distansarbete är mer kostnadseffektivt

Ännu en fördel för både arbetsgivare och personal är de lägre kostnaderna. Arbetsgivare kan sänka lokal- och driftskostnader, och därmed kan företaget växa utan att kostnaderna gör det. Personalen i sin tur kan spara pengar genom att slippa pendla eller underhålla bilen, de behöver inte köpa särskilda jobbkläder och de kan dessutom slippa dyra restaurangluncher.

Under 2018 sparade företag ca 5 miljarder USD genom att låta personalen jobba hemma åtminstone en del av tiden.

• 6 av 10 anställda anger att sänkta kostnader är en viktig fördel med distansarbetet.
• Datorfirman Dell, en stor förespråkare av distansarbete, uppskattar att de sparar 12 miljoner USD per år på lokalkostnader genom att personalen kan få välja var de vill jobba.
• Genomsnittsföretaget skulle spara 11 000 USD per år och person genom att låta personalen jobba hemma minst halva tiden.
• Under 2015 rapporterade Xerox att deras distansarbetare sparade 17,4 miljoner liter bensin per år och minskade koldioxidutsläppen med nästan 41 000 ton.

FlexJobs, en amerikansk sajt för just distansjobb och tillfälliga jobb, beräknar att personal kan spara minst 4 000 USD per år genom att jobba hemma. Man räknar in sänkta bensinkostnader, sänkt slitage på bilen, lägre kemtvättskostnader och färre uteluncher.


Till sist

Självklart är distansarbete inte en lösning på alla problem, och det passar inte heller alla typer av verksamheter. I t.ex. butiker och på hotell och restaurang är det förstås inte optimalt att jobba hemifrån.

Men ett växande antal företag upptäcker fördelarna med distansarbete: minskade utgifter, ökad flexibilitet, nöjdare medarbetare och ökad produktivitet med mera.

För att alla fullt ut ska kunna dra nytta av att jobba hemifrån krävs att alla i teamet kan kommunicera på ett enkelt och smidigt sätt. Telavox lösning med telefoni, molnbaserad växel, video- och chattfunktion gör det enkelt för personalen att kommunicera och samarbeta, oavsett var de jobbar.

Kim Wictorin
PR and- press Manager
PR, press och media
Kim.Wictorin@telavox.com
0720-802524

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Träffa oss på Nordbygg! Magnus Ericsson, SwerockToppkvalitativa grävlastare från Lännen
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN