SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Citroën C4 och C4 X lanseras som hybrider

Kommer att lanseras i Sverige under 2024
Nu är det dags för Citroën att introducera den nya 48 V-hybrid-tekniken i modellerna C4 och C4 X. Under 2024 kommer de att lanseras i Sverige.

Citroën presenterade under förra året den nya hybridtekniken som ska implementeras i flera av modellerna. Först ut är SUV:en Citroën C5 Aircross och sedan följer C-segments modellerna C4 samt den större C4 X.

– Citroëns nya hybrider är ett eftertraktat komplement, både till bensinutförandet och elbilarna. Snart kommer kunder att få en hybridteknik som kombinerar lite av båda världarna, säger Casper Tönning, produktchef på Citroën Sverige.

Elmotor möter bensinmotor
Citroën C4 och C4 X Hybrid är utrustade med ett lättvikts 48 V-batteri som laddar sig själv under rätt körförhållanden. En trecylindrig 1.2 liters bensinmotor med 136 hästkrafter (100 kW), av den senaste generationen Euro 6.4, kombineras med en elmotor på 21 kW och en ny elektrisk ë-DCS6 dubbelkopplad växellåda.

– I låga hastigheter är elmotorn kapabel till att driva bilen utan bensinmotorn. Samtidigt så laddas 48 V-batteriets kapacitet på 432 Wh vid exempelvis inbromsningar. Det innebär bland annat att nästan upp till 50 procent av alla resor i urbana miljöer kan göras med endast elmotorn, säger Casper Tönning.

Minskad förbrukning i vardagen
Med en hybrid från Citroën blir förbrukningen och utsläppen lägre än motsvarande modell med bensinmotor. Den kombinerade hybridtekniken innebär främst att motorerna arbetar tillsammans medan elmotorn laddar sig själv utan att behöva anslutas till något uttag.

– Utsläpp och förbrukning kan då minskas med nästan 20 procent jämfört med motsvarande förbränningsmotor. Och bensinmotorn är dessutom kraftigt förbättrad, och försedd med turbocharger för extra effektivitet, säger Casper Tönning.

Elektrisk komfort
Citroëns hyllade komfort präglar modellerna C4 och C4 X. Klassiska Citroën Advanced Comfort-program-funktioner som den hydrauliska fjädringen, de bekväma sätena, den mjuka styrningen och den rymliga interiören är standard. Hybridtekniken möjliggör sedan ytterligare förstärkt elektrisk komfort med lägre bullernivåer, mindre förbrukning och mindre motorvibrationer vid 100 procent elektrisk körning.

– Komfort har alltid varit Citroëns signum och de nya hybriderna fortsätter självklart på samma spår. Vi ser fram emot att lite senare i år lansera dem på den svenska marknaden, avslutar Casper Tönning, produktchef på Citroën Sverige.

För ett pressmeddelande på engelska, läs mer här

David Lindahl
PR- och kommunikationsansvarig
dal@kwbruun.se
073 312 56 58

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN