SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Bioolja från befintliga värmeverk

Målet för nya projektet
Fordonsbränsle gjord på förnybar råolja är framtidens alternativ till den fossila oljan. Just nu undersöker Kraftringen om deras värmeverk – som står stilla under de varma sommarmånaderna – kan användas för att producera miljövänlig bioolja.

Den fossila oljan som pumpas upp är som bekant en riktig miljöbov. Omställningen till ett fossilfritt samhälle kräver att stora delar av transportsektorn elektrifieras. Men när det gäller tunga fordon, som lastbilar, är det inte helt enkelt, menar Peter Ottosson som är projektledare på Kraftringen.

− Transportsektorn är i dag till stor del fossilbaserad, framför allt på lastbilssidan. Eldrivna lastbilar kräver enormt stora batterier och än finns det ingen kommersiell lösning. Däremot framställs det i dag biodrivmedel som är identiska med diesel. Det vore bra att öka den andelen med inhemskt producerad bioolja, säger han.

Råolja gjord på bark, grenar och spill från sågverk kan alltså bli ett grönt alternativ till fossil olja. Redan i dag används energin i det som lämnats kvar i skogen efter avverkning och gallring i Kraftringens fjärrvärmeanläggningar. Under sommarmånaderna då behovet av värme inte är lika stort, står Örtoftaverket stilla.

Skulle de sommarlovslediga kraftvärmeverken kunna användas för att producera förnybart fordonsbränsle?

Det ville Kraftringen ta reda på, och tillsammans med Lunds tekniska högskola och Karlstads universitet inleddes ett projekt för att utvärdera möjligheterna att utvinna bioolja i den befintliga kraftvärmeproduktionen.

− Att göra bioolja från skogen är inget nytt, men det som har varit unikt i det här projektet är att vi har tittat på hur vi kan anpassa en befintlig anläggning. Vi har en produktionsanläggning som står stilla från maj till oktober. De fyra månaderna skulle man kunna använda anläggningen för att tillverka pyrolysolja, säger Peter Ottosson.

Projektet, som delvis finansieras av Energimyndigheten, avlutades i somras. Nu utvärderas projektet för att se om det går att hitta en ekonomiskt hållbar produktion. Tidigast om sju-åtta år kan en biooljeproduktion vara i gång i Örtofta, tror Peter Ottosson.

− Finessen är att docka till en befintlig anläggning där det redan finns en panna. Det är fortfarande mycket att räkna på för att se om det är ekonomiskt gångbart. Biooljan säljer vi inte direkt till slutkonsument, utan till ett raffinaderi som förädlar oljan innan den kan användas som fordonsbränsle, säger han.

Hur stor klimatpåverkan det innebära att ersätta fossilt bränsle med bioolja är något projektledarna också tittar på.

− Slutrapporten visar att en större anläggning kan producera 220 gigawattimmar vilket motsvarar 22 miljarder liter diesel. För vår del är miljöpåverkan inte så står, men globalt sett skulle det kunna innebära en stor miljövinst att ersätta den fossila oljan med förnybar bioolja, säger Peter Ottosson.

Pressjour
010- 122 70 80

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2021-11-26
De investerar för fler lasertimmarPremiär för MVS energi­lagringslösning på eCar Expo på Svenska MässanVetlanda får högteknologisk biltvätt med abonnemangBranschöverskridande storsatsning på spårbarhet för hållbar industriNya Alfa Laval PlusClean-rengöringsmunstyckeABS Wheels tilldelas utmärkelsen Årets Superföretag 2021Utsetts till Årets Super­företag
2021-11-25
Steglös tryck- och vakuumkontroll med IO-Link9 av 10 arkitekter blir nöjda med slutresultatet när de väljer byggnadsplåtFem myter kring snabb­laddning av elfordonÖver 5000 nya snabb­laddningspunkter till 2025Webers storsatsning – återvunnet material minimerar spillGARO lanserar IP65 kapslingarDATRON CNC-verktyg för bearbetning i många olika materialE.ON-bolaget Avacon beställer Gomeros kontrollutrustning SIPPI Uppsala blir spik till ark – vi flyttar!
2021-11-24
Det handlar om både bekvämlighet och lönsamhetSanco väljer en motpart som kan erbjuda allt inom tryckluft och kvävgasOCS hjälper Ljusgårda med automatiserad salladsodlingLär dig mer om nivåteknik Underhålls- och rengörings­kit för bästa prestanda och lång livslängdCM605 - En läckströmstång för mätning av likströmmarSäkerhetsutmaningarna med IIoT och Industry 4.0Rekordmånga företag på årets AutomationsdagVälkommen till Plastteknik Nordic 2021Dachser Norway levererar med ny eldriven batteri-lastbilDana Lim har växtvärk och bygger ut igenDescartes tar nästa innovationssteg 2021 det viktigaste året i företagets historiaValeo tar autonom mobilitet till nästa nivå med ny LiDAR-teknik
2021-11-23
Koaxiala elektriska rundmat­ningsbord för exakt position­eringAhlsell stärker sitt verktygserbjudandeBalansering CNC-bearbetning och 3D-utskrift för metalldelarLindab förvärvar den svenska taktillverkaren ProfilplåtRenova prisas för miljöriktig vattenreningÅrets kvinnliga stjärnskottFjärrvärmen i Borås – en guldklimp i klimat­omställningenRobotar tar jobb på H22 City ExpoStockholmarna bryr sig minst om att minimera vattenförbrukningenFärger och framtidstro präglar Ebbepark i LinköpingDEFA utbildar bostadsrätts­föreningar inom elbilsladdningEftermarknaden avgjorde valet för Björnens Entreprenad AB
2021-11-22
Dimgenerator skyddar butiker från inbrottABB levererar robot i guldfärgPeab förvärvar byggrätter på Lilla Essingen i StockholmIVECO levererar 1 064 gasdrivna S-WAY-lastbilarBravida etablerar sig i HälsinglandInstabox ställer om till eldrivetVi kvinnor behövs i techbranschen!Sveriges nöjdaste fjärr­värmekunder finns i KarlstadVad vill ni att er robot skall kunna göra?Han är Stockholms främste entreprenör 2021
2021-11-19
Smart depåladdning från ABB för Göteborgs nya elbussarNya spiralformade PTFE-slangen från Parker Varför är digitalisering så viktigt?HCL Technologies har utsetts till ledare i IDC MarketScapeFörsta spadtaget för Ottosson Truck /Hyundais nya huvudkontorMikael Anjou ny VD för SizesLogistic Contractor etablerar sig med eget kontor i LuleåAdvenica har fått en ny order på cybersäkerhetsprodukterKB Components dubblar sin kapacitet med nytt logistiksystem Formica Capital investerar i ChargeNode